A kolumbiai Gerling Troupe magasdrót számával indult október 5-én az ARTista Café “Mit neked cirkusz!” sorozatának újabb fejezete a Fővárosi Nagycirkuszban.

 

cirkusz1

 

 Az este moderátora Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára volt.

A tánc, a színház, az irodalom, a zene, a pszichológia és a cirkusz szakavatott mesterei véleményei után nemcsak a közönség, de maguk a vendégek is katartikus élménnyel gazdagodtak, valamennyien felismerték, hogy bizony – bár az életben látszólag merőben más területen dolgoznak – az egyensúlyra törekvés, a belső harmóniából fakadó építkezés a közös pont közöttük.

 

cirkusz2

 

Kiss József, a Szolnoki Szigligeti Színház művészeti vezetője és rendezője azon tűnődött, hogy küzd az ember a gravitációval, mindenáron le akarja győzni, s repülni szeretne. Minél inkább magasabbra repül, annál nagyobb elismerést vált ki a többiekből. Szerinte a kultúracsináló ember sorvezetője lehet az a mély értelmű gondolat, amely úgy hangzik, hogy „Amit nem emelnek, az folyton süllyed”.

 

cirkusz3

 

Bakos-Kiss Gábor, a Nemzeti Színház színésze a Cirkuszhercegnő operett belépője után elmesélte, hogy vezetéknevében a Bakost a nagymamájától örökölte,  akinek a tanácsa az volt, hogy ne legyen pénzért hazudó vagy komédiás. Ezzel szemben elvégezte a jogi egyetemet és utóbb színész lett. Aztán tudomásul véve, hogy semmit nem fogadott meg a figyelmeztetések közül, azt mondta a már színész unokának, hogy úgy légy mindig ott a színpadon, mintha utoljára lennél ott.  (Rá egy hónap múlva meghalt a nagymama.)

Az Előre hát, vár a cirkuszporond dalrészletet idézve Bakos-Kiss Gábor egy autentikus helyen, a közönség elismerését megköszönve még verselt egy hosszú strófa Karinthyt,  Prológus egy cirkusz-filmhez címmel.

 

Nagyérdemű és tisztelt csőcselék!
Agáta, Böske, Julcsa és Rozi!
Vagyok, mondjuk, a beszélő mozi.
A lepedőről jövök egyenest –
Ott testet ölt a szó – itt szólni kezd a test!
Ott beszédes kép, – itt képes beszéd –
Rémes valóság, rímes szó, be szép!
Vagy élő felirat, mozgó szöveg, ha tetszik,
Szavak, amik a képet félbemetszik,
És elmondják…
No mit is mondanak?
Hogy semmit nem használnak a szavak!
Mert minden, ami itt a képen éled,
Oly változatlan, mint az emberélet!
Oly állva-mozgó, régi és örök –
A nagy masina berreg és zörög,
És amit berreg, csak a régi nóta:
Hogy így megy, krisztusugyse, Krisztus óta!
Mit a költő régen a lanton pengetett,
Mit suttogott a tenger, zúgott a rengeteg,
Később, sátrak elött, a bárdok és a boncok
Gajdoltak éhesen, lesvén az uri koncot,
Most meg, – csak ennyi jelzi időknek változását –
Verklit nyekerget és cirkuszlovak futását
És pergő filmtekercset és zörgő grammofont:
Hogy soha nem az kapja a harsogó pofont.
Aki kibírná szépen, lévén bádog a bőre,
Hanem akinek fáj, mert érzékeny a dőre!
Hogy a pofon mindég odarepül, magátul,
Ahol valamit érez, ott a bordák közt, hátul.
Hogy védtelen a lélek és hetyke úr a test
És vígan mérik a párolgó nyaklevest
Bohócnak, aki bámul, – hogy azt csapod kupán,
Aki az élettől szívet kapott csupán,
Hogy, tisztelt csőcselék, ha jól akarsz nevetni,
Előtted mindig azt fogják pofonveretni
S a legnagyobb gyönyörrel te is csak azt vered,
Ó Julcsa, Marcsa, Böske, ki legjobban szeret.

 

cirkusz4

 

Matola Dávid, a Pécsi Balett művésze a kortárs balettet táncolva is azt gondolja, hogy az egyensúly az alapja mindennek. Lenyűgözte őt az az érzés, hogy egy vékony drótkötélen igazából csak haladva lehet megtartani az egyensúlyt.

 

 

cirkusz5

 

Simon Árpád, a 90 éves erőegyensúlyozó művész volt az este díszvendége. Ő anekdotázott a fiatalkori huncutságairól, köztük arról, hogy egy próba után a többi artistával versenyeztek, ki tud tovább kézen állni a Margit híd korlátján, az akkor éppen zajló jeges Duna fölött. A rendőröket észlelve a többiek mind sorban abbahagyták a bravúroskodást, csak ő állt kézen, mikor odaértek, aztán iszkiri volt.

 

simon_arpad_mutatvany

 

A fotó forrása

Láttunk régi filmbejátszást  Árpi bácsi fiatal éveiből és egy nem is olyan régi fotót, amin még egyensúlyozott a Hippodrom búcsúztatóján.

 

cirkusz8

 

Bizják Gábor Aranykürt Díjas kürtművész szerint az egyensúly valójában harmónia. A zene egyensúlyi szerepére az artistaszámokban egy sportos történetet osztott meg a nagyérdeművel. Az egyik fedett pályás atlétikai versenyen a 4×400-as női váltóhoz stimulálásként a Herfli Davidson együttessel muzsikáltak.  A futam során a dallamokat és ritmusokat addig fokozták, hogy az orosz váltó eszméletlen csúcsot teljesített. Mind a négyen oda is mentek a végén a zenekarhoz és megköszönték nekik ezt a zenei „doppingot”.

 

cirkusz9

 

Andó Sándor alezredes, a Honvéd Kórház  munka- és szervezetlélektani szakpszichológusa a csapatmunka egyensúlyáról beszélt, s arról is, hogy a versíráshoz viszont kibillent, katartikus állapot kell. A művésznek, aki az életét teszi kockára, annak relaxációs, meditációs és koncentrációs gyakorlatok sorát kell elvégeznie, hogy egyfajta megváltozott tudatállapotba kerüljön. Semleges állapotban nem lehet fellépni a színpadra, kilépni a porondra. A csapatban pedig fontos a személyes egyensúly és az egymásra figyelés.

 

cirkusz10

 

Fekete Péter cirkuszigazgató egyensúlyára kérdezett rá Szabó László az este legvégén. Hiszen ő a békéscsabai színház igazgatói posztját cserélte fel ideiglenesen a cirkusz miniszteri biztosi pozícióra. A konfliktuskezelés és az egyensúly párhuzamára a válasza az volt, hogy „Meg kell oldani a konfliktust”. Miközben a feladata a cirkusz megújítása, a tradíciók megtartását is szem előtt kell tartania. Például ezekkel a minden hónap első hétfőjére meghirdetett “Mit neked cirkusz!” beszélgetős műsorokkal.

 

cirkusz11

 

Az estét az X-Treme Brothers kézegyensúlyozó száma zárta nagy sikerrel.

 Képgaléria

A”Mit Neked Cirkusz” előző alkalmairól szóló cikkeink: A Bolond és az Artistalány 1. , Egy kör közepén, avagy a cirkuszművészet újragombolva-újragondolva

 

Antalffy Yvette

 

 

 

Hozzászólások