A művész jelenlétében nyílt kiállítás a budapesti Capa Központban a legendás operatőr, Vittorio Storaro fényképeiből.

Fotó: Pályi Zsófia

A szinte festményszerű képeken saját filmes munkáiból, olykor több filmből is egyszerre „idéz” a háromszoros Oscar-díjas művész, aki olyan emblematikus rendezőkkel dolgozott, mint Francis Ford Coppola, Bernardo Bertolucci vagy Carlos Saura. Három filmjét ismerték el Oscar-díjjal: az Apokalipszis most és a Vörösök mellett, az 1987-ben bemutatott Az utolsó császár című alkotásért vehette át az Amerikai Filmakadémia elismerését. A Writing with Light címet viselő, különleges gyűjteményes kiállítása összefoglaló módon mutatja be az alkotó filmoperatőri, fotográfusi világát. A kiállítás a Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként nyílt, és június 25-ig látható a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

Vittorio Storaro festményeket és saját filmjeit egyszerre idéző képeiből nyílt kiállítás Budapesten: a háromszoros Oscar-díjas művész fia jelenlétében vett részt a budapesti Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban tartott megnyitón. A képeken feltűnnek az olasz-amerikai operatőr legnagyobb munkái, az Utolsó tangó Párizsban, A kis Buddha, a Dick Tracy vagy az Apokalipiszis most egyes, olykor egymásra vágott kockái. De ami leginkább visszaköszön a képekről, az Storaro egyedi, művészi látásmódja: „vitális” operatőri koncepciójának lényege a fény és az árnyék, a tudat és a tudattalan, a férfi és a nő, a nap és a hold közötti egyensúly megtalálásáról szól.

„Magam is írónak érzem magam. Van, aki szavakkal, ecsettel, vésővel ír, én a fénnyel. Valószínűleg azért választottam ezt az utat, mert apám, aki mozigépészként dolgozott, egész életében arról álmodozott, hogy a vetített képek alkotója lehessen” – mondta egy 2008-as interjúban.

Hosszú évtizedeken átívelő kutatásaiból született meg a Fénnyel írni című háromkötetes tanulmány, amely a festészet, a mozgókép és a fotográfia komplex viszonyát vizsgálja. Részben ennek a tanulmánynak a lenyomata a budapesti kiállítás is.
Az idén 77 éves, napjainkban is aktív operatőr 2013-ban Budapesten vette át a Magyar Operatőrök Társaságának (HSC) életműdíját. A díjátadó alkalmával a Balázs Béla-díjas és Európai Filmdíjas Koltai Lajos a következőképp méltatta a művészt:

„Vittorio Storaro a filmművészet élő legendája, a legnagyobb varázslója a színeknek, a fényeknek, a kompozíciónak.”

Vittorio Storaro Writing with Light című kiállítása méltó folytatása annak a sorozatnak, amelyet a Budapesti Tavaszi Fesztivál 2015-ben Zsigmond Vilmos, Oscar-díjas operatőr nagysikerű fotókiállításával nyitott, és amely az európai filmművészet legendás alakjait, nagy formátumú képalkotóit mutatja be a hazai közönségnek.

Fotó: Pályi Zsófia

Storaro látásmódjára és művészetére nagy hatással volt, amikor találkozott Caravaggio Máté elhivatása című festményével. A fény-árnyék kontrasztjait oly jellegzetesen használó operatőr ezt a meghatározó élményt szemléletformáló momentumként említi: ennek köszönhetően még elmélyültebben kezdte tanulmányozni a művészettörténet nagy alakjait, kutatta Goethe színelméletét, vizsgálta a fény természetét és a fények-színek nézőkre gyakorolt hatását és szimbolikáját.

 

Writing with Light — kiállítás Vittorio Storaro képeiből
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ (1065 Budapest, Nagymező utca 8.)
A kiállítás megtekinthető 2017. április 11. és június 25. között.

További információk

Az esemény facebook oldala

 

Forrás: Budapesti Tavaszi Fesztivál Kommunikáció

 

Hozzászólások