David Cronenberg új filmjében Freud és Jung kapcsolatát mutatja be

A marketingesek jobb munkát végeztek, mint maguk a készítők, hiszen elöljáróban azt a benyomást keltették a nézőben, hogy egy érdekes filmet fog látni. A színészek mind hangzatos nyilatkozatokat adtak, Keira Knightley például lépten-nyomon hangoztatta, hogy a pikánsabb jelenetek eljátszására csak némi vodka segítségével volt képes.  Ráadásul a Freud, Jung és Sabrina Spielrein hármasról szóló igaztörténetet sok helyen szerelmi háromszögként harangozták be, holott ez erős túlzás.
A történetet néhány mondatban össze lehet foglalni. Carl Jung egy feltörekvő pszichiáter, aki sokra becsüli Sigmund Freud-ot és felnéz rá, bár ellenzi a férfi teóriáihoz való merev ragaszkodását. Jung szerint a pszichoanalízisben a misztikumnak is helye van, és különböző nézeteik miatt a Freud-dal való barátságuk fokozatosan megromlik, főleg miután kiderül, hogy Jung a saját páciensével, Sabrinával bonyolódott viszonyba. Mikor erről még hazudik is, Freud megszakítja vele a kapcsolatot, Jung pedig magára marad gazdag feleségével, és svájci házukban dolgozik tovább elméletein, miközben a múltban elkövetett hibákért folyamatosan önmagát marcangolja.

A főszerepekben Viggo Mortensen, Michael Fassbender és Keira Knightley látható
A sztori lényegében ennyi, de mivel valós eseményeken alapszik, emiatt sokat nem reklamálhatunk. Bár a befejezés elég hirtelen jön, a szereplők további sorsa csupán néhány képernyőre vetett mondatból derül ki.
A színészek sem nyújtanak igazán kiemelkedő teljesítményt. Talán még Viggo Mortensen Freud-ja a legkarakteresebb figura, Michael Fassbender mint Jung szürke, erőtlen alakítást nyújt. Keira Knightley-t sem ezért a szerepéért fogja a néző a szívébe zárni, bár azt meg kell hagyni, hogy kimondottan ijesztő, mint nimfomán hisztérika. Előreugró állkapcsa és visítása bármelyik horrorfilmben megállná a helyét.
Az a probléma, hogy a rendező, David Cronenberg túl sokat akart megmutatni. Filmjébe egy szerelmi szálat, egy munkakapcsolatot, és némi pszichoanalízissel kapcsolatos dokumentumanyagot is igyekezett belepakolni, amiből az lett, hogy egyiket sem sikerült elég jól ábrázolnia. A végeredmény egy unalmas és felejthető film. Így ha beülünk megnézni a Veszélyes vágyat, csalódnunk kell: rá kell döbbennünk, hogy kár volt hinni Keira Knightley-nak és az ügyes PR-osoknak.

 

Weninger Andrea

 

Hozzászólások