Mi történt a járvány alatt a munkanélküli fiatalokkal? – A pandémia álláskereső fiatalokra tett hatásáról készített kutatást a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programja.

A KSH október végi adatai alapján – bár a teljes lakosság körében a tavalyi szinthez képest csökkent a munkanélküliség – a fiatalok körében romlottak a mutatók. A járványhelyzet itthon sajátos munkaerőpiaci helyzetet szült. A pályakezdők, friss végzősök körében sokan nehezen találják a helyüket a munkaerőpiacon, ezzel egyidőben viszont számos terület küzd jelentős munkaerőhiánnyal.

Ezt támasztja alá a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának Kantar-Hoffmann által végzett új kutatása is, amely nemrég további szegmenseit tárta fel a hazai nem dolgozó és nem is tanuló fiataloknak. Számukra a megoldás sok esetben az önfejlesztésben, átképzésben és az önismereten alapuló készségfejlesztésen rejlik. A program kutatása most azt is felvázolta, hogyan segíthetnek a munkanélküli fiatalok különböző csoportjainak.

A munkanélküli fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedését támogató #énjövőm program 2017 óta szervez ingyenes személyes és online workshopokat, amelyek célja, hogy készségfejlesztéssel támogassák a nem tanuló és nem is dolgozó fiatalokat.

A program az indulása óta folyamatosan bővítette célcsoportjait, így a pályakezdő fiatalok mellett már egyetemistáknak, pályaválasztás előtt álló középiskolásoknak, hátrányos helyzetű roma fiataloknak, kismamáknak, kisgyermekes szülőknek, fiatal vállalkozóknak és fogyatékossággal élő fiataloknak is segítenek.

A program Kantar Hoffmann által készített, Eurostat adatokra alapuló kutatása nemrég három új szegmensét tárta fel a hazai 15-35 év közötti, ún. NEET (Not in Education, Employment or Training) fiataloknak: a járvány előtti csoportokat így már a szolgáltató szektorból kiesett fiatalok, a külföldről hazatérők és a járvány miatt álláskereső pozícióban ragadt pályakezdők is bővítik.

A kutatás egy ún. veszélyeztetettségi háló segítségével kategorizálta be a különböző NEET csoportokat, ahol egy álláskereső korábbi tapasztalatai és motivációs szintje határozza meg, milyen esélyei vannak a munkaerőpiacon. Mivel a NEET fiatalok csoportja rendkívül heterogén, így minden esetben más jelenti a segítséget.

A program új kutatása most egyidőben vizsgálta azt, hogyan érintette a járvány a meglévő célcsoportokat, milyen új csoportokkal bővült a NEET fiatalok köre, és mi jelenthet nekik leginkább releváns segítséget a járvány után.

Szolgáltató szektorból kiesett fiatalok

Míg a járvány egyértelműen a vendéglátóiparban, a szállításban és a művészeti területeken dolgozókat érintette a legrosszabbul, az építőiparban és az oktatásban dolgozók száma ezzel párhuzamosan nőtt. A kiesett fiatalok egy részét alkalmazták a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatok, a többiek viszont jelenleg a NEET szegmens új, álláskereső csoportját képezik. Az #énjövőm kutatása azonban azt is feltárta, hogy ezek a fiatalok sok esetben kényszerből vagy a lehetőségek hiánya miatt dolgoztak a szolgáltató szektorban.

A megkérdezettek egy részének jó lehetőség lehet a járvány utáni újrakezdés arra, hogy jobban felmérjék saját készségeiket, igényeiket, és közelebb kerülhessenek a számukra leginkább alkalmas munkához, vagy egy új munkahely mellett tanulni kezdjenek olyan területeken, amelyek korábban vonzóak voltak számukra.

Ebben segítenek az #énjövőm program önismeretre, kommunikációra fókuszáló workshopjai, amelyek során a programmal együttműködő szervezetek és oktatási központok szakértői támogatják a résztvevőket abban, hogy felismerjék és fejlesszék legfontosabb készségeiket, és ezekre alapozva akár más területek felé is nyitni tudjanak.

Külföldről hazatérők

Bár sok esetben egyik napról a másikra vesztették el állásukat, és döntöttek a hazaköltözés mellett, a legkevésbé veszélyeztetett pozícióban mégis a külföldről hazatérő fiatalok vannak. Egyrészt a külföldön szerzett tapasztalataik az előnyükre válnak itthon is, másrészt tőlük nem idegen az újrakezdés élménye, így sok esetben bátrabban mernek belevágni egy új szakmába is.

A kutatásban megkérdezett alanyok történeteiből az is kiderült: sokan hazatérés után kezdtek el pályaváltáson vagy saját vállalkozás indításán gondolkodni. Képzettségi szintjüktől függetlenül számukra is segítséget jelenthetnek az #énjövőm program által kínált önismeretre, saját vállalkozás indítására fókuszáló, díjmentesen elérhető online tananyagok, valamint akár a program mentorai is, akik a Coca-Cola HBC Magyarország vezető beosztású munkatársaiként releváns, naprakész tanácsokkal tudják segíteni a munkanélküli fiatalokat.

Pályakezdő állástalanok

Veszélyeztetettség szempontjából ők állnak a legrosszabb helyen: már fiatalon hosszú távú munkanélküliségben ragadtak, nehezen tudnak elindulni. Beszűkült munkaerőpiacon, kiélezett versenyben kell munkát találniuk, és hátrányt jelent számukra a tapasztalat hiánya is. Az elnyúló munkakeresés, a bezártság és elbizonytalanodás pedig tovább növeli az esélyét annak, hogy motivációt vesztenek.

További hátrányt jelenthet, hogy a járvány sok esetben a pályaorientációs és pályaválasztási szolgáltatások működését is korlátozta. Számukra különösen nagy segítséget jelenthetnek az #énjövőm program kiscsoportos, online workshopjai, ahol szakértő trénerek segítenek nekik a felkészülésben és az elindulásban, emellett hasonló cipőben járó résztvevőkkel oszthatják meg a kérdéseiket, tapasztalataikat.

munkanelkuli fiatalok

Az #énjövőm program az elmúlt 4 évben már több, mint 10.000 nem dolgozó és nem is tanuló fiatalnak segített. A program nemrég elindított ingyenes, interaktív digitális felületén, a www.enjovom.hu oldalon többek között olyan témákban is tanulhatnak a pályakezdők és saját vállalkozáson gondolkodók, mint jogi alapismeretek vagy munka és motiváció.

Regisztráció és további információ a programról a www.enjovom.hu oldalon érhető el.

Az #énjövőm programról:

Az #énjövőm programot 2017 őszén indította a Coca-Cola HBC Magyarország azzal a céllal, hogy a 18-35 év közötti munkanélküli fiataloknak segítsen a munkaerőpiaci elhelyezkedésben. A program során szakképzett trénerek tartanak ingyenes, egynapos képzéseket a résztvevőknek, akik többek között önismeretben, állásinterjúra való felkészülésben, önéletrajzírásban, közösségi média használatban és vállalkozás indításban kapnak segítséget.

A 18-35 év közötti nem dolgozó és nem is tanuló fiatalok mellett a képzések elérhetők hátrányos helyzetűeknek, kismamáknak, fiatal nőknek, kisgyermekes szülőknek, fiatal vállalkozóknak, de fogyatékossággal élő fiataloknak és pályaválasztás előtt álló, középiskolás lányoknak is.

A személyes képzések mellett a www.enjovom.hu oldalon online tananyagok is elérhetők, amelyek elsősorban azoknak nyújtanak segítséget, akik a távolság, vagy időhiány miatt nem tudnak részt venni a személyes képzéseken. A programot 2019 óta együtt szervezi a Coca-Cola HBC és a The Coca-Cola Company, fókuszba állítva a fiatal nők, a kismamák, kisgyermekes szülők képzését is.

 

 

Hozzászólások