A szaunázásról mindenki tudja, hogy egy nagyon egészséges tevékenység. Hatással van az immunrendszerre, a szervezet méregtelenítésére, valamint a szív és a vérkeringés szintén profitál a gyakori hőfürdőből. Azonban nem teljesen mindegy, hogy melyik napszakban vesszük igénybe a szaunát. Ebben van segítségünkre a cirkadián ritmus, mely támpontot adhat, hogy mikor kell a szaunába lépni ahhoz, hogy a legtöbb pozitív hatás érhessen.

cirkadian

Mi az a cirkadián ritmus?

A szervezetünk cirkadián ritmusának azokat a biológiai folyamatokat nevezzük, melyek szabályos időközönként és napszakonként ismétlődnek, vagyis többnyire minden nap újrakezdődnek. Ez az ismétlődés értendő többek között az alvásra, az étkezésekre, de a testhőmérséklet ingadozása vagy akár a hormonok termelődése szintén e minta szerint történik.

Ha nincs olyan külső tényező, mely befolyásolná a ritmust, akkor a ciklusok mindig szabályosan ismétlődnek. Hiszen a ciklus hossza és lefutása már születéskor meghatározott tényező. Bár belülről a sejtekben lévő gének szabályozzák, de a ritmust rengeteg külső hatás is éri (pl. munkavégzés, étkezés, nappal és éjszaka, stb).

Szerencsére a cirkadián ritmus rugalmas, és bár időbe telik, de az életvitelünkhöz viszonylag jól idomul. Ebből is látható, hogy a cirkadián ritmus egyéni, mint ahogy az is, hogy kinek mikor, pontosabban a nap melyik szakaszában érdemes szaunáznia.

Reggel, délben vagy este?

Mint már a fentiekből kiderült, gyakorlatilag lehetetlen egy olyan napszakot ajánlani, ami mindenkinek tökéletesen megfelel, hiszen ez abszolút az egyéni beállítottságon múlik. Ezért az időpont kiválasztásához a legjobb tanács, amit adhatunk, hogy vedd figyelembe a saját cirkadián ritmusodat. Akkor szaunázz, amikor van az ellazulásra 30-40 percnyi szabadidőd!

Ettől függetlenül minden napszakban élvezhető valamilyen hatása a szaunázásnak. Ha reggel veszel egy rövid ideig (maximum 30 perc) tartó hőfürdőt, akkor az felébreszti a szervezeted. Ennek következtében a teljesítőképesség fokozódik. A déli, szintén rövid szaunázással ugyanezt a hatást lehet elérni, persze csak akkor, ha nem egy kiadós ebéd után veszed igénybe.

Az esti szaunázást viszont érdemes hosszabbra venni, ami háromszor vagy négyszer 15 percet jelent. Ez segíti a relaxációt, eltompítja a szervezetet, ami segít a könnyebb elalvásban.

Milyen gyakran szaunázzunk?

A mindennapos szaunázás jót tesz a szervezetnek, de persze ezt is csak fokozatosan ajánlott bevezetni a napi rutinba. Ugyanakkor vannak olyan helyzetek, mint például egy lázas betegség esetén. Ilyenkor jobb egy vagy két napot várni, ellenkező esetben könnyen túlterhelődhet a szervezet.

Ha te is szeretnél élni a szaunázás nyújtotta előnyökkel, de nem rajongsz a közösségi megoldásokért, nézz szét a SpaTrend kínálatában, és rendeld meg a számodra megfelelő szaunát!

 

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások