70 éve bombázták le a Közlekedési Múzeumot. A ma megnyílt „Légiveszély, Közlekedési Múzeum!” című emlékkiállításon  fotókon mutatják be a múzeum háború előtti tárlatait, a háború okozta pusztítást, valamint az újjáépítést és az 1966-os újranyitást. A tárlaton olyan tárgyak is láthatók, amelyek a bombatalálat nyomán helyrehozhatatlanul megsérültek.
kozlekedesi_muzeum_bombazas4

A kiállításon nemcsak különleges dokumentumok és fotók elevenítik fel a pusztítást, hanem olyan tárgyak is, amelyek máig magukon viselik a helyrehozhatatlan károk nyomait. Látható lesz több sérült vasúti kocsi modell, valamint az egykor kiállított és teljesen elpusztult repülőgépekből megmaradt alkatrészek is.

A Közlekedési Múzeum a Budapestet ért bombatámadások megindulásakor, 1942-ben zárta be kapuit, de gyűjteményének jelentős része a falakon belül maradt. 1944. július 2-án érte az első bombatalálat az épületet. Fél 11-kor egy 500 kg-os bomba hullott a hosszcsarnokra és 80 m2-es lyukat szakított a tetőzeten, valamint jelentős károkat okozott a hajózási kiállításban.

kozlekedesi_muzeum_bombazas3

A második támadás szeptember 17-én történt, és ez még súlyosabb károkat okozott, elsősorban a Hermina úti részeken. A lerombolt múzeumot a fosztogatók sem kímélték. A döbbenetes háborús pusztítás mérlege: az egykor oly gazdag vasúti gyűjtemény (benne a világhírű, egyedi 1:5 arányú modellgyűjtemény) mintegy 75%-a elpusztult, a hajózási gyűjtemény, néhány eredeti tárgy kivételével, teljesen megsemmisült, a légiközlekedési gyűjteményből is csak 3 eredeti repülőgép maradt meg kisebb-nagyobb sérülésekkel, továbbá a motor és légcsavar-gyűjtemény nagyobb része.  A múzeum épülete is mintegy 30%-os kárt szenvedett, így eredeti formájában többé nem volt helyreállítható. A kár akkori értéke kb. 8-10 millió pengőt tett ki.

kozlekedesi_muzeum_bombazas

A háború után csak arra volt erő és pénz, hogy a romokat eltakarítsák. 1946-ban kijavították a tetőt, hogy a kiállítási tárgyak további rongálódását megakadályozzák. 1959-ben a Közlekedéstudományi Egyesület és a Közlekedési Múzeum a félig romos épületben megrendezte “A Közlekedési Múzeumért” című kiállítást, ami után, ha lassan is, de beindult az építkezés. A változatlanul 3000 m2 alapterületen újjáépített múzeum megnyitására végül több mint húsz évvel a háború befejezése után, 1966. április 2-án került sor.

A „Légiveszély, Közlekedési Múzeum!” című kiállítás előre láthatólag december 31-ig látogatható a Közlekedési Múzeumban.

Bővebb információ

Hozzászólások