A divatipar egyre inkább próbál lépést tartani a környezetvédelem terén megfigyelhető trendekkel annak érdekében, hogy megtartsák vagy megszerezzék a környezettudatosabb vásárlókat is. Nézzük, mit tesznek ezért a cégek 2020-ban!

fenntarthato divat

Fast fashion

Régóta köztudott, hogy a fast fashion cégek a bolygó legnagyobb szennyezői és hulladéktermelői közé tartoznak. Ezért különböző programokkal igyekeznek a kedvezőtlen imázst levetkőzni magukról. A legtöbben próbálják termékeik egyre nagyobb hányadát újrahasznosított alapanyagokból előállítani. Mások igyekeznek maguk begyűjteni az elhasznált termékeiket, és jótékony céllal a harmadik világ rászorulóihoz eljuttatni.

A legtöbb népszerű márka már a közeljövőre vonatkozóan – meglehetősen merész – vállalásokat tett, hogy gyáraik és üzleteik energiaigényét megújuló forrásból fogják fedezni. Emellett ígéretet tettek a hulladékmentesség és a vegyszermentesség elérésére is.

Jellemző trend, hogy a multik egyre inkább próbálják a termelés egészét ellenőrzésük alatt tartani, hogy a gyárakban, a földeken vagy a bányákban dolgozó munkások fair munkakörülmények között korrekt fizetésért dolgozhassanak. Ha egy cég szívén viseli, hogy a hozzá bedolgozó cégek nem zsákmányolják ki dolgozóikat, mindenképpen pozitív üzenete van a fogyasztók felé, ezért egyre többen igyekeznek meglovagolni ezt a hullámot.

Amennyiben a fenti vállalások meg is valósulnának, a tömegcikkekhez kapcsolódó legnagyobb szennyezési tényező kiváltására továbbra sem látszik megoldás. A nyersanyagnak a gyárakba, majd a készterméknek gyárakból a távoli piacokra történő szállításával – történjen akár vízi vagy légi úton – járó károsanyag-kibocsátás csökkentése valószínűleg még jó ideig nem lesz megoldott.

Luxustermékek

A luxuskategóriás divattermékek piacán szerencsére szintén elindultak azok a folyamatok, amelyek a fast fashion területén már zajlanak. Mivel ezeknek a cikkeknek a piaca jóval szűkebb, ráadásul gyakran manufaktúrákban készülnek, ezért a szennyezés nagysága nem olyan drámai mértékű. A luxustermékek vevői kevésbé árérzékenyek, ami jóval nagyobb teret enged a környezetbarát megoldásoknak és környezettudatosságra nevelő kampányoknak.

Konkrét példák az újrahasznosításra

A legnagyobb sportmárkák már ma is forgalmaznak olyan termékeket, amelyek kisebb vagy nagyobb arányban újrahasznosított anyagból készülnek. Azonban már nincs messze az a pillanat, amikor 100%-ban újrahasznosított sportcipőkkel rukkolnak majd elő.

A prémium órák gyártása terén nagyon nehéz lenne kizárólag újrahasznosított anyagokból megoldani a gyártást, de a műanyagból vagy szövetből készített szíjak anyaga egyre gyakrabban készül hulladék feldolgozásából. Természetesen a végtermék kiváló minőségét ebben az esetben is garantálni kell.

 

 

Hozzászólások