Felgyorsult életünk csupa rohanás, így kevés idő marad az étkezésekre. Nem csupán arra nem figyelünk eléggé, hogy egészségesen táplálkozzunk, de a legtöbbször annak is örülünk, ha bekaphatunk valamit két megbeszélés között vagy edzés előtt. Ugye ismerős? Megmutatjuk, mi vele a probléma!

ultrafeldolgozott elelmiszerekrol

Mi a baj a feldolgozott élelmiszerekkel?

Chipsek, joghurtok, cukros üdítők, gumicukor. És folytathatnánk még a sort a rengeteg ízfokozóval teletömött élelmiszerrel! Az a közös bennük, hogy mindegyik többszörösen feldolgozott terméknek számít. Ezek a divatos kifejezéssel ultrafeldolgozottnak nevezett élelmiszerek különböző ipari eljárásokkal – például extrudálással, hidrogénezéssel – és tartósítószerek hozzáadásával készülnek. Ráadásul dúskálnak az ízfokozókban, mesterséges színezékben.

Tény, hogy ezek a termékek nagyon finomak, azonnal fogyaszthatóak és tele vannak energiával, tehát ideális kiegészítői a rohanó életmódnak. Van azonban a feldolgozott termékeknek egy komoly hátulütője is: rendkívül egészségtelenek! A sok só, telített zsír, cukor és a mesterséges adalékok nagyarányú, rendszeres fogyasztása szív- és érrendszeri problémákhoz, túlsúlyhoz vagy rákos megbetegedéshez vezethet.

Min kell változtatni?

Étrended már néhány egyszerű, de radikális változtatással egészségesebbé tehető. Elsősorban kerüld a fent felsorolt feldolgozott termékeket! Másodszor fogyassz sok zöldséget, gyümölcsöt, de a legjobb ha friss, tápanyagokban gazdag alapanyagok felhasználásával magad készíted el az ételeket. A bevásárlás és a főzés természetesen több időbe fog kerülni, de mindenképpen megéri, hiszen amellett, hogy tudod, mit fogyasztasz, sokszor még olcsóbban is jössz ki vele. A legegyszerűbben onnan tudhatod meg, hogy valami egészséges, hogy nincs csomagolva. Így amellett, hogy szervezetedet óvod, kevesebb szemetet is termelsz.

Mi történik szervezeteddel a feldolgozott élelmiszerek elhagyása után?

  • A koffein- és magas cukortartalmú élelmiszerek elhagyását követő időszakban fejfájást, levertséget, ingerlékenységet érezhetsz. Ez azonban csak átmeneti, a tünetek megszűnnek, ahogy tested átáll az egészséges étrendre. Az elvonási tünetek elmúltával jobb lesz a hangulatod, energikusabbnak és frissebbnek érzed majd magad, a minőségi alvás pedig garantált.
  • Ha korábban rostszegényen táplálkoztál, akkor az egészséges étrend kezdetben puffadást és székelési szokásaid megváltozását is okozhatja. De nem kell megijedni! Természetes, hogy gyomrodnak és bélrendszerednek némi idő kell, amíg hozzászokik a rostokban gazdag ételekhez. Amint ez megtörténik, beindulhat a sokak által áhított fogyás is.
  • A kevesebb só és cukor fogyasztása azzal a kellemes mellékhatással is jár majd, hogy sokkal intenzívebben érzed majd az ízeket.

 

 

Hozzászólások