Újabb stúdiószínházi bemutatót ajánlanak a nézőknek a Kecskeméti Katona József Színház Nemzeti Színháza színészei, alkotói. A világhírű, Nobel-díjas amerikai drámaíró, Eugene O’Neill nagyszabású drámatrilógiájának előképe Aiszkhülosz Oreszteia-trilógiája. Méreteiben egy drámai felhőkarcoló. O’Neill az ókori történetet 1865-be, az amerikai polgárháború utáni időbe helyezte. A cselekmény helyszíne a Mannon-család háza.

amerikai dramai felhokarcolok

Ezra Mannon tábornok (Agamemnón) hazatér a polgárháborúból. Felesége, a gyönyörű Christine (Klütaimnésztra) sorsától és vágyától űzve szerelembe esik Brant hajóskapitánnyal (Aigiszthosz). Ezra és Christine lánya, Lavinia (Elektra) szintén szerelmes a kapitányba, de rájön a bűnös viszonyra, és szakításra akarja kényszeríteni anyját…

O’Neill művében az emberek elemi, legmélyebb ösztönei s a belőlük kirobbanó cselekedetek határozzák meg sorsukat. Szerelem és gyermeki szeretet, féltékenység és félelem. Olyan indulatok hajtják az embereket gyilkosságba és öngyilkosságba, amelyek alakjaiban kultúrától szelídítetlenül, felfokozottan élnek, s megvan az az elemi feszítő erejük, hogy végzetes cselekedetekre ragadjanak.

Az amerikai tragédia méreteiben is amerikai, egy drámai felhőkarcoló. Van benne valami amerikai ízű nyerseség, amit talán a szentimentalizmus teljes hiánya okoz. De benne van az amerikai ember bátorsága, korlátlan lehetőségeinek tudata.

Horváth Csaba először rendez Kecskeméten

Az Amerikai Elektra eléggé összetett és szövevényes színdarab. Mi volt az elsődleges elképzelése O’Neill remekművével kapcsolatban?

A történet egy modern világban játszódik, semmi antik nincs benne. Izgalmas benne, hogy minden konfliktusa, drámája köthető a valós élethez, lényegében egy családtörténet.

Az eredeti trilógia eléggé terjedelmes, három többfelvonásos drámából áll. A mostani előadás leginkább mire fókuszál?

A teljes mű bemutatása 5 óra játékidőt igényelne. Perczel Enikő dramaturggal tömörebbé, markánsabbá alakítottuk, természetesen úgy, hogy ne sérüljön. A mi változatunkban a történelmi közeg, az amerikai polgárháború a legkevésbé hangsúlyos. A háború, az embertelenség természetesen megjelenik, csakúgy, mint a szereplők vágyakozása a normális emberi életre. Ez a tulajdonság mindegyikük sajátja. Azé is, aki távol van, és hazavágyik a háborúból, ugyanakkor azoké is, akik otthon vannak, de elvágyódnak máshová, ahol szebb lehet az életük, és kiteljesedhet egy másik partnerrel.

A történet középpontjában a Mannon család áll. Kik ők, és mitől tragikus a sorsuk?

A válasz és az interjú további része elérhető a színház weboldalán, ITT.

SZEREPLŐK:

Ezra Mannon: Ferencz Bálint, Christine: Märcz Fruzsina, Brant: Kocsis Pál, Orin: Orth Péter, Lavinia: Decsi Edit, Peter: Lakatos Máté, Hazel: Szabó Dorottya e.h. Seth: Sirkó László, Dr. Blake, énekes matróz: Pálóczi Bence e.h.

Kórus: Dura Veronika e.h., Kelecsényi Anna e.h., Támadi Anita e.h., Trill Beatrix e.h., D. Varga Ádám e.h., Kovács Martin e.h., Nagy Péter e.h., Urbán Richárd e.h., Varga-Huszti Máté e.h.

Rendező: Horváth Csaba

Fordító: Ottlik Géza, Dramaturg: Perczel Enikő, Díszlettervező: Kiss Benedek Kristóf, Kalászi Zoltán, Jelmeztervező: Benedek Mari, Zene: Dobri Dániel, Súgó: Ba Éva, Ügyelő: Berki Zoltán, Rendezőasszisztens: Sirkó Anna

Időpontok: február 15. 19:00, február 22. 15:00, február 25. 19:00, március 3. 19:00, március 12. 19:00, március 13. 19:00, március 14. 15:00

Jegyvásárlás 

„Az Amerikai Elektra (Mourning Becomes Electra) című előadás a Samuel French, Inc. – a Concord Theatricals Companykülönleges engedélyével, a Hofra Kft.közvetítésével jött létre.”

 

(A Montázsmagazin ITT adott hírt a kecskeméti színház idei évadjának előadásairól.)

 

 

Hozzászólások