Ray Cooney újabb fergeteges komédiáját láthatja a kecskeméti színházrajongó közönség a Katona József Színházban, melynek bemutatója 2017. január 6-án volt. De a szilveszterkor szórakozni vágyó közönség már december 31-én tornáztathatta a rekeszizmait az előbemutatón. A kecskemétiek igazán hozzászokhattak az angol szerző stílusához, hiszen a Páratlan páros első és második részét hosszú ideig nagy sikerrel játszották a nagyszínházban.

Raymond George Alfred Cooney – röviden Ray Cooney – 1932-ben született. Angol drámaíró és színész. Legsikeresebb darabját, a Run for Your Wife (Fuss a feleségedért) címűt kilenc évig játszották a híres londoni West Enden, és az ott játszott vígjátékok közül ez volt a leghosszabb életű. Ray Cooney 17 darabját mutatták be a West Enden. Színészi karrierje 1946-ban indult. Televíziós műsorokban és filmekben is játszott. 1983-ban Cooney megalapította a Theatre of Comedy Company-t, annak művészeti igazgatója lett. Több mint húsz darabot állítottak színpadra az irányításával.

Cooney vígjátékai a hagyományos brit sikamlós stílust bonyolult megoldásokkal, helyzetekkel fűszerezik. A szereplők arra kényszerülnek, hogy másnak mutassák magukat, mint amilyenek valójában, és a beszélgetések során gyakran két malomban őrölnek. A szerzőt nagyon kedvelik Franciaországban, mert híres vígjátékírójukra, Georges Feydeau-re hasonlít a stílusa.

A Család ellen nincs orvosság című darab igazi búfelejtő komédia. A főhőse egy orvos (Cseke Péter), aki életénak egyik legfontosabb szakmai kihívása előtt áll, izgatottan készül egy fontos konferencia nyitóbeszédére. Ekkor hirtelen megtudja, hogy van egy 18 éves fia. De mit szól majd ehhez a felesége, aki történetesen nem a fiú anyja? Nos, barátja (Kiss Zoltán) segítségével megpróbálja elkerülni, hogy tudomást szerezzen róla a felesége, de a nagy igyekezetben egyre jobban összekuszálódnak a szálak. Egyik csavar a történetben a másik után hozza magával a képtelen szituációkat, a hajmeresztő helyzetkomikumokat. Amikor azt hiszi a néző, hogy megnyugodhat, nem kell tovább nevetnie, újabb és újabb lehetőségek adódnak a kacagásra. Az ötletek, a lehetőségek tárháza végtelen. Íme a recept:

Fogjuk másra az egészet, öltsünk álruhát, injekciózzuk be a főnővért a beteg helyett, és bonyolítsuk, göngyölítsük minél hatalmasabbra a káoszt magunk körül! – Ez kiválóan sikerül is a színészeknek!

Rosemary Mortimore, akit Danyi Judit alakít a Család ellen nincs orvosság című vígjátékban, egy szép napon képtelen helyzetek sorával találja szemben magát. Megfontoltság, higgadtság jellemzi a játékát, a figura ezt kívánja tőle. Így nyilatkozik:

„Első pillanatban minden ragyogónak tűnik: karácsony előtt járunk, és Rosemary azért érkezik férje munkahelyére, a kórházba, hogy tanúja legyen, amint David megnyit egy konferenciát, ami fontos előrelépést jelent számára szakmailag. Ám ahelyett, hogy büszkén figyelhetné az eseményeket, váratlanul felbukkan egy nő, akiről kiderül, hogy közte és a férje között több volt munkakapcsolatnál. Aki persze igyekszik a csúf tényeket eltitkolni neje elől, a félreértések és füllentések sorozata pedig egyre nagyobb káoszt okoz.

Szinte lehetetlen kiszámítani a közönség reakcióját. A próbafolyamat során kialakul egyfajta ritmus, de nagyon várjuk a bemutatót, hiszen akkor derül ki, hogy mire vevő a közönség. Egyébként nincs két egyforma előadás. S mivel ez a műfaj nagy pontosságot igényel, folyamatosan a közönség reakcióihoz kell igazítanunk a produkciót. Nem lehet rutinból megoldani. Ahhoz, hogy a néző felszabadultnak és könnyednek lássa a produkciót, pontosság és fegyelmezettség kell, ebben a műfajban ez a felhőtlen szórakoztatás titka.”

Csombor Teréz színművésznő a főnővért alakítja a darabban, mégpedig egy olyan kórházban, ahol karácsony előtt 200 neurológus és egy eltitkolt viszony nem várt gyümölcse bukkan fel. Vajon hogyan áll helyt ebben a helyzetben?

„Szigorúan és határozottan! Az én főnővérem szerencsére mindent jobban tud, mint bárki a világon – vagy legalábbis ezt gondolja magáról. De egy váratlan fordulatnak – és egy lórúgásnyi nyugtatónak – köszönhetően kiderül, hogy a főnővér is ember, sőt, nőből van a szentem, akit érzékeny lélekkel áldott meg az ég. S ez az érzékeny lélek mi másra vágyhatna, mint egy szerető társra…”

Magyar Éva Jane Tate-et alakítja a darabban, aki 19 évvel azelőtt szerelmes volt az orvosba, és csak most meri bejelenteni neki, hogy van egy (18 éves) fiacskája.

„Óriási sikereink voltak Ray Cooney darabjaival az elmúlt években. Megvan a nehézsége, hiszen csak akkor működik jól, ha tűpontosan játsszuk. Ha pár másodperccel később szólalsz meg, mint kellene, megölöd a poént. Hihetetlenül gyors ritmusú darabok. Elég egyszer rossz ajtón bejönni, és óriási galibát okozhatsz. Ha mégis így alakul, azonnal egymás segítségére sietünk. Mindenki észrevesz mindent, hiszen ez a műfaj folyamatos koncentrációt igényel. Ha egy percig nem figyelsz, elvesztél! De megéri, mert még annak is jókedve lesz, aki szomorúan vagy letörten ül be az előadásra.”

A közönség csöppet sem aggódik amiatt, hogyan fog megoldódni a darab problematikája. Egy vígjáték csak happy end-del végződhet. Önfeledten, kacagva várja, mi fog ebből kisülni. Cseke Péter és Szerednyey Béla rendezése újra bebizonyítja, hogy Család ellen nincs orvosság, és hogy a kecskeméti színháznak nagyszerű művészei vannak, akik egytől egyig tehetségük legjavát adták a produkcióhoz!

• Dr. David Mortimore: CSEKE PÉTER
• Dr. Hubert Bonney: KISS ZOLTÁN
• Rosemary Mortimore: DANYI JUDIT
• Jane Tate: MAGYAR ÉVA
• Sir Willoughby Drake: SIRKÓ LÁSZLÓ
• Őrmester: PÁL ATTILA
• Leslie: FARKAS ÁDÁM
• Főnővér: CSOMBOR TERÉZ
• Dr. Mike Conolly: FERENCZ BÁLINT
• Bill: KISS JENŐ
• Mama: RÉTI ERIKA
• Rendező: SZEREDNYEY BÉLA
• Társrendező: CSEKE PÉTER
• Díszlettervező: SZLÁVIK ISTVÁN
• Jelmeztervező: GARICS KRISZTINA
• Súgó: ARATÓ ANDREA
• Ügyelő: DOMJÁN SÁNDOR
• Rendezőasszisztens: FRIGYESI TÜNDE
Fordító: Komáromy Rudolf

 

Az előadás hossza: 120 perc 1 szünettel – Jó szórakozást kívánunk a darabhoz!

Weninger Endréné Erzsébet

Interjúrészletek: Rákász Judit (kecskemetikatona.hu)

Fotók: kecskemetikatona.hu

 

Hozzászólások