A népszerű Zenemánia-sorozat bevezetés a zene világába, kötetlen, beszélgetős hangversenyek formájában. Ebben az évadban a zene sokszínűsége a fő téma, s ezen belül ez a találkozás az egyik legvonzóbb műfaj, a szólóhangszer(ek) és a zenekar párbeszédére épülő versenymű rejtelmeibe kínál bepillantást.


A koncertek házigazdája és műsorvezetője, a rendkívül sokoldalú Dinyés Dániel közvetlen műsorvezetésével és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar művészeinek előadásait hallgatva a közönség dióhéjban megismerheti a versenymű műfajának történetét, hiszen hallhat művet Vivaldi, Bach, Boccherini és Mozart tollából. Négy különböző hangszer concertói ezek: a hegedű, az oboa, a cselló és a fagott „verseng” bennük a zenekarral. Izgalmas kérdés, amelyre bizonyára feleletet is kapnak a jelenlévők: miben más egy fúvós és egy vonós versenymű, milyen a concerto akkor, ha magas hangú hangszer tündököl a maga könnyed trilláival, és milyen, ha mély tónusú instrumentum brummog a basszusregiszterben.


Miután a közönség minderre választ kapott, s hallotta is e concertók dallamait, meglepő és frappáns fordulattal a négy hangszer végül egyetlen műben egyesül: Joseph Haydn sinfonia concertantéjában, amelyet a mester hegedűre, oboára, csellóra és fagottra írt. Ez a speciális műfaj a versenymű különleges fajtájaként egyesíti magában a szimfónia és a concerto tulajdonságait. Itt nem egyetlen szólóhangszer, hanem szólóhangszerek csoportja „verseng” a zenekarral. A műfaj egyszerre rokona a barokk concertónak és a klasszikus szimfóniának.

A VERSENYMŰVEK

Boccherini, Bach, Mozart, Vivaldi és Haydn művei csendülnek fel
2019. november 17. 15.00
MÜPA, Fesztivál Színház

Közreműködik: Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Házigazda: Dinyés Dániel

Forrás: Momentum Mundi

 

Hozzászólások