Hosszas restaurálással alakok, részletek és színek tűntek fel a Leonardo da Vinci fiatalkori remekművén, a Háromkirályok imádása című festményen, amely jövőre kerül vissza a firenzei Uffizi-képtárba.

Leonardo_haromkiralyok

A napjainkra teljesen megbarnult, “láthatatlan” képet 2011-ben vitték el a firenzei Basso erődben működő restaurátorlaboratóriumba, ahol az első egy évben a kép állagának felmérése folyt 140 millió euró költséggel. A nagyközönség 2015 végén láthatja ismét a felújított festményt az eredeti helyén, az Uffizi-képtár 15. számú termében, amelyet akkorra szintén renoválnak, megfelelő hőmérsékletet és világítást biztosítva az alkotásnak.

Leonardo da Vinci (1452-1519) a firenzei San Donato a Scopeto kolostor oltára számára készítette a festményt, amelyet 1482-ben félbehagyott, amikor a milánói udvarba költözött. A kolostorba végül Filippino Lippi festménye került, amely ma szintén az Uffiziben látható.
A 246-szor 243 centiméteres Leonardo-festmény a 15. század egyik leggyakoribb témáját, a gyermek Jézus születését és a három napkeleti bölcs Betlehembe érkezését dolgozta fel. Kortársaihoz képest azonban Leonardo újított is: a kép közepén levő Szűz Máriát és gyermekét számtalan alak, közöttük lovas harcosok veszik körbe, és a festményen építkezés és természeti táj is látható. A kép restaurálását Az Uffizi-képtár Barátai elnevezésű alapítvány finanszírozta.

(MTI)

 

Hozzászólások