Komolyan megérkezett! Aki szeretné látni ezt a fehérlovas barokk herceget, látogasson él a Szépművészeti Múzeumba! Ezt a lovasportrét Péter Paul Rubens még fiatalkorában alkotta. Lendületes, szinte élő fehér paripával találkozhatunk. Hirtelen úgy tűnik, hogy a látogató felé forduló szép ló elől gyorsan ki kell térni… Grandiózus alkotás!

Rubens nagyon értékes embernek számított a maga korában: elismert festő, jól társalkodó, több nyelvet beszélő férfi volt. Csak a nyelvek sora is lenyűgöző, amiket használt: a flamand, angol, német, olasz, francia, latin és görög nyelv ismerete tette őt nagyon kedveltté. Műhelyében sok tanítványt foglalkoztatott, ezek közül legtehetségesebb Anthonis van Dyck volt. Ő fényes karriert futott be, I. Károly, angol király fogadta fel udvari festőnek.

A Szépművészeti Múzeum Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora c. kiállítása nagyon népszerű a látogatók körében, sokszor lehet hallani nem magyar szót is.

Tehát a turisták élnek a lehetőséggel, hogy vizuális emléket gyűjtsenek a nem mindennapi kiállításon. 120 művet láthatunk, ezeket több más, hasonló intézményből kölcsönözték, többek között a Louvre-ból is, az orosz Ermitázsból is.

Rubens egy kis veszfáliai városban született. Nagyon korán érdekelni kezdte az antik kultúra, mitológia. Otthon volt a bibliai ismeretekben is. Ezek jellemző szereplői lesznek később a festményeinek. Gobelin-terveket is alkotott, s a kiállításon összehasonlíthatjuk a festményt (A jóslat kinyilatkoztatása), és az ennek alapján készített textilt. Tájképekben a természeti táj szépségét ragadja meg, és az aktok műfajában is megmutatta sokoldalúságát.

Peter Paul Rubens

Legfőbb példaképe Tiziano és Raffaello volt, motívumokat is átvett tőlük. Rubens művészetének egyik legfőbb jele a monumentális kifejezőerő. Szívesen festett a kor kívánalmainak megfelelő portrékat. Van olyan műve is, amelyik az ellenreformáció ihletéséből fakadt. A színek mérhetetlenül gazdag skáláját csak Rubens ecsetje volt képes kifejezni.

Van Dyck képei is méltóak egy Rubens tanítványhoz! Nagyon szép modelleket jelenített meg, s a ruháikat szinte textil-hűséggel ábrázolta. A csipkék, legyezők szinte lekívánkoznak a vászonról, hogy kézbe tudjuk venni valamennyit.

Van Dyck, bár Rubens műhelyében tanult, mesterétől mégis teljesen eltérő. Igaz, ő sem fest parasztokat, hanem koronás főket! Az ő asszonyai finomak, leheletszerűek, sőt, férfialakjaiban van valami férfi-báj. Van Dyck a lágy mozdulatok szerelmese, és ez a „pasztellfátyol”, a tompított színek a mester legfőbb karakterjegyei.

Kortársaik közül a legméltóbbak szintén helyet kaptak a tárlaton, pl.Theodoor Rombouts A foghúzó sarlatán c. képe magára vonja a figyelmet.

Rubens: Béke és háború

Nem csoda, hogy a későbbi korokban Rubens és Van Dyck munkái példaképek voltak a képzőművészek körében. A magyarok közül Benczúr Gyula is hatása alatt állt.

Nagyszerű program a kiállítás, átfogó képet kaphatunk a barokk festészetről.

A tárlat 2020. február 16-ig tart nyitva, s várja Önöket Lerma herceg fehér lovon ülve.

 

Farkas Ferencné Pásztor Ilona

 

 

Hozzászólások