Allergia, ételérzékenység, betegség, de egyszerűen akár egy döntés is állhat annak hátterében, ha az étrendünket átalakítva gluténmentes diétára váltunk. Amikor így teszünk, jobb felkészülni a kezdeti időszakra, hiszen közel sem könnyű feladat egyik napról a másikra kiiktatni az életünkből a megszokott ételeket. Mit ehetünk a gluténmentes diéta során?

glutenmentes

A glutén elhagyása nagy odafigyelést igényel, mert amellett, hogy a búzából készült termékek kiesnek a bevásárlási listánkról, még jócskán lesz mivel számolnunk. A búza mellett az árpa, rozs, maláta és tritikálé is kerülendő, de sokszor a zab sem megfelelő, ahogy minden olyan étel, amiben ezek is megtalálhatóak. És ez azt jelenti, hogy nem elég a józan észre hagyatkozni, hanem bizony hosszasan böngészhetjük az összetevőket is, hiszen akadnak olyan termékek, amikről nem is gondolnánk, hogy glutént tartalmaznak.

A legtöbb kenyér, sör, sütemény, keksz, tészták, és akár a feldolgozott húsok is rendelkeznek gluténtartalommal, így ezeknél fokozottan érdemes figyelni. De például egy levespor vagy szósz esetében kevesen gondolnák, hogy gondjuk lehet belőle,pedig bizony itt is ügyelni kell arra, hogy mi van a csomagolás mögött. Azt sem árt tudni, hogy rengeteg olyan használati tárgy vagy éppen kozmetikum is forgalomban van, aminek szintén megtalálható az összetevői között a glutén, így bizonyos rúzsok, szájfények, de akár egy boríték is gondot okozhat, ahogy a gyurma is.

Segíthet a boldogulásban, ha a gluténmentes változatokat keressük, hiszen a gluténmentes tészta ma már nem ritkaság, ahogy az egyéb mentes termékek sem csak a külföldi rokonok ajándékaként elérhetőek.

Egyre nagyobb kínálatból válogathat, akinek gluténmentes termékekre van szüksége, de azok között is talál jó alternatívákat, amik nem speciálisan diétás étrendre szabva készülnek.

A köles, a rizs, a szója, a quinoa, hajdina, kukorica, minden friss zöldség – így a burgonya is – és gyümölcs, a legtöbb növényi vagy állati fehérje, de az olajok és zsírok is fogyaszthatóak. Amennyiben viszont feldolgozott formában, esetleg fagyasztva vásárolunk valamit, akkor érdemes megnézni kicsit közelebbről is, hogy mit tartalmaz, hiszen könnyen belefuthatunk egy esetleges gluténos szennyeződésbe, illetve adalékanyagba. Az olajos magvak, hüvelyesek, a tejtermékek tehát többségében mind fogyaszthatóak.

Mivel tehát nemcsak a fő összetevők között találhatunk olyan alapanyagot, ami gluténtartalmú, hanem az esetleges adalékokkal, illetve a keresztszennyeződéssel is számolni kell, minden túlzás nélkül, tényleg sok türelemre lesz szükségünk. Megkönnyítheti a beszerezést, ha a bevásárlást online intézzük, ahol nem kell sorban állni, a polc előtt helyezkedni, hogy ne legyünk útban, de ráadásul a cipekedéssel sem kell számolnunk.

Akár három órán belül is megérkezhet az összeállított csomagunk, amivel hosszú hetekre előre beszerezhetjük a legszükségesebbeket, illetve feltölthetjük az alapélelmiszerekkel a raktárunkat, hogy az átállás és az új szabályok megszokása ne okozzon kellemetlenséget, hanem egyszerű és zökkenőmentes legyen.

 

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások