Magyarnak lenni: tudod mit jelent? – Erre a kérdésre kerestük a választ a Magyar Újságírók Közössége és a Rím Könyvkiadó által szervezett irodalmi kiránduláson. Négynapos kárpátaljai utazáson vett részt egy huszonnégy fős kis csapat. Csodás vidékeken jártunk. Elindultunk felfedezni Kárpátalja szépségeit, legszebb városait.

Beregszászon a csapat…

Íme a történelmi állomás színhelyei: Beregszász, Munkács, Ungvár, Tiszaújlak, Mármarosi havasok. Kultúránk értékeivel találkoztunk, miközben a magyar szót hallva az összetartozás érzése erősödött bennünk.

Eleink, őseink nyomán indultunk útnak, kultúránk ápolásától hajtva, értékeink, emlékeink után kutatva, nem feledve kárpátaljai magyarjaink hányatott sorsát, amely zilált történelmünk következménye. Ebben a közegben átöröklött anyanyelvüket beszélik, kultúrájukat őrzik, így adják tovább örökségük, fennmaradásuk zálogát a felnövekvő nemzedék számára.

Utunk során megtekintettük a magánkézben lévő Beregszászi Múzeumnak a magyar történelem minden pillanatát átfogó kiállítását, a tereken található magyar történelmi személyiségek, művészek szobrát (Széchenyi István, Petőfi Sándor, Esze Tamás, Szent István, Fedák Sári), az I. Nemzeti Magyar Színház épületét, melyek mind-mind a magyar identitás tanúságtételei.

Az aktív kultúrkör, a magyarságukra büszke csoport nagy célokat tűzött ki maga elé. A cél, hogy legyen egy erősödő, gyarapodó, magyar kultúrát ápoló kör, amely méltó emléket állít szobraival, váraival, középületeivel, gazdag múzeumi gyűjteményeivel a magyar szellem, művészet nagy alakjainak, történelmünk hőseinek, áldozatainak.

Magyar történelmünk felidézője Munkács és Ungvár vára is. Munkács gyönyörű város. Műemlékei a magyar múltról regélnek. Megcsodáltuk a várat, Zrínyi Ilona és Rákóczi Ferenc otthonát. A vár börtönében raboskodott Kazinczy Ferenc, a nagy nyelvújító. A várban a múlt a jelennel karöltve él, hiszen a Kazinczy-szoba mellett kortárs festők alkotásai kápráztattak el.

A meglepően jó állapotú vár három részből áll: elővár, középvár és fellegvár. Az udvar szegletében látható az eredetileg 78 méter mély várkút. Esti fényben gyönyörködtünk a Tours-i Szent Márton–székesegyházban, melynek szentélye előtt már várt ránk Majnek Antal püspök úr, aki nagy-nagy szeretettel fogadta kis csapatunkat.

Utazásunk következő állomásaként Ungváron a várat és a skanzent jártuk be. A város 108 000 lakosú, főutcája csodás látványt nyújtott, különösen az esti kivilágítás idején. A falumúzeum zsindelyes háztetőivel, parasztházaival, különleges, mélynek tűnő, ám mindössze 1 m-es kútjával, tölgyfából készített görög katolikus templomával, a régi paraszti világ életmódjára utaló berendezéseivel a régmúltat idézte elénk.

Zrínyi Ilona és II. Rákóczi Ferenc szobra a munkácsi várban

A harmadik napon jártunk a tiszaújlaki emlékműnél, és mielőtt a Mármarosi havasok hívogató csúcsát megpillantottuk volna, Huszt várának düledékei integettek a távolból, majd ringatóztunk a lengőhídon.

Az esti kirándulások végén várt ránk a Helikon Hotel kényelmes, otthonos melege, a finom, ízletes vacsora. Az estéket tartalmas irodalmi diskurzusok zárták. A negyedik napon hazafelé tartva Csarodán, majd Tákoson a gyönyörű műemlék református templomok freskói, mennyezet-kazettái nyűgöztek le expresszív színvilágukkal.

Tákos, református templom

Gyönyörű út volt, kicsit hepehupás, kicsit rázós, de élményekkel teli. Utazás közben átéltük:

„Milyen magyarnak lenni?” A kérdésre Sajó Sándor a választ is megadja: „Magyarnak lenni büszke gyönyörűség.”

A kárpátaljai út után a fejemben gondolatok, a szívemben érzések kavarogtak, aztán ezek verssé formálódtak. Íme: