A tavasz és a jó idő egyik jele, hogy a Parlament előtti látképet meghatározó Monarchia-kori hadihajó, a Hadtörténeti Múzeum fenntartásában álló Lajta monitor múzeumhajó ismét látogatható.

lajta12
Na de kezdjük az elején, mi is az a monitor? Az Egyesült Államok északi államainak a polgárháború idején, 1862-ben folyami hadműveletek folytatásához szükségük volt egy hajóra. Egy svéd mérnök (John Ericson) a korábbi vízi járművektől eltérő, kizárólag acélból készült, kis merülésű, és alacsony fedélzetű hajót épített az Unió részére. A hajó kialakításával elérte, hogy a lehető legkisebb célfelületet nyújtsa az ellenségnek a harcok során, ezzel a jármű a parti vizek felügyeletére (monitorozására) vált kiválóan alkalmassá. Ericson egy teljesen új hajótípust teremtett meg, amelynek első képviselőjét Monitornak nevezték el, és ez a szó azonnal az egész hajóosztályra ráragadt.

lajta2
A történelem során mintegy 200 monitort építettek, de máig csupán 7 db maradt fenn, közülük is egy félig elsüllyedt állapotban. Az Osztrák-Magyar Monarchia 1872-ben bocsátotta vízre a Dunán első monitorait, a Lajtát és a Marost. A jelenleg is megtekinthető Lajta 1919-ig állt katonai szolgálatban, amely időszak alatt négyszer korszerűsítették. Többek között forgatható lövegtornyot kapott. A hajó személyzetét mintegy 50 fő képezte: matrózok, tüzérek, tisztek (navigátor, fedélzetmester, kapitány).

lajta11
A hajó többször is részt vett harci cselekményekben. A Lajta 1876-ban Belgrád ostrománál esett át a tűzkeresztségen, majd két évvel később Bosznia okkupációja idején látott el katonai feladatokat. Az I. világháború alatt 1914-ben a Száván, egy évvel később Belgrád bevételénél volt szerepe. 1916-ban az Al-Dunán a románok elleni harcokban vetették be.

lajta1

A Lajta az I. világháborút követően 1919. június 2–23. között a csehek ellen küzdött Komárom és Esztergom között, majd a legénység június 25-én és 26-án fellázadt a Tanácsköztársaság ellen. A hajó katonai pályafutása ezzel véget ért.

lajta6
A Lajtát 1920-ban leszerelték, és elárverezték, majd 1928 és 1992 között civil munkahajóként, elevátorként dolgozott a Dunán. A kommunista hatalomátvételt követően a Folyami Kavicskotró Vállalat, közismert nevén a FÓKA kezelésében állt. Az elöregedett hajó 1992-ben került a Hadtörténelmi Múzeum kezelésébe. A restaurált hajótest Bicskei János keze munkáját dicséri.

lajta10
A Lajta késő tavasz és november eleje között állomásozik a Parlament előtt, az év többi hónapját a neszmélyi hajóskanzenben tölti. Budapesten délelőtt 10 és délután 5 óra között fél óránként indulnak a vezetett csoportok (a felnőtt jegy ára 900 Ft).

A séta a fedélzeten kezdődik a lövegtorony és az előtte álló harang megtekintésével. Ezt követően munkavédelmi sisakot húzunk, és leereszkedünk az orr-résznél a hajótestbe. A belmagasság sokszor még a 180 cm-t sem éri, a helyiségek közötti ajtók kifejezetten szűkek, úgyhogy a sisakot nem célszerű letenni a vezetés végéig.

lajta9

Az orr-részben előbb a legénységi szállást, az éléskamrát tekintjük meg, majd a lövegtorony alatt elhelyezkedő lőszertárat. A hajó tatja felé haladva a kapitányi és tiszti kajütök kerülnek sorra és a gépház.

Ezt követően a séta visszavezet a fedélzetre, ahol a legénységi és tiszti toalett kerül elénk, majd az emeleti részen a két db 4 csöves ún. szórólöveg. Sétánk a fedélzeten a kormányállás és a hadi események alatti páncélozott kormányállás megtekintésével ér véget.

lajta8
A Hadtörténelmi Múzeum munkatársai lelkesen és nagy szakértelemmel válaszolnak a feltett kérdésekre. A budapesti látogatásba feltétlenül érdemes beilleszteni az Országház előtt horgonyzó Lajta múzeumhajót.

Schramek László

 

Hozzászólások