Jordánia: Bibliai tájak, városok, sivatagi kanyontúrák, tengerparti pihenés – Ezzel a címmel hirdette meg május közepére a pécsi Utazási klub a jordániai országlátogatást. Mióta Izraelben jártunk, sokszor gondoltam arra, hogy jó lenne a Jordán folyó és a Holt-tenger keleti partjait is célba venni.

Dana-túra

A másik érdeklődésemet felkeltő esemény Dr. Vörös Győző ókorkutató, építész jordániai régészeti kutatása, amely munkájáért kiérdemelte a Vatikán Pápai Akadémiák Díját és a Pápaság Aranyérmét, ezen kívül ebben az évben Széchenyi-díjjal tüntette ki a magyar állam. Számomra miért is volt izgalmas ez a téma?

Izraelben járva meglátogattuk a Maszada-erődöt, Heródes fényűző palotájának romjait. Ott hallottuk, hogy egy ikererődöt is építettek a Holt-tenger másik oldalán, Machaerus hegyén. Heródes Antipas palotáját, ahol Keresztelő Szent Jánost tartották fogva, akit Salome kívánságára kivégeztek. Bár tudtam, hogy erre a régészeti feltárásra egyelőre nem juthatunk el, de előre vetítette, hogy a Szentföldet a mai Jordánia területe is magában foglalja.

Jordániát mindössze háromórás közvetlen járatú repülőúttal lehet megközelíteni. A közel-keleti muszlim államok közül a legelfogadóbb országba értünk, mert bár az ott élő lányok, asszonyok öltözködése teljesen megfelel a vallási szokásoknak, de minket, európai embereket nem köteleznek ennek betartására.

Sivatag

Az ország kb. 100 éve önálló királyság, minden területet a királyi család hercegei irányítanak, így az archeológiai feltárásokat és a turizmust is. Nagyon szegény országról beszélünk, hiszen Jordániának nem adatott meg az olaj vagy egyéb ásványi kincsek feltárása. A terület nagy részét homok-, illetve kősivatag borítja, az ipari vizet is vásárolniuk kell.

A mi utunk némileg eltért az utazási irodák programjaitól, hiszen az ismert helyeken kívül a kitaposottól távolabbi tájakra is eljutottunk. A címben szereplő bibliai helyek közül az ótestamentumban olvasott Lót történetének helyszínére kapaszkodtunk fel egy barlanghoz. Majd utunk során feljutottunk a Nébó-hegyre, Mózes Egyiptomból való vándorlásának végállomására, ahonnan megpillantotta az Ígéret Földjét.

Az Újszövetségi szentírás fontos helyszíne a Jordán folyó, ahol Jézust Keresztelő Szent János megkeresztelte. Természetesen viták tárgya, hogy hol történt ez, de a tudósok közül sokan a Jordán oldalt tartják hitelesnek.

Jézus keresztelésének a helyszíne –                Nébó hegy, Mózes emlékhely

Kevesen tudják, hogy a Római Birodalom hatalmas romvárosait fedezhetjük fel Ammanban, Dzserashban, ahol az épen maradt oszlopsorok, színházak, templomok, kapuk között sétálva elképzelhetjük az ókori nyüzsgő városi életet.

Páratlan élményt jelentettek a világ 7 csodája és az Unesco Világörökség helyszínek között számontartott Petra gyönyörűen faragott sziklasírjai, az oda vezető kanyon, majd a völgyben elnyúló ókori római város. Nem sokat tudnak a tudósok a nabateusokról, akik kb. 300 év alatt (kr.e.200-kr.u.100) gazdaságilag virágzó várost, karavánközpontot hoztak létre. Itt több napot is el lehetne tölteni, mert nem csak a romok között sétálhatunk, hanem könnyebb, de inkább nehezebb túraútvonalak vezetnek a sziklás hegyek között. A nabateusok után a rómaiak következtek, akik kiépítették a szokásos városi „infrastruktúrát”.

jordania

Amman, római kori emlék

Jártunk Kerakban, a 12. században felépített kereszteslovag-várban, amit később Szaladin foglalt el, és a mamelukoké lett. Számomra szintén nagy meglepetés volt a sok bizánci emlék, gyönyörűen megmaradt állatokat, növényeket ábrázoló színes mozaikokkal.

A sok-sok kulturális emlék mellett lenyűgözött az ország geológiai felépítése, a Holt-tenger és vidéke a tengerszint alatt 420 méterrel, a kanyonok, a kősivatagok, a színek.

A kanyonokat wádiknak nevezik, ezeket a víz alakította ki, és némelyikben patak folydogál. Mi is tettünk egy túrát a Wadi Numeirában, aminek égbe törő homokkő falai a narancssárga, vörös, szürke legkülönfélébb árnyalataiban tündököltek.

jordania

Úton a Wadi Numeira felé a Holt-tenger partján

Egy egész napos túrán vettünk részt a hegyekben a Dana Bioszféra Rezervátumban. Itt megélhettük a természet hatalmát, a forróságot, és azt, hogy a nagy szárazságban a növények, ha kínlódva is, de megpróbálják fenntartani magukat. A 16 km-es túra egy hosszú völgyben vezetett, és egy szamaras ember volt a kísérőnk. A völgy végén beduinok éltek, akik kedvesen teával kínálták a fáradt, elcsigázott európai vándorokat. Hihetetlen számunkra, hogy élnek itt az emberek ebben a nagy szárazságban, a toldozott-foldozott sátrakban, az állataikkal szoros szimbiózisban. Csöveken vezetik a vizet a táborba, de elsők az állatok, csak utána ihatnak az emberek, nem pancsolhatja el senki a drága vizet.

Wadi Numeira –                                                 Dzserash

Számomra a legnagyobb élményt a sivatagban töltött éjszaka és a másnapi túraprogram jelentette. A sivatagi autópályán utazva már láttuk a homokdűnéket, és messziről feltűntek a homokkőhegyek is. A bekötőútnak egyszer vége lett, tovább terepjárókkal vittek bennünket a beduin vendéglátóink. Ekkor már sötét volt, csak a reflektorok fénye világította meg előttünk a kitaposott utat. Végül megérkeztünk a táborunkba, ahol igazi, a homokba vájt gödörben főtt raguszerű beduin vacsorát kaptunk.

Hihetetlen csillagos ég tárult elénk. A sátrunkból éjszaka többször is kinéztem, hogy lássam a sivatag végtelenségét és a hegyeket. Másnap a gazdag reggeli után kezdődött a kaland: terepjárókkal száguldoztunk a sivatagi homokon érdekesebbnél érdekesebb helyekre. Homokkő hegyekre másztunk fel, szurdokvölgyeken kapaszkodtunk fel, miközben sziklarajzokat láttunk, hosszan talpaltunk a homokban, és a bátrak felkapaszkodtak egy sziklahídra is. A sivatagi programunkat késői sivatagi ebéddel fejeztük be.

Mabada – bizánci mozaikok

A jordániai utazás fáradalmait a Vörös-tenger partján egy szálloda homokos, napernyős partszakaszán pihentük ki. Innen, egy yacht üveges aljából megcsodáltuk a színes korallokat, napoztunk a fedélzeten, és jót lubickoltunk a tengerben.

A sok-sok élmény mellett nem is tudtam az emberek kedvességéről, az ételek finomságáról, az öltözködés sokféleségéről vagy éppen a csecsebecseárusok keleti kereskedővénájáról írni.

Sivatag

Jó szívvel ajánlom biztonságos, nagy élményeket adó úticélnak Jordániát.

Zöldi-Kovácsné Korompai Mónika

Utazás rovatunk egy korábbi cikke