Már kislány koromban nagyon érdekelt a színház. Elsők között volt a mi tévénk is a faluban. Igaz, nem sokat láttam belőle, mert az egész falu ott állt sorba nálunk emiatt. No, ott, a tévében láttam először színészeket, színdarabokat, és elkezdtem ábrándozni arról, hogy én is színésznő leszek. De soha nem gondoltam volna, hogy sikerül, ezért aztán úgy képzeltem, hogy tanár leszek, óvónő vagy apáca, hogy segítsek az embereknek. Igen szerettem énekelni. Még iskolás sem voltam tán, amikor kitaláltam, hogy cirkuszt rendezek. Kiírtam, hogy a Csombor Mihályéknál cirkuszi előadás lesz, és a közönségnek mindig kitaláltam valami érdekeset.

Mi történt veled az általános iskola elvégzése után?

Az általános iskola után Jászberényben végeztem el a gimnáziumot. A Palotássy János zeneiskolában szolfézst tanultam, és zongorázni meg énekelni. Ekkor több kórusnak is tagja voltam egyszerre. Nagyon-nagyon szerettem énekelni. Van anekdotám is ebből a korból: Amikor pártembereket temettek, a temetésen énekelnünk kellett a kórussal. Én sose tudtam, hogy ki a halott, mégis annyira ríttam, majd elszédültem, hogy alig tudtam abbahagyni. Csak ekkor jöttek rá, hogy miért nem szól hangosan a szoprán szólam, mit is csinál ez a Csombor Teri.

Szolnoki Szigligeti Színház

Milyen terveid voltak a gimnáziumi tanulmányaid után?

Mindig színésznő vagy énekesnő szerettem volna lenni, ennek ellenére a középiskola elvégzése után az Egri Tanárképző Főiskolára jelentkeztem történelem szakra, de talán egy pont híján nem vettek fel. Most már azt mondom, hogy az Isten akarta így, mert a szolnoki színházba éppen statisztákat kerestek, ahová én is jelentkeztem. Nagyon boldog voltam, hogy felvettek! Rögtön mindenbe belekerültem. Énekeltem a kórusban, a tánckarban profik közé tettek, kisebb karakter szerepekben kipróbáltak. Szuper 2 évem volt! Bor József felfedezett és elküldött tanulni Pestre. A Színművészeti Főiskola operett-musical szakán Kazán István és Versényi Ida osztályába jártam. Sikeresen lezárultak a tanulmányaim.

Aztán következett a nagybetűs élet! Hogyan és hol?

Bor József volt akkor a győri színház igazgatója, és meghívott oda játszani. Nagyon jól éreztem magam Győrben. 6-8 szerep egy évadban, leginkább zenés, de volt próza is. Néhány belőlük: Hervé: Nebáncsvirág (Denise, Rosinna), Strauss: Denevér (Adél), Lehár: Cigánybáró (Arzéna), Kálmán Imre: Cigányprímás (Sári), Csárdáskirálynő (Stázi), Marica grófnő (Líra), Goldoni: Nyári kalandozások (Dsacinta), Móricz Zs.: Úri muri (Rozika), Tamási Áron: Énekes madár (Magdó), Kacsóh P.: János vitéz (Iluska), Lázár Ervin: Kacsakirálylány (Árnika), Lehár: Mosoly országa (Mi), Lehár: Víg özvegy (Valencien), Maguier: Mona Marie mosolya (Marie) A „Mona Marie mosolyáért” Váradi-díjat kaptam, ami helyi viszonylatban igen előkelő volt.

Győri Kisfaludy Színház

Nagyon-nagyon színvonalas volt a győri színház. Hatalmas színpad, nagy létszámú kórusa volt. A Rigoletto című operában is kaptam szerepet. Nem voltunk bemikrofonozva, úgy kellett énekelnünk teljes hangerővel, hogy az 55 tagú zenekart áténekeljük. Koloratúrszoprán hangom van. Énekeltem az Adélt a Denevérből, a kedvenc dalom a Kacagó ária. Az ilyen típusú hang nagyon ritka, gyerekhangszál kell hozzá. Mehettem volna tovább az opera vonalon is, de nem így alakult az életem.

Győr tehát nagyszerű helyszíne volt a színészi pályádnak. Hogyan ért véget ez a korszak?

Tényleg sikeres időszaka volt ez életemnek. Ekkor már volt családom: a férjem is színész volt, szintén a győri színházban játszott. Született egy kisfiunk is. Úgy adódott, hogy sikerült volna külföldi szerződést kötnöm, de azt akartam, hogy a családunk együtt maradjon. Én feláldoztam a külföldi siker lehetőségét, a férjem pedig elhagyott egy másik színésznőért. Hét év után átjöttem a kecskeméti színházba.

Kecskeméti Katona József Színház

Hogy érezted magad Kecskeméten? Azt tudom, hogy a közönség nagyon szeretett téged már akkor is!

Itt is nagyon szép és jó szerepeket játszhattam el. Igen jól éreztem magam Kecskeméten, szakmailag elégedett lehettem. Néhányat megemlítek a szerepeimből:

Huszka: Mária főhadnagy (Mária), Fényes Szabolcs: Maya (Barbara), Szirmai: Mágnás Miska (Marcsa), Ábrahám: Viktória (Aliwong), Eisemann: Én és a kisöcsém, Barillet Grédy: A kaktusz virága (Stephany), Löve: My fair lady (Eliza), Aldobói: Imádok férjhez menni (Viktória). Többször voltam az évad színésznője, többször kaptam Aranyrózsa-díjat. 1995-ben kollégáim megszavazták az évad legjobb színésznőjének járó díjat, a közönség rám gondolt a „legkedveltebb színésznő” címmel.

A víg özvegy – Pál Attilával

Ekkor vezetőváltás volt a kecskeméti színházban, és Bal József lett az új igazgató. Mielőtt kipróbált volna, a következő évadra nem szerződtetett. Anélkül, hogy megismert volna, 1995-ben az új vezetés felmondott. Nemcsak nekem, harmincunknak. Hozták az új színészeket, a saját gárdájukat, és hirtelen állás nélkül maradtam. Derékba törték a pályafutásomat. 40 éves voltam éppen. Nekem a színház valóban mindent jelentett, épp ezért esett rosszul mindaz, ami történt. Nem gondoltam volna, hogy 100 főszerep után még csak ki sem próbálnak. Amikor kirúgtak, épp akkortájt kaptam három kitüntetést.

Hebehurgya hölgyek

Mi történt veled ezután? Kaptál-e szerepet más színházakban?

Nehéz időszak következett. Sokáig nem volt munkám, de végül sikerült 3 állást is találnom: a Kecskeméti TV-nél, a Margaréta Otthonban és a Ceglédi Patkós Irma Művészeti Iskolában. Kitanultam egy új szakmát, és szerettem tanítani a fiatalokat és időseket egyaránt. Nagyon szépeket tudok mesélni róla. Cegléden a művészeti iskolában színészmesterséget, zenészmesterséget tanultak a diákok tőlem. Sok szép előadást csináltunk, nagyon élveztem.

A kecskeméti Margaréta Idősek Otthona lakóival is foglalkoztam hat éven keresztül. Az idősekkel különösen sok eredményt értem el, erre büszke vagyok. Megfiatalodtak a kezem alatt, mert sikerre vittem őket, minden versenyt megnyertünk.

Szép időszak volt. Úgy kipendültek, kivirultak a foglalkozásokon, majd a versenyeken! A 82 éves Józsi bácsi sose énekelt azelőtt, pincér volt. Kedvet kapott hozzá, betette a fogát, és csudálatosan énekelt, bár a szöveget sokszor elfelejtette. Mutattam nekik egy olyan légzéstechnikát, ami kiröpítette a hangjukat úgy, hogy ők sem ismertek saját magukra.

Hebehurgya hölgyek (Szikszai Rémusz, Csombor Teréz, Orth Péter, Magyar Éva)

Jól éreztem magam köztük. Mindig nagyon vártak engem, mint a messiást. Sokat beszélgettünk, lelkiztünk, mentálisan foglalkoztam velük. A terápia jót tett nekik és nekem is,  értelme lett az életünknek. Először magyar nótával kezdtünk, aztán jöttek a népdalok, operettek, nosztalgia számok.

A versenyeken minden kategóriában nyertünk. Volt egy asszony, aki csak bottal tudott menni. Egyszer csak elhajította a botot, és mély hangján harsányan énekelte: „Sohase mondd, hogy …”. Fantasztikus volt. Aztán volt egy fain kis emberke, olyan kacskalábú, na, hát az micsoda Miska volt a Mágnás Miska jeleneteiben! Betlehemes játékot játszottunk, farsangoltunk, karácsonyi dalokat énekeltünk. Erről a korszakomról csak jókat tudok mesélni. Nagyon jó véleményem van a Margaréta Otthon vezetéséről, működéséről. Sokat foglalkoznak az idősekkel.

Marica grófnő

Mikor tértél vissza a kecskeméti színházba? Van méltó szereped?

Úgy hat-hét éve. 11 év kihagyás után Bodolay Géza visszahívott a színházhoz. Nagy örömmel jöttem, s azóta itt vagyok. A fiam 9 éves korában játszotta el Nyilas Misit Kecskeméten. Azóta ő is színész lett. Együtt vagyunk, együtt játszunk. Orth Péternek hívják.

A szerepek? Elmúltam 57 éves, már más szerepek illenek hozzám, mint régen. Korban is, a testalkatomból eredően is. A prózai darabokban inkább anyaszerep, a zenés darabokban pedig az idős primadonna szerep jut nekem. Belenőttem ezekbe a szerepekbe, szeretem őket. Spiró György Prach című művében életem egyik legjobb szerepét játszhattam el. Szinte önmagunk rendeztük, kiváló előadás volt a Kamaraszínházban. A tragikomikus szerepek állnak jól nekem. A tavalyi évadom nagyon jó volt. Bors nénit nagyon szerettem, meg a Meseautó titkárnőjét is.

Meseautó

A Meseautó valóban frenetikus előadás volt. Szirupmentes, jól megrendezett, sok helyzetkomikummal, pörgő ritmusával, kedves dallamaival elbűvölte a közönséget. Milyen darabokban láthatunk még ebben az évadban?

Arisztophanész Lüszisztrátéjában egy nőt alakítok, Réczei Tamás: Szabadság kórus című, az apácák üldöztetéséről szóló összeállításában több kisebb szerep vár rám. Kálmán Imre Marica grófnő című operettjében Bozsena grófnő bőrébe bújok.

Spiró György: Prah

Zárszóként akkor mit is jelent neked a színház? Mi a véleményed a színészmesterségről?

Valóban színház az életem, elmondhatom magamról. Örülök, hogy annak idején a színészetet választottam, mert ebben minden benne van, amit szeretek: énekelhetek, táncolhatok és színész is lehetek. Aggódva figyelem viszont a színészképzést. A régi mesterek kihaltak, nincs, akitől a fiatalok tanuljanak. Sokan úgy jönnek ki a Színművészetiről, hogy nincsenek jól felkészítve a szakmára. A nagy bölények kihaltak, akiktől megtanulhattuk a színészmesterséget. De játszunk tovább, mert erre tettük fel az életünket.

Amazonok (Lüzisztrate expressz)

Tudom, hogy sokszor vállalsz önzetlenül fellépést, ezt nagyon köszönjük neked. Szeptemberben egy időseknek szervezett megyei versmondó verseny zsűrijében vettél részt, még énekeltél is a résztvevőknek. November 8-án pedig egy nagyszabású jótékonysági gálaműsorban mondasz verset és énekelsz, a Bács-Kiskun Megyei Költők és Írók Baráti Körének a felkérésére. Nagyon köszönjük önzetlen segítségedet.

Meseautó

Kedves Terike, kívánok jó egészséget és sok szép, hozzád illő és méltó szerepet a kecskeméti Katona József Színház színpadán. Legyen sok örömteli pillanatod az életben, és sugározz továbbra is optimizmust, vidámságot a téged szeretők felé. Egy hozzád írott és egy antológiában évekkel ezelőtt megjelent verssel búcsúzunk tőled sok szeretettel:

Csombor Teréz

Kecskemétnek híressége,

örökifjú színésznője.

Életvidám, ajka mindig

nevetésre készülődik.

Alattyánban ötvenhatban

látta meg a napvilágot.

Történelmi időszakban

indult sorsa, szép tavaszban.

Hetvenötben színésznő lett.

Szolnok, Győr és Kecskemét tett

tanúságot Teréz mellett:

primadonna, szuper szubrett!

Bizony, voltak fájó évek,

munka nélkül holt a lélek.

Margarétás öregeknél

szeretettel segítettél.

Társulatod igazságot

szolgáltatott: az év legjobb

színésznőjévé választott.

Kívánjuk, hogy légy boldog!

Gratulálunk, mert szeretünk,

veled együtt örvendezünk.

Weninger Endréné

2013. november 4.

Hozzászólások