Kiss Gabriellát, a Hírös Garabó Nonprofit Kft. vezetőjét kérdeztem a rendezvény előzményeiről:

Az ötlet belülről fakadt. Körülöttünk minden hanyatlik, s ha bezárul körülöttünk a civilizáció (illetve kivet magából bennünket az európai civilizáció), megmutatjuk, hogy él még a magyar kultúra. Bízhatunk magunkban, önellátók tudunk lenni, megállunk a magunk lábán. Ez egy civil kezdeményezés, magánszemélyek hozták létre. A Kft-t csak azért kellett létrehoznunk, hogy ügyes-bajos dolgainkat intézni tudjuk. Célunk az, hogy a magyar termelőtől a magyar fogyasztóig a termék a lehető legrövidebb utat tegye meg. Ezt a kétnapos rendezvényt hatan kezdtük el szervezni, mi álmodtuk meg. Még 20-25 segítőtársunk van, akiknek szintén szívügye a jó minőségű magyar áru családokhoz való juttatása.

Hogyan sikerül ezt a kapcsolatot létrehozni?

Többféle módon. Az egyik az, hogy ilyesfajta nagy összejöveteleket rendezünk, mint ez a mostani. Én ünnepnek nevezem, a hagyományok és a közösségek ünnepének. A másik módja a közvetlen kapcsolat vásárló és termelő között, ekkor a vásárló kirándulást tehet a gazdákhoz és meglátogathatja a gazdaságot, ahol készülnek a különböző termékek. A harmadik mód ugyan közvetett, de annál kényelmesebb és gyorsabb: interneten is lehet rendelni a termékekből.

Ez utóbbi hogyan történik?

Természetesen a gazdákon keresztül. Különböző társulásaik vannak, amelyeket közvetlenül meg lehet keresni. Pl.: az Agrárkamara Kamra-túra programja, a Kecskeméti Szatyorközösség, a Homokhátsági Társulás, a Családellátó Kft., valamint a Bagi Béla nevével fémjelzett Kecskeméti Fogyasztó-és Vidékvédő Egyesület őstermelői, azoknak a gazdáknak a csoportja, akik a saját, ellenőrzött, jó minőségű termékeiket maguk próbálják értékesíteni. Ők speciális kitűzőt viselnek jelezve, hogy az árus szigorúan csak a saját termékét árulja. Már több mint kétszázan vannak Kecskemét környékén. Szóval, náluk lehet beszerezni a megrendelt árut. Kérésre esetenként házhoz is szállítják. A közvetítésben mi is tudunk segíteni: ezzel mindkét fél helyzetét könnyebbé tesszük: a gazdák el tudják adni termékeiket, nem mennek tönkre, fejleszteni tudják vállalkozásukat. A vásárlók pedig kiváló minőségű ételhez, italhoz és egyéb termékhez jutnak.

Milyen eszmeiség vezet benneteket ebben a munkában?

Sajnos, a magyar emberek zöme gondolkodás nélkül utánozza a Nyugat vásárlói, fogyasztási és kulturális szokásait. Elfeledkeznek arról, hogy a magyarságnak milyen kulturális kincsek vannak a birtokában. Ha bemégy a felállított jurtákba és felnézel a kinyitott tetejükön, mindegyiken valamelyik főtéri templom tornyát látod. Ha az ég felé nézel, ott a magyarázat  és a megerősítés. A nomád magyarságtól eljutottunk a kereszténységig, és mindkettőnek a hagyományait meg kell őriznünk. Nem állhatunk be másokat utánozni a sorba, ahol silány termékekkel „etetik” az embert, amikor nekünk sokkal kiválóbb értékeink vannak. Újra önmagunk kell, hogy legyünk. Magyarok.

Hogyan lehet eljuttatni ezeket a gondolatokat a fiatalokhoz? Érdeklődnek-e hagyományaink reneszánsza iránt?

Ha jó magokat vetünk, a termés is kiváló minőségű lesz. Ha igazi szellemi értékkel tápláljuk fiataljaink lelkét, bennük is kicsírázik majd a jó mag, és büszkék lehetünk rájuk. Ilyen jól sikerült rendezvények országszerte vannak, bízzunk ezek hatásában és a szülői, családi háttér erejében!

Weninger Endréné

Hozzászólások