Már a fényképezés szó is elárulja, hogy mi az, ami nélkül nem készülhet el egyetlen fotó sem. A kellő fényhez két úton juthatunk hozzá: természetes vagy mesterséges forrásból. A nap fénye különleges atmoszférát ad a képeknek, a természetességgel nemigen veheti fel a versenyt semmi. De azt is tudnunk kell, hogy a természetes fény ereje nem mindig elegendő ahhoz, hogy világos, színekkel és élettel teli képeket készítsünk. A fényből sosem elég…

Beltéri fotózásnál szinte nélkülözhetetlen a plusz fényforrás. A beépített vakutól, a stúdió és rendszervakukon keresztül a különféle lámpák és reflektorokon át számos lehetőség kínálkozik a megfelelő bevilágításhoz. Az sem elhanyagolható tény, hogy a mai profi kamerák már sötétben is képesek fotózni, és az ISO érzékenységben is nagy távlatok nyíltak.

Az ISO önmagában nem elég

A világítás eleve meghatározza a kép hangulatát. A meglévő fény sokszor kevésnek bizonyul: nem olyan, amilyet elképzeltünk, és nem annyi, amennyit szeretnénk. Ha mindkettő érvényesül, akkor nagyon messze kerülünk a minőségi fotótól. Világításra tehát szükség van: bár a modern fényképezőgépek már komoly ISO teljesítménnyel működnek, önmagában ez is csak riportfotózásra elegendő.
Minőségi felvételt a felső kategóriás fényképezőgépekkel is az alap ISO érzékenység körül készíthetünk. Az ISO 100-tól mára eljutottunk az ISO 400-ig, ahol már zajmentes képek születnek. A zaj mellett azonban legalább annyira fontos a színek és tónustartomány kérdése.

Magas ISO egyenlő színnel, fénnyel teli kép?

Három csúcskamera, a Nikon D850, a Nikon Z7 és a Sony A7R III adatait vizsgálva a következő körvonalazódik. Az ISO érzékenység növekedésével a tónus és színérzékenység csökken. Az ilyen típusú kamerák alap ISO használatával nagyjából 25 bites színtartomány és közel 15 FÉ tónustartomány rögzítését tudják. Amennyiben nem áll rendelkezésünkre elég fény, és az ISO már 3200-as értéken áll, már csak 17 bit színt, és 10 FÉ-nyi tónust mutatnak az értékek.

A fotón szabad szemmel is jól érzékelhető a minőségbeli romlás. A színek sápadtak és fakóvá válnak, hiába a magas ISO érték. A kontrasztok sem lesznek szépek, és a színek veszítenek vibráló élénkségükből.

Mi a helyzet beltéri fotózásnál?

Beltéri helyszínen alapból sosincs elég fény. Ha felkapcsoljuk a lámpákat, általában sárgás fényekkel találkozhatunk. Gyakoriak az energiatakarékos izzók és az egyre inkább elterjedt LED-es világítás is. Ezek a fényforrások bár világosságot teremtenek, a fotós szempontjából azonban kevéssé értékelhetők. A világítást sokféleképpen oldhatjuk meg, például kamerára szerelt LED tablóval vagy más, akár állványon rögzített állandó fényű lámpákkal.

A Mikrosatnál kapható világítástechnikai eszközök rengeteget segítenek abban, hogy minőségi fotókat készítsünk! Világítással különleges atmoszférát tudunk teremteni: a gyenge fényviszonyok nem jelentenek szükségszerűen gyengébb felvételeket!

 

 

Hozzászólások