Elmaradnak az idei karácsonyi csomagcsúszások, ha minden így marad – Kínából viszont már kár ajándékot rendelni. A futárszolgálatok az előző évek tapasztalataira alapozva felkészültek a nagy karácsonyi dömpingre. Az viszont megjósolhatatlan, hogy a koronavírus-járvány miatt az egyébként is óriási e-kereskedelmi forgalom mekkora ugrást produkál decemberben. Durst Gergely, a csomagpont.com ügyvezetője szerint az ünnepekre Kínából rendelni már esélytelen, de Európában még lehet gondolkozni. Fontos, hogy ha valaki idén a karácsonyt megelőző utolsó héten próbál online vásárolni, 50 százalék az esélye, hogy a csomagot be is tudja majd tenni a fa alá.

csomagcsuszasok

Rekordértékű, ezer milliárd forint fölé nőhet az e-kereskedelmi forgalom, a futárszolgálatok által kezelt havi átlag nagyjából kétmillió csomag hatmillióra is felugorhat. A cégek a depóban, a szortírozókban dolgozók és a sofőrök számának növelésével is próbálnak felkészülni a rendkívül nehéz időszakra. Ezt azonban sok előre nem kiszámítható tényező is befolyásolhatja.

Durst Gergely, a csomagpont.com ügyvezetője arról beszélt, hogy a koronavírus-járvány márciusi kezdete után sok embernek megszűnt a munkahelye. A válság kihatott a futárszolgálatokra is. Bár a nagyobb vállalatoknál felpörögtek az események, a 4-5 teherautót üzemeltető, kisebb létszámmal működő futárcégek bedőltek. A náluk munkanélkülivé vált sofőrök mostanra a nagyoknál próbáltak meg elhelyezkedni, ami a karácsonyi csomagcsúszások előfordulását részben megakadályozhatja.

csomagcsuszasok

A Black Friday után jön az őrület

Az e-kereskedelmi szakértő szerint most még nincs csúszás a csomagszállításban, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ebben nincs is semmi meglepő.

„A Black Friday környékén elképesztő kampányidőszak vette kezdetét az utóbbi néhány évben. Az emberek kivárnak, megvárják, milyen akciók lesznek, így november végéig átlagforgalmat tapasztalhatunk csak. Ezután viszont megőrül a piac, hirtelen mindenki elkezd rendelni” – magyarázta.

Szöllősi András, a csomagpont.com tulajdonostársa mindenkinek azt javasolja, hogy Kínából már ne rendeljen karácsonyra, mert ha újabb szigorítások jönnek, akkor a csomagok szállítása is nehézkesebbé válik. Európából még van idő online ajándékot venni, de itt is legalább két héttel előre kell gondolkozni.

Hozzátette, hogy a szentestét megelőző egy hétre ne hagyjuk az itthoni rendeléseket sem, mert a csomagcsúszások miatt akkor már 50 százalék az esély arra, hogy meg is kapjuk időben.

csomagcsuszasok

Még mindig nő az online rendelők száma

Durst Gergely szerint az e-kereskedelem óriási növekedésen megy keresztül. Még mindig csak a lakosság 40 százaléka mondhatja el magáról, hogy életében legalább egyszer rendelt valamit az interneten. De a számuk dinamikusan növekszik, két okból kifolyólag is.

„A multik is belekóstoltak az online világba, webáruházakat indítottak, a nevükkel pedig behoztak olyan új vásárlókat, akik ettől korábban tartózkodtak. A másik tényező természetesen a koronavírus-járvány, emiatt már márciusban érezhetően megemelkedett a csomagforgalom az országban. Ugyanakkor azt látjuk: az új megrendelők megtapasztalták, hogy nincs hátránya ennek a vásárlási formának, de ennek a görbéje várhatóan csak jövőre rajzolódik majd ki” – értékelt.

Éppen ez jelenti a bizonytalanságot a karácsonyt illetően is. Ugyan most gördülékenyen dolgoznak a futárszolgálatok, de beláthatatlan, hogy a fertőzés miatt például tavalyhoz képest mennyien döntenek az online ajándékvásárlás mellett.

Durst Gergely összegezve arról beszélt, hogy Magyarország 15-20 évvel van lemaradva Amerikához képest. Ott például webáruház közvetlenül már nem is tud szerződni futárcéggel, csak konszolidátor partneren keresztül, mint amilyen a csomagpont.com is. Az együttműködés előnye, hogy egy-egy csomagon akár 700-800 forintot is spórolhatnak az ügyfelek, amit ha évi százezer darabbal összeszorzunk, hatalmas költségmegtakarítást jelent.

Langmár Kommunikáció

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások