Mi a véleményed a magyar férfiak és nők öltözködéséről?

Magyarországon elég rossznak látom a helyzetet. Az embereknek általában nincs saját ízlésük. Az öltözködés, mint önkifejezési forma nem nagyon létezik. A fiatalok nyitottabbak a divatra, de ők is inkább a tömeggyártás, az ún. fast fashion termékeit választják, de ott sem a saját egyéniségüknek megfelelő öltözékeket, hanem azt, ami össze van állítva a kirakati babákon. Készen veszik a stílust. Az idősebb korosztály – tisztelet a kivételnek – nem ad eléggé magára, elhanyagolja az öltözködést.  A kettő között pedig szerintem az anyagi helyzettől függ a stílus, illetve attól, hogy milyen munkahelyen dolgozik az ember. Az üzleti életben különösen fontos a megjelenés. Sajnos ez azért is van, mert a stílusra és önkifejezésre nevelés nem jellemző nálunk, másrészt azt tapasztalom, ha valakinek van stílusa, vagy összeszedettebben néz ki, mint a többiek, akkor megbámulják az utcán.

Hogyan öltözhet valaki kevés pénzből elegánsan és divatosan?

A használtruha-üzletek kínálatából. Ott ugyanazokat a fast fashion- márkákat lehet megtalálni, sőt még jobbakat is, mert némelyik csak külföldön kapható. Világmárkákat lehet így beszerezni tizedáron, nagyon jó minőségben. Viszont sokaktól hallom, hogy derogál turkálóban vásárolni, pedig nagyon különleges darabokra is rá lehet akadni. Ezen kívül a hazai tervezők közt is akad, aki az átlagos árakon kínálja termékeit.

Mesélj egy kicsit a pályád indulásáról. Miért választottad a divattervezést?

A Forrai Magániskolában divat-és stílustervező OKJ-s tanfolyamot végeztem el. Elsősorban azért választottam ezt az iskolát, mert varrni szerettem volna megtanulni.  A tanfolyam elvégzése után sokáig nem találtam munkát, ami részben abból is adódott, hogy inkább vállalkozó típusnak érzem magam, nem alkalmazottnak, ezt viszont sajnos az interjúkon is észrevették. A keresés közben is értelmesen szerettem volna eltölteni az időmet, így a vizsgakollekciómat kiegészítettem több darabbal. Lefotóztattam a ruhákat és ezzel született meg a saját márkám. A profi képek elkészülése után létrehoztam a facebook oldalamat, és reklámozni kezdtem, először ismerősök körében, ők pedig adták tovább a hírt.  A szakmában általában a teljes nevüket használják a tervezők, az én nevem viszont túl hosszú, így végül az Imola mellett maradtam, bár eltartott egy ideig, amíg eldöntöttem.

Melyik volt az első ruha, amit terveztél?

Az iskola alatt voltak feladataink, és akkor még jóval kevesebb kötöttségnek kellett megfelelni, hiszen nem kellett „eladható” termékeket tervezni. Szabadabban szárnyalhatott a fantáziám. Egyszer varrtam magamnak egy biciklis táskát, mert szükségem volt rá. A maradék anyagból készítettem még egyet, és feltettem a Meska.hu-ra. Meglepően nagy sikert aratott ez a fazon és az óta is nagyon népszerű, ez a legtöbbet forgalmazott termékem.

Van kedvenc divatterveződ?

A márkák közül a Hugo Boss áll hozzám különösen közel. Talán azért, mert a business look-ot ötvözi a sportossal. Kényelmesek a ruhái, jó minőségű anyagokból készülnek, de elegáns hatást is keltenek. Victoria Beckham ruhái is nagyon tetszenek, nőiesek, kifinomultak, bár nem biztos, hogy túl kényelmesek.

Hogyan készül egy ruha? Hogyan jut el a gondolattól a megvalósulásig?

Nekem leginkább idő kell hozzá. Mindig meríteni kell valamiből, nem jön csak úgy az ötlet. Vannak racionális szempontok is: például kinek szólnak a tervek. Sok inspirációt ad, amit az utcán látok, hiszen alapvetően el szeretném adni a ruhákat. Hatnak rám az aktuális trendek (motívumok, szabások) is.
A tavaszi-nyári kollekcióban jobban szeretem a színes anyagokat, az őszi-téliben viszont a szolidabb színeket.  A feketét nem nagyon szeretem, egyébként elég nyitott vagyok, inkább a minőség számít, az anyag tapintása. Legszívesebben szövött textíliákkal dolgozom.

Egy divattervezőnek nemcsak a ruha tervezésével és megvarrásával kell foglalkoznia, hanem a márka felépítésével is. Ez hogyan történik nálad?

Kezdettől fogva nagyon fontos, hogy behatároljuk, kinek tervezünk. Korban, stílusban, anyagi helyzetben egyaránt ki kell választani a célközönséget. Ki kell alakítani a saját arculatunkat, megtervezni egy logót, amiben minden benne van, amit üzenni akarunk a vásárlónak. Szerintem nagy jelenősége van annak, hogy mindig egy kicsit többet nyújtsunk, mint amit a vásárló elvár. Két esetben lehetünk igazán sikeresek: ha betömünk egy piaci rést, vagyis olyat valósítunk meg, ami még nem létezik, de van rá igény, vagy pedig ha egy létező terméket jobb minőségben, esetleg olcsóbban kínálunk. Én most éppen azt fontolgatom, hogy szétválasztom a márkát. Az elsődleges forgalmat a biciklistáska hozza, de semmiképpen sem akarok alternatív tervezőként kizárólag egy szubkultúrának alkotni ruhákat. Az is furcsán hat, ha egymástól ennyire különböző stílusú termékeket készítek: a biciklistáskát és az elegánsabb ruhákat nehéz egymás mellett hirdetni.

Könnyebb vagy nehezebb ma egy fiatal divattervezőnek?

Annyi a különbség, hogy ma sokkal könnyebb megjelenni, hiszen kisebbek a kezdéshez szükséges költségek. Kevesebb anyagi befektetést igényel az, hogy halljanak rólad. Az iskolákban nagyobb hangsúlyt fektetnek az önmenedzselésre és a saját márkaépítésre. A reklámhoz rendelkezésre áll a facebook, bárki írhat blogot, szerkeszthet honlapot.

Gondolkodsz saját divatbemutatón?

Nem, én szándékosan nem rendezek ilyet, mert nem kifizetődő. Sokkal több az anyagi ráfordítás, mint a valódi haszon. Egy profi fotósorozat jobban megéri, hiszen azt utána több helyen is meg lehet jelentetni. Akkor éri meg jobban, ha egy rendezvény keretein belül veszel részt, hiszen akkor helyetted is reklámozzák az eseményt, de ha egyedül szervezed, egyáltalán nincs összhangban egymással a befektetett munka, idő és pénz, illetve az eredmény.

Számodra mit jelent stílusosnak lenni? Milyen ruhákat szeretsz felvenni?

Az én kedvencem a business look. Szeretem a jó minőségű anyagokat, bőrtáskákat. Hosszabb távra szeretek vásárolni, olyan minőségű ruhákat, amiket éveken át lehet használni.

Van kedvenc ruhadarabod?

Inkább nadrágban járok. Kedvelem a szoknyát és a ruhát is, a szekrényemben is sok van belőlük, de mindig a farmert választom. Meglepőnek tűnhet, de én nem szeretek sokat foglalkozni az öltözködéssel. Mielőtt elindulok valahová, nem töltök órákat a készülődéssel, a ruháimat úgy válogatom meg, hogy biztos lehessek benne, bármikor a kezem ügyébe kerül egy megbízható darab, és egy-két minőségi ékszer, ami feldobja.

Milyen árfekvésűek az általad tervezett darabok?

A biciklistáskák körülbelül fele árban vannak ebben a kategóriában. Ennek oka, hogy nem olyan csúcs felszereltségűek , viszont így alternatívát kínálnak azoknak, akik szükségük van ilyen termékekre, de az alacsonyabb árfekvést részesítik előnyben. A ruhák ára körülbelül a fast fashion- márkákkal azonos kategória.

Hol vásárolhatók meg a ruháid?

Az interneten, a Meska.hu oldalon, illetve a facebook oldalamon nézhetők és vásárolhatók meg. Minden hónap második szombatján biciklis vásárt rendeznek a Szimpla Kertben, ahol én is lehetőséget kaptam a táskák árusítására, elég nagy rá az érdeklődés. Ilyen helyszínre azonban a ruhákat nem lehet vinni.  Az Europeumban megrendezett Divatbazáron azonban éppen az ellenkezője volt jellemző: a közönség sokkal inkább a ruhák, illetve a hétköznapi, vékonyabb pánttal készített válltáskák iránt érdeklődött.

Kiknek ajánlod elsősorban az általad tervezett darabokat?

A táskákat egészen fiataloknak terveztem, de úgy alakult, hogy sok kismama is vásárol tőlem, hogy pelenkázó táskának használják. A ruháimat elsősorban a 35 év alattiak kedvelik. Mostanában inkább hétköznapi viseletre való ruhákat terveztem, alkalmikat szinte egyáltalán nem készítek.


Milyen konkrét terveid vannak a közeljövőre nézve?

Most tervezem az őszi-téli kollekciómat, illetve annak költségvetését. Szeretnék egy saját honlapot is, és a gyártást professzionálisabb szintre emelni, viszont ehhez előbb meg kell teremtenem bizonyos körülményeket. Külföldön is szeretnék árusítani, ott amúgy is nyitottabbak az üzletek. Ha egy megfelelő kivitelezésű katalógussal besétálsz egy boltba, jobban elfogadják, és próbaidőre forgalmazzák. Augusztus 21-én zárul le az általam meghirdetett pályázat, melyre egy saját ruha/öltözék tervével bárki korhatár nélkül pályázhat. A győztes tervet elkészítjük. A részletes kiírás itt olvasható.

További szép sikereket kívánunk neked!

Az Imola márka facebook-oldala itt érhető el. 


Weninger Nóra

Hozzászólások