3 Bartók mű, 3 női portré. A Nemzeti Filharmonikusok nyitókoncertjén, 2019. szeptember 25-én este a Müpában világhírű mezzoszopránunk, Komlósi Ildikó előadásában Bartók Béla zeneművein keresztül minimum három nő alakja jelenik meg.

A Két arckép részben egy eszményi nőt fest le a zeneszerző. Bartók így látta a fiatal Hubay-növendék hegedűslányt, Geyer Stefit, akihez gyengéd érzelmek fűzték. Ám némi levelezgetés után jött a szakítás, így az eredetileg neki szánt gyönyörű dallamú versenyművet Bartók megtagadta, az első tételt átmentette a Két arcképbe, Egy ideális alcímmel. A mű mellé állít a szerző Egy torz címmel egy másik nőt. A szép alaptéma és szarkasztikus változata meghökkentő kontrasztban állnak egymással.

Bartók III. zongoraversenyében a mesebeli erdőben tűnik fel a királykisasszony. Nagybetegen írta ezt a művet Bartók második feleségének, Pásztory Dittának.

Bartók egyik legismertebb műve az első házasságkötése idején komponált Kékszakállú. Példázat ez a titokzatos Férfiről, akinek titkát mindenáron tudni akarja a Nő. A Férfi pedig ki más volna, mint az alkotó maga? Egyszer Bartókot felmérgesítette ez az értelmezés. „És ha én vagyok Judit?” – kérdezte ingerülten. De lehet, hogy ez csak mese.

Bartók Béla Két arckép, op. 5
Bartók Béla III. zongoraverseny
Bartók Béla A kékszakállú herceg vára, op. 11

Közreműködik:
• Koppándi Jenő hegedű
• Ránki Dezső zongora
• Komlósi Ildikó mezzoszoprán
• Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt

 

 

Hozzászólások