Az anyanyelv nemzetközi napja – Február 21. – 1999-ben az UNESCO közgyűlése február 21-ikét az anyanyelv nemzetközi napjává nyilvánította. A nemzetközi szervezet ezzel is fel kívánta hívni a figyelmet a Föld nyelvi sokszínűségére és gazdagságára. A Földön több mint 6000 nyelvet beszélnek, ezeknek körülbelül a fele veszélyben van. A veszélyeztetett nyelvek közül havonta két, őshonos lakosok által beszélt nyelv hal ki.

az anyanyelv

Egy nyelv utolsó beszélőjének elhalálozása után a nyelv felelevenítése már nagyon nehéz. Ezért egy nyelvet már akkor veszélyeztetettnek minősítenek a nyelvészek, amikor a beszélők száma százezer alá csökken. A nyelvek kihalásának folyamata megállíthatatlannak tűnik, az UNESCO ezért tartotta feladatának, hogy ráirányítsa a világ figyelmét erre jelenségre.

Pakisztánban 1952-ben az urdu nyelvet nyilvánították az egyetlen hivatalos nyelvvé. Bangladesben, mely akkor még Pakisztán része volt, tiltakozások kezdődtek, mivel a bangladesiek anyanyelve nem az urdu, hanem a bengáli. A bengáli nyelvi mozgalom Dakkában február 21-én nagy tüntetést szervezett, de a rendőrség keményen lépett fel a tüntetőkkel szemben és közülük ötöt megölt. Bangladesben ezt a napot azóta a bengáli nyelvi mozgalom napjaként ünneplik.

Az esemény emlékére és Banglades javaslatára nyilvánították az anyanyelv nemzetközi napjává február 21-ét. 2000-ben ünnepelték először, és azóta minden évben rendezvényeket, szimpóziumokat tartanak ezen a napon.

Február 21-én ünnepeljük az anyanyelv nemzetközi napját, írásunkban ehhez kapcsolódó játékötleteket adunk. Színesíthetik a magyarórákat és (remélhetőleg) megalapozzák a jó hangulatot is.

az anyanyelv

Ezzel a nyelvi fortélyt kívánó, de megfejtett feladvánnyal serkentjük az olvasók anyanyelvi fantáziáját:

“Ugyanaz”, de más. A keresett, mindössze két szóból álló mondat meghatározását megadjuk. ’Nem áll szilárdan a fehérnemű’: Ing ing . ’Népi ruhadarab folyadékot tisztít’: Szűr szűr. ’Hirtelen megjelenik a díszes bejárati helyiség’: Előterem előterem. ’Vízszolgáltató berendezést keres’: Kutat kutat. ’Eszmét elhajít’: Elvet elvet. ’Újból megfedd’: Megint megint. (Grétsy László nyomán)

A kreatív képességek sokoldalú kapcsolatban vannak a nyelvi képességekkel. A világ megismerése, az ismeretek elsajátítása csak a nyelv mély ismeretével mehet végbe. Aki sokat olvas, nem csak az ismereteit bővíti, hanem anyanyelvi készségeit (fogalmazás, szókincs) is fejleszti.

Olvassanak sokat, s ha segít, görgessenek a Montázsmagazin könyvajánlóihoz az Irodalom rovatban!

 

Farkas Ferencné Pásztor Ilona

 

Hozzászólások