Észak-Olaszországban, Piacenzában nevelkedett. A. J. Cronin „Réztábla a kapu alatt” (The Citadel) című regényének hatására először az orvosi pályát választotta, egy katolikus egyetemre jelentkezett. Katonai szolgálata alatt kórházi gyakorlatra is beosztották, ottani tapasztalatai azonban meggyőzték őt arról, hogy ez a hivatás nem neki való.

Új utakon

A milánói La Rinascente áruházban kirakatrendezőként kezdte pályafutását. Nemsokára eladóvá lépett elő a férfiruha-részlegen, ahol a későbbiekben is felhasználható értékes tapasztalatokat szerzett a divatipar világáról.

A hatvanas évek közepétől a Nino Cerruti vállalatnál dolgozott, férfiruhákat tervezett számukra.  A következő évtizedben szabadúszóként 10 különböző cégnek készített terveket.  Ebben az időben ismerte meg Sergio Galeottit. Találkozásuk hosszú személyes és munkakapcsolat kezdetének bizonyult. 1973-ban Galeotti győzte meg Armanit, hogy Milánóban tervezőirodát nyisson. Több divatháznak is dolgozott, és a nemzetközi sajtó is hamar felfigyelt tehetségére, különösen a firenzei Pitti Palotában rendezett divatbemutatói után.

Új márka születik

Lassanként kialakította saját stílusát, és 1975-ben elérkezettnek látta az időt, hogy saját márkát hozzon létre (Giorgio Armani Spa, Milánó). Még ez év novemberében bemutatta első tavaszi-nyári férfiruha-kollekcióját, majd nőknek szóló ruhaterveit is.

A következő évek a terjeszkedés időszakát jelentették: a márkanév meghódította az amerikai közönséget, a cég fehérnemű, fürdőruha és kiegészítő-kollekciókat dobott piacra.  A L’Oréal-lal való megállapodásnak köszönhetően parfümöket is készítettek.

Szélesedő spektrum

Armani tervezte a jelmezeket az Amerikai dzsigoló (1980) című filmhez, és ez a munka aztán hosszú távú együttműködéshez vezetett a filmiparral: jelmeztervezőként több mint 100 film alkotóival dolgozott együtt.

A cég a nyolcvanas évek végén még szélesebbre nyitotta horizontját: szemüvegek, zoknik, ajándéktárgyak, és lakberendezési tárgyak is bekerültek a kínálatba.

Az amerikai siker után Japánban és Kínában is nyitottak Armani-üzleteket, és hamarosan síruhákat is forgalmaztak.

  • Armani volt az első tervező, akinek munkáiból még életében kiállítást rendeztek: ruháit a New York-i Guggenheim Múzeumban mutatták be, ahol hetente 29 ezren nézték meg.
  • 2008-ban egy híres torreádor jelmezét (Goyesco) tervezte meg a bikaviadalra.
  • Az első tervező, aki megtiltotta, hogy a modellek testömeg-indexe 18 alá essen, miután egyik anorexiás lány gyakorlatilag halálra éheztette magát.
  • A Samsunggal együttműködve piacra dobták a Giorgio Armani telefont.
  • Popsztárok fellépőruháinak tervezésében is közreműködött.
  • Nagy sportrajongó: az Olimpia Milánó kosárlabdacsapat elnöke, tervezett már mezt az angol fociválogatottnak, valamint a londoni Chelsea klubcsapatnak is, de az ő nevéhez fűződik az olasz zászlóvivők öltözéke a 2006-os torinói téli olimpia nyitóünnepségén, illetve a hamarosan kezdődő Londoni Olimpián induló olasz olimpiai csapat meze is az ő tervező munkáját dicséri.

Weninger Nóra

Hozzászólások