A Borbély-Dresch Quartet koncertjén jártunk a Harmónia Jazzműhelyben, a Budapest Jazz Clubban május 13-án.

Fotó: FB

Borbély-Dresch Quartet – A műfajnak sajátosan magyar ízt kölcsönző két mesterfúvós találkozása.

A jazz és a kortárs zene területén egyaránt otthonosan mozgó szaxofonos és jóformán minden fafúvós hangszeren játszó BORBÉLY MIHÁLY, maga is nagyszerű zenekarvezető, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, kinek improvizatív muzsikáját a jazz különböző irányzatainak, valamint a Kárpát-medence és a balkán népzenei örökségének ötvözése jellemzi, érdekes dallamfordulatokkal.

A tenor- és szoprán szaxofonon, de szintén majdnem minden fafúvós hangszeren is játszó DRESCH MIHÁLY, a magyar népzenéből táplálkozó jazz legkiválóbb művelője. Saját világhírű együttese valóságos zenei műhely.

Idén március 15-én kapott Kosssuth-díjat.

Borbély-Dresch

Fotó: Antalffy Yvette

Borbély-Dresch Quarter – A kettő együtt: zenei dinamit!

A ritmus szekciót Borbély Mihály különböző zenekarainak horgonyát képező két kiváló muzsikus, a bőgős HORVÁTH BALÁZS és a dobos G. SZABÓ HUNOR alkotja.

  • Borbély Mihály – szaxofon, tárogató, basszusklarinét, furulya,
  • Dresch Mihály – szaxofon, fuhun,
  • Horváth Balázs – nagybőgő,
  • G. Szabó Hunor – dob
Borbély-Dresch Quartet

Borbély Mihály

Borbély Mihály (Szentendre, 1956. szeptember 28.) Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas klarinétos, szaxofonos, de tárogatón és más (népi) fúvós hangszereken is játszik. Alapító tagja a Vujicsics együttesnek, de elsősorban dzsesszmuzsikusként ismerik. Saját zenekarai a Borbély Műhely, Balkán Jazz Project és a Quartet B.

Borbély Mihály a soknemzetiségű Pomázon nőtt fel. Zenei tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta klasszikus klarinét, illetve jazz szaxofon szakon. Pályafutása során eredeti hangszerei (klarinét, altszaxofon) mellett különleges fúvós hangszerek megszólaltatására is specializálódott (például tárogató, népi furulyák, kaval, dvojnice, fujara, okarina, bombard, zurna), továbbá szoprán- és tenorszaxofonon is játszik.

A Vujicsics együttes alapító tagja, emellett a nép- és világzene, a jazz és a kortárszene területén egyaránt tevékenykedik, különböző formációk tagjaként vagy szólistaként. Számtalan lemezfelvételen közreműködött; Európa-szerte, az USA-ban, Mexikóban és Ausztráliában. 

Koncertezik és felvételeket készít az általa vezetett Balkán Jazz Project, Borbély Műhely, Borbély-Dresch Quartet, Quartet B zenekarokkal, valamint Binder Károllyal duóban is. Az amerikai-magyar Eastern Boundary Quartettel két nagysikerű lemezük jelent meg.

A tanítás életének és zenefilozófiájának fontos eleme. 1979 óta aktív zenepedagógus. 1986-tól a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola, 1990 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Jazz Tanszékének tanára, 1997 és 2000 között ugyanott tanszékvezető is volt. Emellett számos helyen tartott előadást, s vezetett kurzust idehaza és külföldön egyaránt (például a Birmingham Conservatoryban, a londoni Royal Academy of Musicban, a Conservatoire de Lyonban, a Lamantin Jazz Táborban, a Nemzetközi Klarinétos és Szaxofonos Táborban, a Szombathelyi Bartók Szemináriumon és a Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézetben). (forrás: wikipedia)

Dresch Mihály

Dresch Mihály (Budapest, 1955. július 10. –) Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar zenész. A mai magyar dzsessz kiemelkedő alakja, kiváló szaxofonos, aki a magyar népzene és a jazz ötvözésén alapuló saját zenei világot alakított ki.

Tizenhét évesen kezdett el komolyabban muzsikálni, Johnny Griffin játékának hatására választotta hangszerének a szaxofont. Zenei tanulmányait a jazz konzervatórium előkészítőjében kezdte, később felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Jazz Tanszakára, ahol 1979-ben végzett.

Kezdetben elsősorban a klasszikus amerikai fekete jazz, valamint a gospel és a spirituálé iránt érdeklődött. A nyolcvanas évek elejétől kezdve rendszeresen koncertezett neves hazai jazzmuzsikusokkal. Első kvartettjét 1984-ben alapította, melynek a kilencvenes évek közepéig gyakorta változott a felállása. Az 1985-ös Sóhajkeserű, az 1987-es Hazafelé és az 1990-es Gondolatok a régiekről című lemezeken Grencsó István (fúvós hangszerek), Benkő Róbert (bőgő) és Baló István (dob) voltak a partnerei. Az 1993-ban megjelent Zeng a lélek című CD-n már Geröly Tamás dobolt, és Lajkó Félix hegedült. 1995-ben adták ki újabb albumukat …Folyondár… címmel, melyen Lajkót Kovács Ferenc (hegedű, trombita) váltotta fel. A formáció 1998-ban jelentkezett új lemezzel, amely Révészem, révészem… címmel jelent meg.

1998 tavasza óta újra Baló István a kvartett dobosa, a bőgős pedig a fiatal Szandai Mátyás lett. Az új felállású négyes első lemeze Riding the Wind címmel először Angliában került forgalomba 2000 tavaszán. 2001-ben adták ki Szép csendesen című CD-jüket, melyet 2002-ben az Archie Shepp közreműködésével készült, nagy nemzetközi visszhangot kiváltó Hungarian bebop követett. 2004-es albumuk, az Egyenes zene Gramofon magazin szavazásán elnyerte Az év legjobb magyar jazzlemeze díjat. 2006-ban Borbély Mihállyal közösen készített lemezt Te+Te címmel, legutolsó albumuk, az Árgyélus 2007-ben jelent meg. Dresch Mihály számos rangos fesztiválra és jazzklubba kapott meghívást. 

 

Antalffy Yvette

 

Hasonló cikkünk:

XXXI. Nemzetközi Bohém Ragtime & Jazz Fesztivál