Elménk rendkívül összetett. Olykor saját életre kel, és olyan rejtélyes módon működik, amelyet a tudomány a mai napig nem tud minden esetben megmagyarázni. Az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány egy 2005-ben publikált tanulmánya kimutatta, hogy egy átlagos embernek napi 12 000–60 000 gondolata van. 7 módszer, hogy gyorsan lecsendesítsük háborgó elménket.

Ha túl sok gondolat túl sok ideig van a fejünkben, az hosszú távon stresszt okozhat. Különösen, ha ezek negatív gondolatok. Sultés Szilvia szakértőnk most hét különböző módszert fog megosztani olvasóinkkal arról, hogy miként tudjuk lecsendesíteni az elménket, és hogyan használhatjuk a tudatosságot a végtelen gondolatáram lelassítására.

7 modszer a lelki bekeert

Keresse meg a forrást

Hogy meg tudjunk szabadulni a gondolataink zűrzavarától, első lépés a túlgondolkodás okának megkeresése kell legyen. Íme a túlzott gondolkodás néhány általános oka és annak kezelése.

A környezet

Az elménk sokszor visszatükrözi a környezetünket. Ha otthona rendezetlen, vagy túl sok olyan dolgot tartalmaz, amelyekre nincs szüksége. Ilyenkor elméje elfárad, miközben megpróbál lépést tartani mindazzal, ami körülveszi. Szánjon időt otthonának takarítására, rendezésére, és szabadítson fel több helyet az otthonában.

A rendrakás a mobil eszközökre is vonatkozik. Használja a felhőt, ha telefonjának több tárhelyre van szüksége, és tartsa beérkező leveleit a minimális szinten.

Internet

A közösségi média hírfolyamának görgetése éppúgy azonnali kielégülést jelent, mint a magyar online kaszinó – ám ennek ára van. Attól a perctől kezdve, amikor kezünkbe vesszük a telefonunkat, egészen lefekvésig az agyunkat információkkal bombázzák. Ezek között akad jó és rossz egyaránt. Kövesse nyomon és korlátozza a képernyő előtt töltött idejét úgy, hogy az ne terhelje le az elméjét.

Priorizáljon

A mentális rendrakás második lépése a prioritások világos felállítása. A folyamatos választási lehetőségek a nap folyamán, és a döntésképtelenség mentális fáradtsághoz vezethet. Sőt, el is irányíthatja a figyelmét arról, ami valóban a legfontosabb. Van néhány módszer, amellyel elkerülheti, hogy túlhajszolt legyen az elméje a nap folyamán.

Tanuljon meg nemet mondani

Általános tévhit, melyben sok ember mégis hisz, hogy mindent megcsinálhatunk, és mindenkit boldoggá tehetünk. A valóságban azonban nem ez a helyzet. Tanulja meg visszautasítani a felkéréseit vagy beérkező ajánlatait, ha nincs rájuk ideje, energiája vagy képessége!

Ismerje meg határait, és álljon ellen a késztetésnek, hogy többet harapjon az almából, mint amennyit meg tud rágni. Ne feledje: üres pohárból nem lehet tölteni.

Szűkítse le a lehetőségeit

Feltűnt már önnek is, hogy a világ leghíresebb vállalkozói ugyanazt az alapvető ruházatot viselik minden nap? Steve Jobs, Bill Gates és Mark Zuckerberg mind ugyanazt a stílust hordják kvázi egyenruhaként. Miért?

A kulcs az egyszerűség. A döntések okozta fáradtság csökkentése érdekében pontosan tudják, mit fognak viselni és enni minden nap. A gondolatokhoz hasonlóan – becslések szerint – egy átlagos ember napi 35 000 döntést hoz. Minél kevesebb választást kell megtennünk a nap folyamán, annál kevésbé lesz zsúfolt az elménk.

Meditáljon

A meditáció célja, hogy megtisztítsuk zűrzavaros gondolatainkat, és csak a légzésre összpontosítsunk. Számos tanulmány azt mutatja, hogy a rendszeres meditáció hozzájárulhat a hezitálástól való megszabaduláshoz, és csökkentheti a negatív érzelmeket.

Használja ki a tudatosság gyakorlati előnyeit csendes környezetben, ahol lehetősége van leülni és relaxálni. Csukja be a szemét, és csak a lélegzetére összpontosítson. Észre fogja venni, hogy gondolatai beáradnak. Ön most csak nyugtázza jelenlétüket, s engedi őket tovább, miközben visszairányítja a fókuszt a légzésére.

Sportoljon

A testmozgás nagyszerű módja annak, hogy felszabadítsuk az elménket és leoldjuk magunkról a stresszt. Ez nem csak egészséges kikapcsolódásként szolgál, de a jó közérzetünk szempontjából olyannyira hasznos és szükséges endorfinokkal is feltankolja testünket.

Legyen szó futásról, jógáról vagy súlyemelésről, találja meg azt az edzésformát, amelyeket élvez, bármi is legyen a motivációja. Egy kemény edzés során biztos, hogy a stresszt (és a gondolatokat is) percek alatt kiizzadja.

Legyen kreatív

Találjon egészséges utat a gondolatai kiadására: beszéljen róluk egy barátjának, írjon, rajzoljon, vagy akár táncoljon. A napok, hetek és hónapok folyamán bármelyikünk jócskán gyűjt be információkat, érzéseket és tapasztalatokat. Hagyja, hogy elméje kiadja magából ezeket, amikor kreatív tevékenységek segítségével szabadjára engedi fantáziáját.

Szabaduljon meg a negativitástól

Ha ön is olyan, mint a legtöbb túlgondolkozó ember, aggódik a hírekben hallottak, az emberek és a jövő miatt. A ránk ülő stressz nagy része külső forrásokból származik, amelyek kívül esnek a kontrollunkon. Ehelyett inkább összpontosítson arra, ami saját ellenőrzése alatt áll, és figyeljen, hogy helyesen reagáljon a negatívumokra.

Okosan ossza be mentális energiáját és idejét. Ez bármi lehet, például hogy nemet mond azokra a dolgokra, amelyeken hezitál, a káros szokásaira, vagy hogy bizonyos dolgokat és embereket kiiktat az életéből.

Kérjen szakmai segítséget

Ha nehézséget okoz, hogy megtisztítsa gondolatait, javasoljuk, hogy keressen szakmai segítséget. A krónikus aggodalom és túlzott gondolkodás más alapvető mentális állapotok tünetei lehetnek.

A rendezetlen elme akkor súlyos állapotú, ha zavarja az életminőséget. Kezelés nélkül a mentális zűrzavar szorongásba vagy depresszióba fordulhat. Forduljon orvosához útmutatásért, és keressen olyan egészséges módszereket, melyek segítségével megbirkózhat a túlzott gondolkodással.

Útravaló

Mint a testünk izmainak, úgy az agyunknak is szüksége van edzésre a túl sok gondolat leküzdésére. Legyen türelmes, és adjon magának időt az éber tudatosság gyakorlására, hogy elősegítse belső rendjét, és felszabadítsa elméjét.

 

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások