A tervezés és a kivitelezés feladatát Wünsch Róbert építési vállalkozóra bízták. Egyszerre több ezer férfi dolgozott az építkezésen, és több száz asszony feladata volt az élelmezésük biztosítása. A vasút a tervezett időre elkészült, 21 hónap volt csupán rá. A költségvetést is tudták tartani, nem lépték túl a tervezett 3,6 millió forintot. (Akkor még tudtak építkezni határidőre, megadott pénzből!!) A vasút hossza 3,6 km lett, és 11 díszes, szépen megmunkált megállót építettek ki.

1896. május 2-án ünnepélyes keretek között a délutáni órákban Ferenc József osztrák császár és magyar király megnyitotta a vasutat az utazóközönség számára. Kegyesen azt is megengedte, hogy róla nevezzék el a földalatti vasutat.

A földalattit a 100. születésnapjára felújították. Kicserélték a talpfákat, felújították a megállókat, újrafestették az oszlopokat, a födémszerkezetet rekonstruálták, a síneket lecserélték, az áramellátást tökéletesítették. A megállók falburkolatának zömét a pécsi Zsolnay Porcelángyárban készült kerámiacsempék díszítik, a többiét műmárvánnyal burkolták be. A Mexikói útig meghosszabbították, 4400 méter lett a kisföldalatti hossza.

1975-ben Földalatti Múzeum nyílott a Deák téren, mely a millenniumi földalatti vasutat bemutató állandó kiállításnak, és egyéb időszaki kiállításoknak ad otthont. Az  új metróvonalak építésekor lezárták a millenniumi földalatti vasút (sárga metró) egyik régi alagút szakaszát, és itt, eredeti környezetben tekinthetik meg az érdeklődők a kiállításokat.
Címe, elérhetősége: Földalatti Vasúti Múzeum, Deák téri metró aluljáró, 1052 Budapest
+36 (1) 461-6500/41103 , foldalattivasutimuzeum.budapest@museum.hu , muzeum@bkv.hu

Az egyes metró 20 hónap alatt épült föl XIX. századi technológiával. A kettes és a hármas metró is – bár pöfékel és füstöt okád néha – , de jár. Vajon a négyes metró a XXI. század melyik évtizedére készül el?

A millenniumi földalatti az Andrássy úttal együtt 2002-ben a világörökség része lett. Büszkék lehetünk rá, mert tulajdonképpen még a londoni metrót is megelőzte időben: az ugyanis gőzzel működött és meg is hibásodott 30 évre. A miénk pedig villamos meghajtású, tehát modernebb volt, mint az angol. Hajrá, Budapest! Hajrá, Magyarország! Miért nem hisszük el, hogy nagyon jók vagyunk?

Weninger Endréné

Hozzászólások