Sokféleképpen elkészíthető, ízletes és egészséges táplálékunk – és mára már sok fajtájából válogathatunk a piacon. Téli étkezésünk fontos pillére lehet a gomba.

A termesztett gomba a téli időszakban egy olyan fontos táplálékunk lehet, amelyet frissen szedetten fogyaszthatunk. A Kecskeméti Piaccsarnokban mindig szép választékban találunk friss, gusztusos gombát, amely szinte kínálja magát.
A piacon a sokféleképpen – és legfőképpen gyorsan – elkészíthető csemege ellenőrzött, termesztett élelmiszerként ma már számos változatban megvásárolható; így a nálunk leginkább ismert fehér és barna csiperke valamint a laskagomba mellett olyan fajták is állandóan képviseltetik magukat a kínálatban, mint például a tölteni való portobello vagy éppen a fokozott gyógyhatásairól ismert siitake.

A széles közönség is megismerkedett már ezekkel az egzotikus fajtákkal – ám azt csak a hozzáértők tudják, hogy hazánkban is egész évben terem gomba a szabadban: most, ezekben zimankós a téli időkben épp a téli fűlőkének és a késői laskának van a szezonja. Mindkettő fakorhadékon, elhalt fák gyökerén él a természetben, és mivel ezek jóformán akár a hó alól is szedhetők – így egyes napokon a piacon is találkozhatunk velük.

A késői laskagomba a termesztett laskához hasonlatos, de fehér színű, őshonos gombánk; és ugyanúgy készíthető el, mint a termesztett laska. A szemre is feltűnő sárgás-narancsos színű téli fülőke pedig Kelet-Ázsiából terjedt el vadon szerte a világon – a siitake mellett a japán konyha második legfontosabb gombája. Évente 100 ezer tonnát termelnek a japánok csak téli fülőkéből, és ott egyébként enokitake a neve.

Az utóbbi időben a magyar konyhában is egyre ismertebbé váló és egyre kedveltebb – sőt divatos – siitake tumor-gátló, és vérkeringési zavaroknál is segítő hatása közismert. Japánban és Kínában már legalább 2000 év óta termesztik gyógygombaként. De emellett arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy jól ismert és bevált gombáink fogyasztása is nagyon egészséges, sőt egyes esetekben ugyanígy gyógyhatással bír! A gomba alapvetően antioxidáns hatású, magas fehérje-, víz-, és rosttartalmú élelmiszer; viszont alacsony zsírtartalmú, koleszterinmentes, és szénhidrát összetétele is előnyös: ezért fokozottan ajánlható a sportolók vagy a diétázók számára.

Tovább növeli értékét, hogy a gomba nagyon kevés nátriumot, viszont sok káliumot, foszfort, és mellettük főleg a B-vitamin csoportba tartozó vitaminokat és D vitamint tartalmaz – koncentráltan a hajában, így nemhogy fölösleges, de nem is érdemes megpucolni. A termesztett gombát forrázni sem kell; elkészítés előtt elegendő, ha – lehetőleg nem folyó víz alatt, hanem egy tálban – kíméletesen, de gyorsan megmossuk: de soha ne áztassuk!

 

Képek és szöveg: Komlós József JR

 

 

Hozzászólások