Felbecsülhetetlen, amikor reggel nem vonszoljuk magunkat a munkába, és nem kókadozunk egész nap. Ebben nagy jelentősége van az életmódunknak, köztük a szervezetünkben megtalálható vitaminoknak és ásványi anyagoknak is. Meglétükről nekünk kell gondoskodnunk, melyre különböző módszerek állnak rendelkezésünkre nemcsak tabletta formájában, hanem természetes módon is!

Miért fontosak szervezetünk számára a vitaminok és ásványi anyagok?

A vitaminok nélkülözhetetlenek szervezetünk működéséhez, ugyanis a hormonok, az enzimek és több kémiai anyag munkája függ tőlük. Két vitamincsoportot különböztetünk meg: vannak vízben és zsírban oldódó vitaminok. A legfontosabbak, amiket a szervezetünk hasznosít az A-, D-, E- és K-vitaminok, melyek mind zsírban oldódóak. Ez azt jelenti, hogy hosszabb ideig tartózkodnak a szervezetben, ezért nincs szükség arra, hogy naponta pótoljuk őket. A vízben oldódó vitaminok a vizelettel együtt kiürülnek a szervezetből, így a B- és a C-vitaminok állandó pótlásra szorulnak.

Az ásványi anyagok ezzel szemben a szervezetünk részei: testünk nagyjából 5%-a olyan ásványi anyagokból épül fel, mint a klór, a kalcium, a magnézium vagy a foszfor. Nélkülük a vitaminok nem tudnak kellőképpen beépülni testünkbe, így egymás számára nélkülözhetetlenek.

TIPP: Omega 3 zsírsav fogyasztásával csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása.

Pótolhatjuk a vitaminokat? Természetesen!

Egészséges étkezéssel már önmagában pótolható a szervezet számára fontos vitamin- és ásványi anyag szükséglet. Míg néhány vitamin és ásványi anyag gyümölcsökben, addig mások állati eredetű ételekben találhatóak meg.

Nézzük a legfontosabbakat!

A-vitamin: Jó hatással van a koleszterinszintre, szükséges a csontok és a fogak egészségéhez. Hozzájuthatunk olyan állati eredetű forrásokból, mint a hal, tojás, tej és a vaj. Zöldségekben is találhatunk, ha répát, salátát, gyümölcsöket és paradicsomot fogyasztunk.

B-vitaminok: Ez a vitamincsalád rengeteg tényezőt szabályoz szervezetünkben, többek közt enyhíti a szorongást és a depressziót, ellát energiával, segíti az immunrendszert és az anyagcserét, továbbá a szív munkáját is támogatja. Megtalálhatóak a gabonákban, a sertéshúsban, tejtermékekben, tojásban, a sárgadinnyében és a barackban, illetve a hüvelyesekben. Van azonban olyan típusú B-vitamin, ami nem található meg természetes forrásban, mégpedig a B9-vitamin, azaz a folsav, ami a sejtképződést segíti.

C-vitamin: Ez a fajta vitamin talán az egyik legismertebb, és nem véletlenül! Csökkenti a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, általa gyorsabban gyógyulnak a sebek és forrnak a csontok, valamint az izmok is gyorsabban javulnak egy-egy húzódás vagy zúzódás után. Ugyan a boltok polcain fillérekért megtalálható tabletta vagy pezsgőtabletta formájában, számtalan gyümölcs és zöldség tartalmazza ezt a vitaminfajtát. Így például a spenót, a paprika, a paradicsom, a bogyós gyümölcsök, a narancs, a citrom, a grapefruit, de a savanyú káposzta és a karfiol is bővelkedik benne.

D-vitamin: Szintén köze van a csontok és fogak egészségéhez, ezenkívül a vér foszfor- és káliumszintjét szabályozza. Leginkább ,,külsőleg” juthatunk hozzá, azaz a napfényből, ami az őszi és téli időszakban sajnos nehezebben kivitelezhető. Idős korban nehezebben állítja elő a szervezet ezt a vitaminfajtát, úgyhogy külön fontos a pótlás, amit a napsugarak híján tabletta formájában vehetünk magunkhoz.

E-vitamin: Leginkább a vörösvérsejtek és a vérkeringés szabályozásában van szerepe, emellett ellenállóvá teszi a bőrt a korai öregedéssel szemben. Segíti az oxigén áramlását a szervezetben és a látásunk megtartását is neki köszönhetjük. Megtalálható a hüvelyesekben, a magvakban, a növényi olajokban és a tojássárgájában is.

Omega-3: Nem maradhat ki a sorból az Omega-3 sem, ami csökkenti a koleszterinszintet és az ízületi fájdalmakat is. Ehhez leginkább olyan halakból juthatunk hozzá, mint a pisztráng, a tonhal, a makréla vagy a szardínia. Akkor fogyasztunk elegendő mennyiséget, ha hetente legalább 2-3 alkalommal juttatunk belőle a szervezetünkbe. A halfogyasztás sajnálatos módon nem feltétlenül olcsó dolog, de szerencsénkre az Omega-3 tablettás formában is rendelkezésünkre áll.

A legfontosabb ásványi anyagok közé tartozik a kalcium, a vas, a magnézium, a foszfor, a szelén, a kálium és a cink. Ezek mindegyike megtalálható olyan természetes forrásokban, mint a teljes kiőrlésű gabonafélék, a vörös- és fehér húsok, a tenger gyümölcsei, illetve a magvak és a hüvelyesek.

Egy jól átgondolt étrenddel a legtöbb vitamint és ásványi anyagot pótolhatjuk szervezetünk számára, de ehhez tudatos táplálkozásra van szükség. Együnk minden nap zöldséget és gyümölcsöt, fogyasszunk tejtermékeket, sajtokat és húsokat. Különösen ügyeljünk a belsőségek és a halak fogyasztására, melyek a rendkívül fontos Omega-3 zsírsavban is bővelkednek.

Ha odafigyelünk étkezésünkre, már önmagában biztosíthatjuk a szervezetünk számára szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat. A B9- és D-vitamin pótlására pedig kiemelten ügyeljünk például étrendkiegészítők segítségével, hogy szervezetünk biztosan megkapja a megfelelő funkcionálásához kellő mikrotápanyagokat.

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások