A magyarok többségének (53%) van olyan hobbija, amivel alkot, és közülük minden ötödiknek bevételt is hoz ez a tevékenység – mutatják a Shoptet reprezentatív felmérésének adatai. Leginkább a férfiak mondhatják el magukról, hogy a hobbijukkal pénzt keresnek. Ez azonban változhat, mert jelen gazdasági helyzetben nagyobb arányban a nők gondolkoznak azon, hogy milyen hobbiba kezdhetnének, amit aztán pénzre válthatnak.

hobbi

Leginkább a konyhában teljesedünk ki, de minden 5. nőnek pl. a művészet a hobbija. A kikapcsolódás mellett többen azért alkotnak, mert jó érzéssel tölti el őket, ha saját készítésű dolgok veszik körül őket. Szempont továbbá az egészségtudatosság és a környezetvédelem is a spórolás és a pénzkereset mellett.

A webáruházak létrehozásával és üzemeltetésével foglalkozó Shoptet arra volt kíváncsi, hogy a magyarok mekkora része alkot hobbiszinten, mik a leggyakoribb ilyen elfoglaltságok, és hogy milyen arányban lesz a hobbi bevételi forrás.

„A kutatás adatai azt mutatják, hogy minden 2. magyarnak van olyan hobbija, amivel létrehoz valamit. Kiderült az is, hogy többen gondolkoznak azon, hogy mivel egészíthetnék ki a jövedelmüket. Egy webáruház segítségükre lehet azoknak, akik alkotnak, hogy a hobbijukat pénzre válthassák. A Shoptet ingyenes csomagja az ilyen kezdő vállalkozásoknak jelenthet lehetőséget, hiszen az indítás és az üzemeltetés is ingyenes, és a próbaidőszak után is az marad” – mondta el Rédey Iván, a Shoptet country managere.

Van, aki könyvet újít fel, képregényt ír vagy autót restaurál a szabadidejében

A nők 58, a férfiak 48%-ának van olyan hobbija, amivel alkot, létrehoz valamit – derül ki a Shoptet reprezentatív felméréséből. A nők 32, a férfiak 18%-a készít különböző ételeket vagy italokat, azaz tesz el lekvárt, befőttet, süt mézeskalácsot vagy tölti fel pl. szörppel, fermentált zöldségekkel az éléskamrát. Ezzel mindkét nem esetében a sütés-főzés a legnépszerűbb elfoglaltság, amit a különböző művészeti ágak követnek.

A nők 20, a férfiak 7%-a vallja, hogy a művészet a hobbija. A nők körében divattal kapcsolatos tevékenységek kerültek még a dobogóra: kb. minden tizedik nő (9%) pl. ruhát, táskát varr, ékszereket készít. Húszból egy férfi mondta, hogy csinál és/vagy újít fel bútorokat és/vagy makettezik – ez a két elfoglaltság holtversenyben lett így a férfiak körében 3. legnépszerűbb kreatív hobbi.

Többen készítenek kozmetikumokat, gyerekjátékokat, és vannak olyanok is, akik könyvet, képregényt vagy épp edzéstervező programot írnak szabadidejükben. De akadnak igazán egyedi és izgalmas kreatív hobbik is, mint például a könyvfelújítás, autórestaurálás, fémmegmunkálás, 3D tervezés és nyomtatás, origamizás vagy drágakő csiszolás.

A kikapcsolódás mellett sokakat motivál a spórolás és az egészségtudatosság is

A Shoptet kíváncsi volt arra is, hogy miért alkotnak a magyarok. A hobbi szó kapcsán a kikapcsolódásra asszociálhatunk leginkább. Természetesen ez a legfőbb motivációnk, de az már meglepő, hogy pusztán a válaszadók közel kétharmada (63%) jelölte ezt fontos tényezőnek a hobbijával kapcsolatban.

A második legtöbbet említett ösztönző az, hogy jó érzéssel tölti el az embereket, ha saját készítésű dolgok veszik körül őket: tízből közel négy nő (38%) és minden 4. férfi adta ezt válaszul. A spórolás is felkerült a dobogóra: a nők 29, a férfiak 18%-ának fontos, hogy olyat készít, amit fel is használ, és így pénzt takaríthat meg.

A hobbival rendelkezők 18%-a kifejezetten örül annak, hogy azáltal, hogy ő készít el valamit, tudja pl., hogy mit eszik meg, mivel takarít, vagy mit ken az arcára. Kb. minden 10. válaszadó jelölte meg a környezetvédelmet (a javítás, felújítás révén) és az ajándékozást, mint célt.

A hobbi, mint megélhetés jelenleg leginkább a férfiakra jellemző, de ez könnyen változhat

A kikapcsolódás, spórolás, egészségtudatosság, ajándékozási lehetőség és környezetvédelem mellett a pénzkereset is fontos tényező az alkotótevékenységet végzők körében. A Shoptet felmérésének adatai azt mutatják, hogy közülük kb. minden ötödiknek származik bevétele a hobbijából. Majd’ minden 10. kreatív hobbival rendelkező konkrétan a hobbijából él, míg 11%-uknak ugyan nem a hobbija a fő munkája, de mégis keres vele pénzt.

Összességében a hobbi, mint megélhetés leginkább a férfiakra jellemző. Az alkotó hobbival rendelkező férfiak közül tízből három (31%) elmondhatja magáról, hogy a hobbija pénzt hoz a konyhára, míg a nőknek pusztán 12%-a. Ez az arány változhat, mert jelen gazdasági helyzetben azok között, akik eddig nem alkottak, arányaiban több nő kezdett el azon gondolkozni, hogy olyan hobbiba kezdjen, amivel pénzt is kereshet (mindez a nők 63, a férfiak 46%-áról mondható el).

Korosztályokat tekintve a huszonévesek a legmotiváltabbak, hogy a hobbiból bevételük legyen, körükben 70% ez az arány, míg pl. az ötvenes korosztály körében pusztán 37%.

Közép-Európa piacvezető webáruház készítő rendszere, a Shoptet standdal és workshoppal is bemutatkozik szeptember 8-án a Magyar E-kereskedelem Napja c. rendezvényen, amit az Ecommerce Hungary Kisvállalati Tagozata szervez.

Shoptet felmérés: A hobbi, mint mellékes

Shoptet

A Shoptet Közép-Európa piacvezető webáruház készítő rendszere. A prágai regionális központtal működő cég 2009-ben alakult azzal a vízióval, hogy egy webáruház programozói tudás és komoly anyagi befektetés nélkül is üzemeltethető lehessen. Ezért egy olyan rendszert hoztak létre, amely képes az egészen kicsi, de akár a nagy, többezres napi megrendelést teljesítő webáruházak igényeit is kiszolgálni.

Ma már több mint 31 000 ügyfél hisz ebben a vízióban. A Shoptet 2020-ban megduplázta forgalmát Csehországban, ezért a Deloitte listázta az 50 leggyorsabban növekvő vállalat közé. Jelenleg több mint 200 szakember vesz részt a cég működésében, akik töretlen lelkesedéssel segítik a vállalkozó kedvű érdeklődőket, hogy megvalósítsák ötletüket az online térben. Magyarországi tevékenységüket a tavalyi év végén indították el.

A kutatásról

A felmérés 1019 fő megkérdezésével készült 2022 augusztusában, amely reprezentatív a magyarországi 18-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Shoptet megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.

 

Próbakő Kommunikáció

 

Hozzászólások