Megérkeztünk a tél utolsó hónapjához. Eddig megkímélt minket az időjárás és többé-kevésbé enyhe télnek örülhettünk, de a java talán még hátra van. Lehet, hogy szembe kell még néznünk a csikorgó hideggel, ám vigasztaljon minket a tény: már csak néhány hetet kell kibírnunk és beköszönt a várva várt tavasz.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az első napfényes reggelig tétlenül töltsük minden szabadidőnket. Természetes, hogy a téli hónapokban a megszokottnál nagyobb akaraterő kell ahhoz, hogy rászánjuk magunkat a testmozgásra, de ne legyünk restek felkeresni egy edzőtermet is. Sőt! Még a konditermeknél is jobb ötlet, ha a szabadban mozgunk, hiszen a friss levegő és a természetes fény sokkal vonzóbb szervezetünk számára, mint az edzőtermek neonvilágítása és áporodott levegője.


A szabadban végzett edzés hatására sűrűbben vesszük a levegőt, és a nagyobb oxigénigény miatt lihegve, a szánkon keresztül lélegzünk. Sokan azt feltételezzük, hogy emiatt könnyen meghűlhetünk és megbetegedhetünk. Ez azonban téves gondolkodás! Sokkal veszélyesebb, ha az edzéstől, futástól kimelegedve hiszünk csalóka hőérzetünknek és megszabadulunk a sapkánktól vagy a sálunktól. Minél hidegebb odakint az idő, annál rétegesebben kell öltözködnünk. Ne féljünk a vastag ruhadaraboktól!  Sapkát és kesztyűt akkor is viseljünk, ha elsőre nem érezzük hidegnek a kinti hőmérsékletet!

Ügyeljünk a megfelelő bemelegítésre is, amelynek télen még alaposabbnak és intenzívebbnek kell lennie, mint a nyári hónapokban. A hideg, merev izmok könnyebben meghúzódnak a hideg időben. Egy lelkiismeretes bemelegítés után azonban felgyorsul a pulzusunk, kitágulnak az ereink és izmaink is felkészülnek a mozgásra.

A szabad ég alatti edzés segít megőrizni formánkat, de ne feledkezzünk meg szervezetünk belső karbantartásáról sem. Télen kevesebb napfény ér minket és gyümölcsökből is kisebb mennyiséget fogyasztunk. Pótolnunk kell a vitaminokat. Az egyik legismertebb és legmegfelelőbb gyümölcs erre a célra az alma, amelynek jótékony hatásai újra és újra beigazolódnak. Nagy mennyiségben tartalmaz C-vitamint, amely erősíti immunrendszerünket. Az alma rosttartalma javítja az anyagcserénket, savtartalma ugyanakkor serkenti az emésztési folyamatokat. Emellett segít alacsonyan tartani a koleszterinszintünket és ellát minket energiával, életerővel.

Készíthetünk belőle müzlit reggelire. Daraboljuk fel vagy reszeljük le a megmosott gyümölcsöt, adjunk hozzá gabonapelyhet, joghurtot és fahéjat, majd keverjük össze.

Az almán kívül melegítő hatása van a hagymaféléknek és gyökérzöldségeknek (répa, krumpli, cékla, fekete retek, csicsóka). Ezekből készíthetünk egy finom, forró, téli zöldséglevest vagy köretként hagymás törtburgonyát. Ide tartoznak továbbá a különböző húsok, főként a halak, a fűszerek közül pedig melegítő tulajdonságáról ismert a gyömbér, a kardamom, a fahéj, a szerecsendió, a szegfűszeg, a mustár, a chili, a curry, a fokhagyma, a paprika, a torma, de az oregano, a kakukkfű, a bazsalikom és a kömény is.

És végül egy olyan édesség receptje, mely garantáltan felmelegít:

Fűszeres-tüzes csokoládéfondü

Hozzávalók:
1 tábla jó minőségű étcsokoládé, 1 tábla jó minőségű tejcsokoládé, 3
evőkanál tejszín, 1 teáskanál rum, egy késhegynyi fahéj, 1 vaníliarúd
kikapart belseje, chilipor ízlés szerint

A mártogatáshoz: 10 dkg eper, 1 narancs, 1 banán 1 csomag babapiskóta

Elkészítés:
A gyümölcsöket jó alaposan mossuk meg, majd vágjuk apró kockákra. A
csokit törjük apró darabokra, majd tegyük bele a fondükészítő edény felső
részébe, amit az alatta lévő gyertya szép lassan felolvaszt és máris
megkóstolhatjuk a finom csokis gyümölcsöket.


Mozgás a szabadban, rendszeres gyümölcs- és tejfogyasztás… Csupán néhány javaslat, amelyeket megfogadva gyorsabban és egészségesebben juthatunk túl azon a rövid időszakon, amely a télből még hátra van. A Tolle FittKlub honlapján ismét érdekes cikkeket találunk a fenti témákkal kapcsolatban. Megtudhatjuk többek között, hogy miképp vegyünk téli napfürdőt, olvashatunk különleges masszázsokról, felkészülhetünk a farsangra és találunk program- és receptajánlót is. Várjuk együtt a tavaszt!

Forrás: Momentum Mundi/Tolle Fittklub

2014. február 13.

Hozzászólások