A szenior korosztályban – 35 éves kortól – maratoni versenyeken indultam, azután a triatlonon, majd az 50km-es, a 70km-es versenyen indultam futásban. Részt vettem 5 és 10km-es pályaversenyeken. Sok érmem van, az első háromban mindig ott voltam a korosztályomban. A sport a lételemem, úgy kell, mint egy falat kenyér. Sok fiatal hölgyismerősömnek és fiaiknak is a példaképe lettem. Még az idősebb korosztálynak is. Ennek örülök! Akkor már nem éltem hiába.

Miért olyan fontos neked még mindig a sport? Miért kellene sportolniuk az embereknek?

A sportra, mozgásra nem szabad sajnálnunk az időt. Ez a legjobb időtöltés. .Megtérül a ráfordított idő, mert fittek leszünk. Fontos az életünk, ezért vigyázzunk rá! Fokozatosan szoktassuk hozzá a szervezetet a rendszeres mozgáshoz! Először heti háromszor keveset, majd heti ötször keveset, aztán egyre többet és többet mozogjunk! Nagyon jól megteszi a túrázás, sízés, úszás, biciklizés, futás. Azt mondják, a láb mindig kéznél van. Korhoz sincs kötve. Tanulni sem kell a futást, mindenki meg tudja csinálni.

Hogyan kellene hozzákezdeni? A kisgyermeket hogyan lehet ránevelni a sportra?

A piciny gyermeknek még ösztönösen a lételeme a futás. Jellemző rá a víz szeretete, hiszen az édesanyja hasában, a magzatvízben boldogan úszkált már. Minél hamarabb tanuljanak meg úszni a kicsik, lehetőleg óvodáskorban, játékosan.

A szülői példamutatás nagyon fontos. Ha azt látja a gyermek, hogy apu fut, anyu biciklizik vagy tornázik, ő is kedvet kap hozzá. Netán úszni mennek a hétvégén a családdal. Vagy jógáznak, meditálnak ebéd után. Része lesz az életüknek ez az életstílus, későbbi életükben ez lesz a természetes.

Melyek azok a sportágak, amelyeket a mai családoknak javasolnál? Milyen adottságai vannak a magyar sportnak?

A biztonságos sportoláshoz kellenének kerékpárutak, futópályák, parkok, terek. Uszodánk van, úszni megtanulhatnának a gyerekeink. Lovas nemzet vagyunk, lovardák is vannak, és egyre több tanyán tartanak lovakat. A lelkünkre is nagyon jó hatással van a ló közelsége, szinte gyógyít. Szép közös program lehet ismerősökkel vagy a családdal, rokonokkal elmenni lovagolni. Vagy itt van a tenisz és az asztalitenisz. Szomorúan látom, hogy a versenysportra nagyon sok pénzt fordít az ország. Pedig a tömegsportra is többet kellene költeni, és megteremteni hozzá a feltételeket.

Hogyan függ össze a sport és az étrend? A sportolóknak speciális ételeket kell enniük?

A gasztronómia engem nagyon érdekel. Hiszen háztartást vezetek, fontos, hogy egészségesen táplálkozzunk. A sportoláshoz sem mellékes, hogyan étkezünk. Fontos a szénhidrát, a fehérje, a vitaminok, a könnyű húsok, gyümölcsök, főzelék. Együnk sovány húsokat, csirkét, halat. Kevés édességet fogyasszunk, helyette inkább gyümölcsöt együnk. Igyunk sok ásványvizet és gyógyteákat is!

Ép testben ép lélek – mondja a közmondás. Szerinted igaza van? Hogyan befolyásolja a pszichénket a sportolás?

Ép testben ép lélek, ez így igaz. A sport a lelki békénk megteremtésének is egyik eszköze. Ahogy a testünknek szüksége van az alvásra, a pihenésre, a napfényre, a mozgásra, a szellemünket is istápolni kell. Bár van érvényes jogosítványom, környezetvédő is vagyok egyúttal, ezért autóm már régóta nincs. Kerékpárral közlekedek, és gyalog vagy futva.

Nagyon szeretem a természetet, a fákat, virágokat. Mindenkinek ajánlom, hogy vigye a gyermekeit a természetbe. Tanulják meg óvni, védeni a növényeket és az állatokat, mert csodálatos élményekkel ajándékozzák meg az embert. Ha séta közben leülünk az arborétumban egy padra, kis idő múlva már nem vagyunk egyedül: madarak énekelnek, tücskök ciripelnek, hangyák szorgoskodnak. Eltűnik a stresszes lelkiállapotunk és béke költözik a szívünkbe. A sport a pszichére is jó hatással van. Oldja a stresszt, a feszültséget. Lelkileg megerősödve jobban bírjuk a terheket. Ahogyan kiírjuk magunkból, vagy kisírjuk a fájdalmat, a túléléshez is fontos a sport.

Mesélj valamit a családodról! Te hogyan tudod átültetni az elméletedet a család gyakorlati életébe?

A családomban mindenki sportol. Andrea fut, biciklizik, úszik, Tímea fut, lovagol, biciklizik, úszik. Szoktunk együtt is sportolni még most is. Csak ritkán indulok versenyeken, mert minden időmet édesanyám ápolásának szentelem. Most a mozgás öröméért sportolok. Szabadságot ad nekem, endorfin boldogsághormont termel a szervezetünkben.

Még az idős embernek is szükséges a mozgás. Édesanyám 101 éves, és nagyon sok betegséggel küzd. De az életéből a rendszeres mozgás sosem maradt ki: napi 5 km-es gyaloglás, lépcsőmászás, gyógytorna, és 90 évesen is még szobabiciklizés. A sportnak, az egészséges életmódnak köszönheti a szép magas kort. És megtalálta a lelki békéjét is.

Mennyire követed nyomon a világ sporteseményeit? Szoktál-e a TV-ben meccseket nézni, vagy sportújságot olvasni, sporthíreket hallgatni?

A Tv-ben meg szoktam nézni a sportműsorokat. Újságot is olvasok, az interneten is tájékozódom a sporthírek iránt. A focit nagyon szeretem, ha meccset nézek, ugrálok örömömben és tapsolok, mintha ott lennék én is a stadionban. Régebben néha kimentem focimeccsre. A Fradinak szurkoltam.

Fehérné Dányi Éva, aranykoszorús fodrászmester

Mit üzensz azoknak, akik nem szeretnek sportolni, mozogni? Akik sajnálják rá az időt?

Azt üzenem, hogy ne sajnálják rá az időt. Sok hasznos élménnyel lesznek gazdagabbak, és a fiatalok elkerülik általa a rossz társaságot, hiszen értelmesen töltik el a szabadidejüket, hasonló gondolkodású fiatalok között. Nem baj, ha nem lesz élsportoló valaki, csak rendszeresen mozogjon. Szerencsére vannak lelkes testnevelők is, akik viszik a diákokat futóversenyekre, tornabemutatókra, meccsekre. Nagyon fontos a sport közösségépítő szerepe is. Segít az emberi jó kapcsolatokat kialakítani, megtanít alkalmazkodni és fair play-t játszani. Kívánom, hogy mindenkinek legyen ereje a saját és a családja életét egészségesebbé és békésebbé tenni!

 

Weninger Endréné

Hozzászólások