Gondolatok Weninger Endre Híres Magyar Nők című könyvének illusztrálása közben. 2020 – HúszHúsz az Ősi NőErő vagy Női ŐsErő jegyében indult számomra. Önmagamban való felélesztése és továbbfejlesztése révén oldottam és oldom meg idén a családból és a baráti körből rám-rám háruló súlyos és kevésbé súlyos feladatokat.

noi osero

Így a nyár elején a kecskeméti Weninger családtól kapott felkérés – hogy Weninger Endre: Híres Magyar Nők című könyvét illusztráljam virtuális kalligráfiáimmal – is a Női ŐsErő részévé lett.

Egyfajta virtuális kalligráfia az, amit kifejlesztettem néhány évvel ezelőtt.

Először piktogramokat készítettem a mozgásszervi rehabilitáció ergoterápiás módszereinek illusztrálására.

Majd az általam kutatott szimbólumok rendszerét dolgoztam át ebben a rajzstílusban. Később pedig a túlburjánzó gondolataimat esszenciává sűrítő haikuimat ezekkel a szimbólumokkal illusztrálva hoztam létre a saját fejlesztésű haiku-kalligráfiáimat.

Haiku-kalligráfiáimból jónéhány egyenesen dr. Sümegi Tóth Piroska – To’Piro: Van fogalmad róla? – a Montázs Magazinban is megjelent – sorozatához készült.

Ezután To’Piro a Breviáriumok-sorozatához, a nagy magyar gondolkodók megrajzolására is engem kért fel.

Most pedig a híres magyar nők, fejedelemasszonyok, királynék, királylányok, szelíd apácák, harcos, hős, erős anyák és feleségek életét átérezve láthattam át a magyar történelmet is meghatározó Igazi Magyar Női ŐsErőt.

Olyan ez, mintha fekete tusba mártott virtuális ecsettel a virtuális térbe kivetített képmást készítenék ezekről a híres nőelődökről.

Előbb a szem, a tekintet készül el, majd a sziluett és a karaktert adó hajvonal, ráncok, és a ruhaviselet, a végén pedig egy-két vonással a családi címer, vagy más jellegzetes tárgy, épület, enteriör, életkép vagy tájkép.

Minden virtuális, aminek a végén mégiscsak megszületik egy kézzelfogható kétdimenziós nyomat, ami a könyv illusztrációjává lehet.

Hogy történelmi film is készülhetne e nősorsokból?

“Nem csak az ember nézi a képet, hanem a kép is az embert.” Ez a Hamvas Béla gondolat jutott eszembe erre a kérdésre.

Amikor elkészültem a harmincöt híres magyar nő grafikájával, végigpörgettem mint filmkockákat – Sarolttal kezdve a sort – és mindegyik szemébe belenézve, megláthattam nem csak önmagamat, hanem ezeknek a nőknek az egész életét egy nagy panoráma képben.

Ahol egy tér-időben történnek meg az életesemények, születés – gyermekkor – felnőtté válás – munka – család – elmúlás – körforgása, vagy spirálkörökben való emelkedése emberöltőről-emberöltőre.

A filmben bármi megtörténhet, idősíkok tűnhetnek át meg át, ábrázolva egy Nagy Ősanya látomását, benne ezeket a híres megtestesült nőalakokat, de akár saját női elődeink sorsdöntő választásait és azok következményeit is.

Hires Magyar Nők – kalligráfiái video

 

Antalffy Yvette

Forrás: SzemLélek – Figyelmem önéletrajza.blog

 

 

Hozzászólások