A kutatások szerint sajnos a népesség 10-12%-át is érinti a migrén problémája. Szinte minden családba jut egy migrénes, de az ismerettségi körökben is biztos, hogy akad érintett. Ez egy olyan intenzív, hirtelen fellépő, jellemzően nagyon erős, rohamszerű fejfájás, amely megkeseríti a jelenségre fogékonyak életét. Vannak, akik a migrén beállta előtt már érzik a hullám közeledését, megint másokat teljesen váratlanul ér a fájdalom.

migren

Noha az erős fejfájás általában néhány órán belül tovatűnik, számos olyan egyéb tünet is felbukkanhat, amelyek nagyban rontják az életminőséget. A hányinger, hányás, szédülés, fény- és hangérzékenység olyan komplikációkat okoznak a migréneseknek, amelyek megkeserítik a mindennapokat. A legnagyobb gond pedig talán az, hogy egyelőre teljes gyógyulás nem remélhető az orvostudomány jelenlegi állása szerint.

Mitől alakul ki a migrén?

A migrén kialakulása több dologra vezethető vissza. Egyfelől a genetikai hajlam is számít, de az életmód, a környezeti hatások is fogékonyabbá tehetik az embert a fejfájás ezen típusára. Példának említhető a stressz, az alváshiány, a rendszertelen vagy helytelen étkezés. Némely élelmiszerek fogyasztása kifejezetten kerülendő migrén esetén, például a csokoládé, kávé, alkoholos italok. Gyakran az időjárás is kiváltó ok lehet, de a hormonális változásokkal is összefüggésbe hozható a migrén kialakulása. A migrén hölgyeknél gyakrabban figyelhető meg, mégpedig főleg a fiatal felnőttkor tájékától kezdve.

A migrén típusai

A migrénnek több típusa azonosítható, de a leggyakoribbak közé a következők tartoznak:
● migrén aura nélkül – a migrének nagy része (80%) ide tartozik, ilyenkor a rohamok előjel nélkül, hirtelen alakulnak ki
● aurás migrén – a rohamok előre jelezhetőek bizonyos speciális tünetekkel
● aura migrén nélkül – bizonyos migrénre utaló tünetek tapasztalhatóak, viszont fejfájás nem jelentkezik. Ez gyakrabban, akár heti többször is megismétlődhet.

A migrén kezelési lehetőségei

Az orvostudomány jelenlegi állása szerint a migrént teljesen felszámolni, gyógyítani nem lehet, de mindenképpen törekedni kell a fájdalom és a kialakulás gyakoriságának csökkentésére. Akinél rendszeresen, mondjuk havi 4 vagy több alkalommal jelentkezik a rohamszerű fejfájás, mindenképpen szükséges felkeresni az orvost. Nem csupán a migrén kezelése miatt van erre szükség, de az egyéb, komolyabb betegségek kizárása érdekében is.

Az időszakosan fellépő migrénre fájdalomcsillapítót szoktak ajánlani, amely némileg visszaszorítja a lüktető fájdalmat. A rendszeres és erős migrénre gyógyszeres kezelés szükséges, amelyet neurológiai vagy egyéb vizsgálatok után ír elő az orvos. Ezek mindig egyedileg, személyre szabva kerülnek meghatározásra.

A gyógyszereken kívül természetesen vannak nem gyógyszeres megoldások is, amelyek kipróbálásával hatékonyan csökkenthetőek a kellemetlen tünetek.

Alternatív megoldások migrén ellen

Míg sokaknál beválik a migrén elleni gyógyszeres kezelés, legalább ekkora az a tábor, akik az alternatív módszerekre esküsznek. Természetesen a két módszer akár kombinálva is működhet, sőt, megelőzési céllal is. Noha az alternatív megoldások valószínűleg nem egyetlen csapásra oldják meg a kellemetlenségeket, hosszú távon jó irányba történhet változás. Milyen módszereket érdemes kipróbálni?

1. Akupunktúra: Nem szűnő migrén esetén érdemes lehet kipróbálni, de csakis hozzáértő kezek által végezve
2. Relaxáció, stresszoldás, meditáció: A munka utáni 3-4 órás relaxáció, pihenés, majd a 7-8 órás éjszakai alvás mindenképpen segíti a kiegyensúlyozott életvitel megteremtését, ez pedig sokat számíthat a migrén esélyének csökkentésében.

3. Gyógynövény teák: Vizsgálatok szerint az orvosi székfű, illetve az őszi margitvirág hatékonysága kifejezetten jó migrén esetén.
4. Ásványi anyagok, vitaminok: A riboflavin vagy más néven B2-vitamin megtalálható a zöld leveles zöldségekben, a brokkoliban és a teljes kiőrlésű gabonákban. Említhető a magnézium is, amely természetes módon megtalálható a babban, tökmagban, mandulában. Egyre többen próbálkoznak a koenzim-Q10 vitaminszerű anyaggal is.

5. Cbd-olaj: Nyugtató, gyulladás- és fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően hatékonyan működhet migrén, de természetesen akár más fájdalmak esetén is. Természetes hatóanyagainak hála szinte bármilyen korosztály fogyaszthatja, de érdemes személyre szabott kúrában gondolkodni. A CBD olaj ára pozitívnak ítélt hatásaival arányos.

Összegzés

A migrén sajnos rengeteg embert érint, ráadásul ez egy olyan jelenség, amelytől nehéz szabadulni. Aki nem tudja elkerülni, orvosi ajánlásra a gyógyszeres kezelés lehet a tünetek féken tartásának leghatékonyabb módja, de mindenképpen érdemes kipróbálni a nem-gyógyszeres jellegű tanácsokat is.

Hasznos lehet változtatni az életvitelen, legyen szó napi szokásokról, étkezésről, vagy relaxációs gyakorlatokról, hiszen ez sokszor nem kerül semmibe. A vitaminok célzott fogyasztása is segíthet, főleg ha természetes lelőhelyükből, a zöldségek és gyümölcsök által közvetlenül juttatjuk a szervezetbe. Jó ötlet lehet kipróbálni az olyan természetes, nyugtató hatású szereket is, mint amilyen a cbd olaj. A több alvás, a mozgás, a puszta kikapcsolódás is segíthet kínzó migrén esetén.

 

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások