Mi a lényege a kezdeményezéseteknek?

A lényeg az, hogy legyenek olyan kávézók, étkezdék, vendéglátóhelyek, ahol a vásárlók a saját fogyasztásuk mellett egy vagy több “felfüggesztett kávét”, vagy például szendvicset is kérhetnek és kifizethetnek. Ez a kávé egy külön “listára” kerül. Amikor egy rászoruló ember érkezik a kávéházba, csak annyit kell kérdeznie: van-e neki egy felfüggesztett kávéja, s ha ezen a bizonyos listán van már kifizetett kávé, akkor abból kaphat egyet. Ingyen. Hiszen azért a kávéért már fizetett valaki, aki megengedheti magának a segítségnek ezt az új formáját.

Többen nem értik, mi a jó abban, ha befizetnek egy kávéra, amit nem fogyasztanak el. Mások szkeptikusak a tekintetben, hogy vajon nem nyúlja-e le valaki az általa befizetett ételt vagy italt. Nos, az egésznek az alapja a bizalom. Aki nem tud bízni az embertársaiban, az maradjon ki a dologból.

Öt-hat napja szervezitek a Facebook-on ezt a nagy horderejű, érdekes eseményláncolatot. Milyen a fogadtatása?

Valóban még csak ezen a héten indítottuk el a hazai mozgalmat, amelynek “Adj egyet ajándékba” lett a neve. Létrehoztunk egy közösségi oldalt a Facebook-on, elmondtuk a barátainknak és vendéglátós ismerőseinknek az ötletet, akik továbbadták a hírt, és ma már több mint ötezer taggal, tucatnyi vendéglátóhellyel és szolgáltatóval büszkélkedhetünk. Nálunk ugyanis nem csak kávéra, de mindenféle másra is meg lehet hívni a rászorulókat. Jelentkezett például egy fodrász és egy állateledel bolt is. Így juthatnak a rászorulók nem csak kávéhoz, de ételhez, italhoz, vagy akár ruhához, fodrászhoz, terápiás kezelésekhez, illetve egy játszóházi vidám naphoz is.

Hányan csatlakoztak már a kezdeményezéshez a vendéglátóhelyek közül? Honnan lehet majd rájuk ismerni?

Országszerte több mint 50 kávézó, étterem és szolgáltató csatlakozott hozzánk, és már kezdik felragasztani a bejáratoknál a frissen elkészült +1 kávé matricákat a rendszerhez csatlakozó helyeken. Az emberek már kérhetik a +1 kávékat, +1 szendvicseket és +1 kutyaeledeleket. Elindult itthon is a segítségnyújtásnak egy új formája. Hatalmas lelkesedést tapasztalunk a jóakaratú emberek körében.

Ezen a linken egy térképet lehet elérni, ahol láthatóak ezek a helyek. Most készül egy profibb térkép egy önkéntes webes csoport felajánlásával, azon jobban fel lehet majd ismerni a részleteket.

Ha valaki csatlakozni szeretne, azaz felajánlani a segítségét, a következő e-mail címen ér el bennünket:

adjegyetajandekba@gmail.com

Miért éri meg egy étteremnek vagy szolgáltatónak csatlakozni?

Ezzel mindenképpen csak nyerhetnek. Reméljük, nem csak az ezzel járó ingyen reklámból szeretnének profitálni, az árut pedig van, aki kifizeti. Nagyon fontos, hogy a vendéglátóhely minden dolgozója értesüljön erről a kezdeményezésről, nehogy elküldje akár a jótékonykodót, akár a rászorulót. Ez az akció plusz forgalmat jelent a benne résztvevőknek. Van már olyan vendéglátós is, aki minden kifizetett ajándék kávé helyett kettőt ír fel a “felfüggesztett” kávék listájára. A segítő szándék ragadós!

Van-e visszajelzésetek a rászorulók részéről? Vajon örülnek neki, vagy szégyellik esetleg ezt a fajta segítséget?

Nem kell, hogy bárki is szégyellje, ha bemegy egy kávés matricával ellátott helyre és kér egy felfüggesztett kávét vagy rétest. Mindenki kerülhet olyan helyzetbe, nem kell ahhoz hajléktalannak lennie, hogy elfogadjon egy kis segítséget, mert másképp nem telne rá. Ha kijut a gödörből, akkor majd ő is azok között lesz, aki ott hagy egy étteremben egy „felfüggesztett kávét”. Keressék csak nyugodtan a matricával kijelölt üzleteket. A matricák éppen most készültek el, és máris postázzuk őket a jelentkező vendéglátóhelyeknek. A jó hírünk az, hogy már néhányan éltek is ezzel a lehetőséggel, tehát megvolt a puding próbája.

Milyen segítségre lenne még szükségetek a szervezéshez? Vagytok elegen a munkához?

Amerre megyünk, mindenfelé segítőkész emberekkel találkozunk. Ahogy említettük, egy webfejlesztő csapat felajánlotta egy profi internetes térkép elkészítését, ahol könnyedén megkereshetjük az akcióban részt vevőket.

Mit kértek az emberektől, milyen hozzáállást, viselkedést?

Akik eddig kapcsolatba kerültek velünk, jelesre vizsgáztak a pozitív hozzáállásból. Szinte mindenki segíteni szeretne, tenni valamit, hogy sikerüljön az akció. Nem kell sokat tenni: ha meglát valaki egy logót valamelyik kávézó vagy szolgáltató ajtaján és oda betér, ha teheti, vegyen egy „felfüggesztett” ételt vagy italt. Sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy nagyobb összegekkel segítsék a rossz helyzetben lévő embertársaikat, de ennyit azért megtehetnek, és a lelkiismeretüket is megnyugtatják vele. Jól esik adni, segíteni.

Azt szeretnénk, ha az emberek körülnéznének a helyi közösségeikben, hogy vajon kinek van szüksége ilyen jellegű segítségre. Beszéljenek vele, hívják fel a figyelmét, magyarázzák el neki, hogy nem szégyen betérni és kérni az adott helyeken valamit, mert nem fognak megbotránkozni rajta, hanem mosolyogva kiszolgálják őt. Terjesszék az információt ezerrel!

Reméljük, a kezdeti lelkesedés csak erősödni fog, és egy-két év múlva már egy elfogadott, természetesen működő hagyományról beszélhetünk!

Weninger Endréné

2013. április 6.

Hozzászólások