Télen különösen fontos, hogy szervezetünk vitaminokhoz jusson. A bioboltok polcain található táplálékkiegészítő kapszulák és multivitaminok egyrészt rendkívül drágák, másrészt kérdéses, hogy az adott készítmény valóban azt tartalmazza-e, ami az oldalára van írva, azaz bevizsgált termékről van-e szó. Érdemes helyettük sok gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanunk, melyek garantáltan pótolják a szükséges ásványi anyagokat és vitaminokat, melyekre a leghidegebb hónapokban fokozottan szükségünk van. Télen az egyik legjobb választás a savanyú káposzta.

kaposzta1

A meghűlés és egyéb betegségek elkerüléséhez elsősorban megfelelő C-vitamin bevitelre van szükségünk. A téli szezon sztárjai, a sütőtök, a birsalma, a fekete retek és a póréhagyma mellett igazi vitaminbomba a téli tárolásra alkalmas savanyított káposzta. A fejes káposzta az egyik legrégebben felhasznált növény, melyet a Földközi-tenger partvidékén már a Kr. e. II. évezredben termesztettek. A savanyított káposzta elkészítési módját már az ókori rómaiak és kínaiak is ismerték. Hagyományosan tejsavas érleléssel készül, mely során a  fejes káposztát felvágják, megsózzák, majd nagy tárolóedényekben 10-90 napig erjesztik.

kaposzta2

A káposzta az erjedés során megőrzi magas (20mg/100g) C-vitamin tartalmát. A savanyított káposzta számos más összetevőt tartalmaz, melyekre szervezetünknek szüksége van: többek közt B1-vitamint, niacint, karotint, foszfort, kalciumot, káliumot, és magnéziumot. Szénhidrát- és zsírtartalma elenyésző, rosttartalma azonban annál jelentősebb. Ennek, és a benne található tejsavnak köszönhetően fogyasztása jótékony hatással van a bélrendszerre is. Emellett teltségérzetet okoz,  így diétához, tisztítókúrákhoz is kiváló élelmiszer.

kaposzta3

A boltban a friss, fehér, vagy enyhén sárga káposztából válasszunk, az ilyen “ropogós” állagúak a legjobb minőségűek. Számtalan savanyú káposzta alapú recept található online, de ha csak tehetjük és szeretjük, fogyasszuk nyersen, vagy salátaként (mert főzve elveszíti vitamintartalmának jelentős részét). Ha túl savanyú, vagy sós, ne öntsük át vízzel, ehelyett nyers fejes káposztát adjunk hozzá.  Levét se öntsük ki, mert az is rendkívül egészséges, erősíti a bélflórát, baktériumölő hatása van, segít megelőzni a gyomorfekély kialakulását, és nem utolsó sorban a máj hatékony védelmezője.

kaposzta4

Számtalan betegség ellen védenek a savanyú káposztában található vegyületek, a glükozinolát, a szulforafán és a flavonoidok. Csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát, és egyéb daganatos betegségek megelőzésében is szerepet játszik. Gyulladások kezelésére is jó, valamint visszaszorítja a ráksejtek elszaporodását, és erősíti az immunrendszert. Télen ha tehetjük, fogyasszunk minél többet savanyított káposztát, mert amellett, hogy finom, igazi természetes multivitamin, segíthet abban, hogy ne betegeskedéssel teljenek az ünnepek.

Savanyú káposztával készült ételek:

Székelykáposzta
Korhelyleves
Káposztával töltött pulykacomb burgonyalepényen
Kolozsvári rakott káposzta
Párolt savanyú káposzta
Káposztás kacsa

Bakács János

Hozzászólások