Teremtés isteni segítséggel, emberi léptékben. A hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában kedden este nyílt meg Dömötör Mihály fotóművész Kereszt parafrázisok. A XII. stáció című kiállítása. A félszáz fekete-fehér felvételen az alkotó elmúlt évtizedekben feszületekről készített kompozíciói láthatók a nagyszerdától május közepéig megtekinthető tárlaton.

A megváltás, az embereknek az Atyával való kibékülése a kereszten át történt, s ez az, ami reményt ad arra, hogy érdemes embernek lenni. Erről a megnyitóra érkezetteket köszöntve Gyulay Endre, nyugalmazott szeged-csanádi megyéspüspök beszélt, hangsúlyozva, hogy mielőtt Jézus Krisztus életét a kereszten befejezte, megmutatta, hogyan kell embernek lenni. Jézus kereszthalála annak is bizonyítéka, hogy a Megváltó szeret bennünket, mivel életét adta értünk.

A különböző helyeken megörökített kereszteken Jézus jelképe látszik, nem ő maga, hanem a jel jelentése – fogalmazott megnyitójában Simon Ferenc mesterpedagógus. A Bethlen Gábor Református Gimnázium tanára kijelentette: a jel jelentése valójában a befogadóban jön létre, s a tárlat csodája abban áll, hogy a fotóművész pont az adott napszakban juthatott el azon helyszínekre, ahol az adott fényviszonyok között elkészíthette sorozatát a tizenkettedik stációról, Krisztus szenvedéséről. A művész így kapott támogatást ahhoz, hogy a valóság másolása helyett emberi léptékben, isteni segítséggel teremthessen.

A megnyitón Almási Enikő, Mohai Szilárd és Bányai Réka a gregorián korából származó énekkel és a Megváltó történetét bemutató musical, a Jézus Krisztus Szupersztárból választott dallal hangolta a látogatókat a kiállításra.

Dömötör Mihály a megnyitót követően elmesélte a nyékvárkonyi temetőben fotózott, törött kerámiafeszület történetét. A helyszínre más feladattal érkezett fényképezni, s annak végeztével már a termálfürdő felé vette az irányt, amikor egy megmagyarázhatatlan belső hang a sírkert egyik sarkához irányította, s ott a fűben találta meg a keresztet, amelyről – mint azt a művész kijelentette – a kiállítás egyik legjobb fotóját készíthette el.

A kereszt és a feszület azok a spirituális szimbólumok, amelyek Jézus halálát, s a kereszténység jelképeként és reményeként az örök élet ígéretét is magukon hordozzák. Erről Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum igazgatója szólt a sajtóbejáráson. Hozzátéve, hogy a tárlat a nagyhét utolsó szent szakasza, a nagyszerdától húsvétig tartó periódus közvetlen előestéjén nyílik meg, amelyen Dömötör Mihály, Hódmezővásárhely megbecsült művészének félszáz alkotása segít ráhangolódni az ünnepre, bemutatva a kereszténység legfontosabb szimbólumát, a keresztet.

A képeken több hódmezővásárhelyi feszület mellett láthatóak azok a fényképek, amelyeket Dömötör Mihály múzeumi munkája során, vagy a világban járva-kelve fotózott, s a művész bemutatta a témában elsőként a nyolcvanas években, az erdélyi Szamosújváron készült felvételét a földre dobott, út menti keresztről.

Jó érzés elidőzni a feszületek társaságában, amelyek bár tartalmilag azonosak, formailag mégis sokfélék – fogalmazott a művész, akinek a most kiállított képei mind fekete-fehérek, a látható valóságtól eltérő ábrázolással fokozva a drámai hatást. A kereszt fontos jelkép a hívők számára, de a nem hívők számára is érdemes időt szentelni és ráhangolódni az értelemhez és az érzelmekhez egyaránt szóló alkotásokra – tette hozzá a fotóművész.

A tárlatot május 12-ig, keddtől vasárnapig 10 és 17 óra között tekinthetik meg az érdeklődők az Alföldi Galériában.

Alföldi Galéria kiállítóhely – Cím: Hódmezővásárhely, Kossuth tér 8.

Forrás: emlékpont.hu

 

Hozzászólások