A Goethe Intézet őszi programja a valóságos és szimbolikus határok átszeléséről szól. E sorozat része az oktatás jövőjét elemző projektnap. Az előadásokból és pódiumbeszélgetésből álló információs napon a kortárs pedagógia “nagyágyúi” beszéltek a sikeres, a gyermek személyiségét középpontba állító 21. századi pedagógiáról. Karl Gebauer, göttingeni pedagógus, számos fontos oktatási mű szerzője számára „a kíváncsiság folyamatos életben tartása“ a legfontosabb. Gebauer szerint a gyerekek felfedezőnek születnek, ezért tanulásra és környezetük megismerésére vágynak: „A hajtóerőt a kíváncsiság és a saját aktivitásuk adja. Akkor lesznek sikeresek, ha a tanulást saját ügyüknek érzik”.

Reinhard Kahl újságíró és filmrendező álláspontja szerint a „tanulókat lángra kell lobbantani”. A tanulás a kiteljesedett élet fontos eleme, egy életre szóló projekt, amellyel életpályánkat építjük fel. „Jobban járunk, ha puszta adatok helyett a tanulás vírusát fogadjuk magunkba” – így Gaul Emil, a Nyíregyházi Főiskola Vizuális Kultúra intézetének vezetője, a MOME és az ELTE doktori iskolájának tanára, aki szerint a felsőoktatás egyik fő problémája az, hogy „a kreditrendszer miatt nem alakulnak ki csoportok, baráti társaságok, így a gyerekek ‚kreditmorzsák‘ maradnak”.

Ernst Fritz-Schubert terapeuta iskolaigazgatóként 2007-ben vezette be a boldogságot mint iskolai tantárgyat. A ma már több német és osztrák iskolában is oktatott új tárgy célja „az életöröm, és a személyiségfejlesztés támogatása“. Jutta Gehrig, a GI igazgatója szerint az oktatás területén „a jelen vágyait hozzá kell igazítanunk a jövő elvárásaihoz”, erre kell törekednünk az új pedagógiai módszerek alkalmazásakor. Az információs nap előadóinak tanulmányai német és magyar nyelven hamarosan olvashatók lesznek a Goethe Intézet „Oktatás jövője“ honlapján.

Forrás: www.goethe.de

2012. október 18.

Hozzászólások