Nagyon felkapott lett az elektromos autók témája, hiszen úgy tartják, hogy ezeké az autóké a jövő. Hivatkoznak a környezettudatosságra, a csökkentett szén-dioxid és szén-monoxid kibocsátásra, de ugyanezek az emberek nem biztos, hogy a dolgok mögé is betekintenek, ahol már közel sem olyan rózsás a helyzet.

Hosszas vizsgálatok során íródott egy tanulmány, ami kétségbe vonja az elektromos autók környezetbarát hatását. A tanulmányban közreműködött Christoph Buchal kölni fizikaprofesszor, aki a Német Gazdaságkutató Intézet felkérésére kezdett kutakodni szakértő kollégáival.

Mit tartalmaz a jelentés?

Meglepő eredmény született. A sokak által lebecsült dízelautók kisebb környezeti terhelést mutattak ki, mint az elektromos autók. Ez az arány 11-28%, ami nem is kicsi!

Hogyan jött ki az eredmény?

Németország területén az elektromos áramot még mindig javarészt a fosszilis anyagokat (pl.: szén, földgáz) elégető erőművek, valamint az atomerőművek állítják elő. Ha azt a tényt vizsgáljuk, hogy az elektromos autókat üzemeltető akkumulátorok előállításához mennyi energiára van szükség, amit a nem környezetbarát erőművek elektromos áramával készítenek el, már cseppet sem barátságos a helyzet. Az akkumulátorok készítéséhez lítium, kobalt és mangán is szükséges, amiknek a kibányászása és feldolgozása nagyon sok energiával jár.

A Tesla Model 3 elektromos autót vizsgálva arra a következtetésre jutottak a kutatók, hogy a működése során összesen 11-15 tonna szén-dioxidot termel. Ha egy tíz éves élettartamra levetítjük ezt a mennyiséget, azt kapjuk, hogy maga az elektromos autó évente, ha 15 ezer kilométert tesz meg, akkor a szén-dioxid kibocsátás 73-98 gramm lesz. Ehhez még figyelembe kell venni az akkumulátor működéséhez szükséges elektromos áramot, mely a jelenlegi hálózat működése mellett jelentősen nagyobb eredményt produkál, mint egy hagyományos, dízel típusú Mercedes.

Mi legyen az akkumulátorral?

A kibocsátás mellett van még egy nagy hibája az elektromos autóknak, ez pedig az akkumulátor. Tegyük fel, egy nem szerencsés széria gyártása következtében az akkumulátorok nem működnek elég hatékonyan. Mi történik? Csere. De a veszélyes hulladéknak minősülő akkumulátor tárolása, megsemmisítése megint nagy feladat, további terhet ró az adott országra, ahol már figyelembe veszik a környezetvédelmet.

Mi legyen a jövő üzemanyaga?

A benzinkutakon található kútoszlopokat a kőolajból és földgázból elkészített üzemanyagok kiszolgálására tervezték meg. Hiába állnának át a nagy autógyártók az elektromos autók gyártására, valószínűleg rossz irányba indulnak el. Drága az előállítás, az üzemeltetés és az előállított elektromos áram is, és ekkor még nem is vettük figyelembe a környezetre gyakorolt negatív hatásokat.

A metángázzal működő autók szén-dioxid kibocsátása harmadával kevesebb, mint a dízel motoroké, tehát megfontolandó lenne ez irányban fejleszteni a gépkocsigyártást.

 

 

Hozzászólások