De mikor is nevezhetjük életmódunkat egészségesnek?

•    elsősorban, ha helyesen táplálkozunk
•    ha a megfelelő minőségi táplálkozás mellett eleget és rendszeresen mozgunk
•    ha a testünket folyamatos és rendszeres edzéssel kondícióban tartjuk
•    ha kerülünk minden olyan hatást, amely a szervezetünkre kedvezőtlen hatást gyakorol, például a stresszt kiváltó helyzetek, káros szenvedélyek (alkohol, drogok, nikotin)
•    ha megfelelően és rendszeresen tisztálkodunk, kielégítjük a testi higiénés szükségleteket, és gondot fordítunk a külsőnkre, az esztétikus megjelenésre
•    ha mindig az időjárási viszonyoknak megfelelően öltözünk, a megfelelő alapanyagból készült ruházatokat viseljük, mely nem más, mint a 100%-os pamut, a lábbelink pedig mindig kényelmes viselet
•    ha megfelelő az időbeosztásunk: minőségi alvásra szánjunk átlagosan 7-8 órát, ennyi egy felnőtt ember alvásszükséglete, ajánlatos a szoba kiszellőztetése lefekvés előtt, a szoba hőmérséklete ne legyen 18-19 foknál több, valamint pszichésen megfelelően ellazulni, lelki harmóniát teremtve. Tehát megfelelő legyen az időbeosztásunk a pihenésre, a mozgásra, a kikapcsolódásra, a munkára, a szórakozásra
•    rendkívül fontos, hogy tanuljunk, kulturálódjunk, mely által lelkünket és szellemünket is gondozzuk, „karban tartjuk”, főként idős korunkra érik meg ennek a gyümölcse,mert szellemileg fittebbek leszünk..

Az egészségtelen életmód főbb típusai és lehetséges következményei

1. A helytelen táplálkozási szokásaink következménye a túlsúly, mely nagyon sok betegség kialakulásának a rizikófaktora,  többek között a diabétes – cukorbetegség., érrendszeri – szívbetegségek, melyek szinte már népbetegségnek számítanak korunkban,de gyakoriak a légzőszervi betegségek,valamint a mozgásszervi megbetegedések is.
A leggyakoribb táplálkozási szokásainkban előforduló hibák:
•    nem megfelelő időben étkezünk, nem fogyasztunk reggelit, vagy akár késő este is degeszre” esszük magunkat
•    a túl zsíros ételek fogyasztása
•    a nem megfelelő adagok bevitele, úgymond még akkor is eszünk,”amikor már csak a szemünk kívánja” az ételt, és nem veszünk tudomást arról, hogy a gyomrunk már „üzenetet küldött” az agyunknak, a jóllakottság érzetéről
•    a mozgásszegény életmód, vagy a mozgás hiányának megléte

A minőségi táplálkozás alapelvei a következők:

•    Zsír helyett olajat használjunk főzéskor, a saláták készítéséhez olivaolajat
•    Sertéshús helyett inkább a szárnyasok fogyasztását részesítsük előnyben, hetente legalább 2 alkalommal fogyasszunk halat
•    Vaj helyett margarint együnk
•    Fehér kenyér helyett a barna kenyér fogyasztása egészségesebb
•    Zöldség, gyümölcs fogyasztása naponta többször, akár 5 alkalommal is
•    Tejet, tejtermékeket naponta kétszer fogyasszunk
•    Fehérje jellegű ételekből naponta kétszer ideális fogyasztani
•    Zsírokból, olajból keveset fogyasszunk, kb. 15-20gr-ot naponta
•    Együnk sokféle magvat, csirákat
•    Tejföl helyett használjunk natúr joghurtot
•    Hagyományos ecet helyett almaecetet
•    2 liter folyadékot igyunk meg naponta. Erre legalkalmasabbak a szénsavmentes ásványvizek, de mellé fogyaszthatunk különböző gyógynövény teákat is, illetve frissen facsart gyümölcsleveket. Ideális, ha óránként elfogyasztunk 1 pohár vizet vagy valamilyen folyadékot
•    Mindig bőséges reggelivel indítsuk a napot, de vacsorára ne együnk nehéz ételeket, és 18-19 óra után már ne vacsorázzunk
•    Ajánlott a napi háromszori főétkezés, reggeli, ebéd, vacsora, és a napi kétszeri kis étkezés, a tízórai, uzsonna és repetának egy kis pót vacsorát este beiktathatunk, de ez maximum egy kis adag saláta vagy gyümölcs legyen, esetleg egy csésze tej.

Káros szenvedélyeink

Mit is értünk a káros szenvedély kifejezésen? Egy olyan fajta tevékenységet, amelynek életre hívója erős, tartós érzelem ( függőség), mely konkrét tevékenységünkben vagy tartós törekvésben jelenik meg. A leggyakoribb és a legáltalánosabb káros szenvedélyeink az alkohol, a dohányzás és a drogfogyasztás, valamint a felfokozott életvitelünk következményeként, a fáradtságunk tüneti kezeléseként a túlzott kávé és energiaital fogyasztása.

Az összes káros szenvedélyünk pszichikai függőséget okoz, ezért rendkívül nehéz e szerek elhagyása. Testi függőséget is okoznak, elsődlegesen az agy olyan impulzusokat küld a szervezetünknek, mely erős ingerként szinte követeli a szervezetbe juttatását annak a szernek, amelyet a káros szenvedély során alkalmazunk, használunk.

A legtöbb esetben káros szenvedélyeink
•    az ereinket, szívünket károsíthatják, például hirtelen szívmegállást, szívritmus zavart okozva a koszorúerek megbetegedéseit alakíthatják ki, magas vérnyomást hozhatnak létre stb.
•    tüdőnket is sok esetben károsíthatják, ezáltal légzőszervi betegségeket okoznak, súlyosabb esetben rákot
•    idegrendszerünket is gyakran károsítják, amelynek következtében ingerlékenyek, idegesek, feszültek leszünk, akár agresszivitást is kialakíthatnak, vagy egyensúlyzavart, összerendezetlen mozgást 
•    gyomrunkat is több esetben károsíthatják, például gyomorfekélyt hoznak létre
•    a májunkat sem kímélik a káros szenvedélyeink, például májzsugort alakíthatnak ki
•    Összességében nyugodtan mondhatjuk, hogy szinte nincs olyan szervünk, amelynek normál működését ne befolyásolnák a káros szenvedélyeink és ne alakítanának ki valamilyen betegséget.

Élj tudatosan, ezáltal kialakíthatod az egészséges életmódot. Meglátod, hogy minőségi életet élsz majd, és éveid száma is növekszik. Boldog és egészséges életet kívánok!

Horváth Tünde
(A cikk a Montázsmagazin Cikkíró pályázatára íródott.)

2013. május 20.

Hozzászólások