Ha kedd, akkor Kecskemét címmel jelentkező online közvetítés sorozatunk következő állomása Az ember tragédiája „junior” című előadás lesz. Április utolsó keddjén, április 28-án 19.00 órakor kerül műsorra a magyar kultúra napján bemutatott darab.

aprilis utolso keddjen

A szenvedély és konfliktusok mozgatta emberiségkölteményt első sorban az ifjúság számára állította színpadra Cseke Péter, azonban a produkció a felnőttek számára is új megvilágításba helyezi a főbb kérdésköröket: az élet értelmét, és azt, mi az élet valódi célja. Főbb szerepekben Hajdú Melinda és a produkció zeneszerzőjeként is jegyzett Koltai-Nagy Balázs látható.

Az előadás közvetítését megelőzi majd a teátrum évadban is működő programsorozata, az ún. Nulladik óra, de most online formában. Ezzel is hozzájárul a Kecskeméti Nemzeti, hogy segítse a felkészülést az érettségi előtt álló diákok számára az alapvető színházi élmény mellett.

Az online közvetítés előtt Tóth Kata dramaturg bevezetőjét hallhatják, aki a minden középiskolás számára kötelező olvasmány színházi és emberi vonatkozásairól beszél majd, különös tekintettel a mű érvényességére, aktualitására és esszenciájára.

„Beavatjuk őket a történet hátterébe, az alkotófolyamat különböző stációiba, vitaindító kérdéseket teszünk fel, melyek segítik a későbbi elemzést. Ismertetjük a fontosabb szempontokat, igyekszünk szélesíteni érdeklődési körüket, egyéni látásmódjukat”-mondta el Tóth Kata drámapedagógus, az előadás szövegkönyvének készítője.

Az online Nulladik óra szintén április utolsó keddjén, 19.00-kor kezdődik majd, közvetlenül a közvetítés előtt.

Egy feldolgozóbeszélgetést is hirdet egyúttal a színház, ahol az előadás megtekintése után a nézők elküldhetik kérdéseiket a darabbal kapcsolatban, amelyre az azt követő napokban reflektál majd egy videóban Koltai-Nagy Balázs, Tóth Kata dramaturg és a rendező, Cseke Péter. A kötetlen szakmai beszélgetés a színház közösségi oldalán lesz látható.

 

KÜLDJÉK EL KÉRDÉSEIKET AKÁR E-MAILBEN IS HOZZÁNK! Ígérjük, válaszolni fogunk rájuk, de csak ha felteszik…:)

Az ember tragédiája „junior” a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház többi online közvetítéséhez hasonlóan megtekinthető lesz a teátrum Facebook oldalán, Youtube csatornáján és a www.kecskemetinemzeti.hu oldalon is.

Az alábbi gondolatsor a darab bemutatója utáni percekben született (Weninger Endréné, Montázsmagazin)

Keresve sem találhatott volna Cseke Péter, a Kecskeméti Nemzeti Színház igazgatója megfelelőbb darabot a magyar kultúra megünneplésére. Madách Imre Az ember tragédiája című drámája kultúránk alapja, egyik legfontosabb színműve. Fiatalok adják elő oly módon, amellyel megértetik kortársaikkal, még a tinédzserekkel is, vajon mi dolgunk a világon.

A Kaposvári Színművészeti Egyetem végzős osztálya (az úgynevezett Cseke osztály) adta elő a darabot Cseke Péter rendezésében. Két nagyszerű, tapasztalt művész segítette munkájával az előadást. Hajdú Melindát Éva szerepében láthattuk, Koltai-Nagy Balázs pedig nem csak Ádám „bőrébe bújt”, hanem formabontó zenét is szerzett a darabhoz.

Számítottunk rá, hogy valami újdonság, különlegesség vár ránk ebben az előadásban. Ha nem ismernénk Cseke Péter minőségi rendezésre való törekvését, akár tarthattunk volna tőle, nem lesz-e túl modern. Vajon nem mennek-e az újító formai törekvések a tartalmi és érzelmi kifejezés rovására?

Azt kell mondanunk, hogy csillagos ötöst kapott a rendező is, a darab valamennyi művésze, alkotója is. Megkockáztatom: a katarzis élmény is ott leselkedett a végén. A fiatal színészeken látszott, hogy hittek abban, amit csináltak. Nagyon komolyan vették a kőkemény gondolatok átadását kortársaiknak.

Ráismertünk Madách soraira, de az előadás szövege csak kivonata lehetett az eredeti műnek. Jót tett a darabnak a „leporolás”, hiszen így könnyebben jutnak el a fiatalokhoz a magvas gondolatok.

A színpadon minden pillanatban történik valami. Bravúros az átmenet a darab részei között, a jelzésszerű s olykor szimbolikus öltözetváltás, a villámgyors mozgások. Az előadás uralkodó színei a fehér, fekete és a piros. Önkéntelenül is érzelmek párosulnak hozzájuk: a fehér díszlet nyugalmat és a teremtés tisztaságát sugározza. A feketébe öltöztetett szereplők jókká és rosszakká is válhattak az események közepette. A piros szín pedig a gonosz megtestesítője lett. Nagyon tetszett ez a megoldás.

Nekünk, felnőtteknek is nagy élmény az előadás. Felkavaró közben rájönni, hogy tényleg milyen sok gonoszság történt minden korban. Sőt, Madách óta is. Meg napjainkban is. És még mi minden vár az emberiségre?

 

Kapcsolódó cikkünk:

A MI NEMZETINK a Kecskeméti Katona József Színház

 

 

Hozzászólások