Tim Robbins (1958. október 16.) amerikai színész, forgatókönyvíró, rendező, producer) a kedvenc színészeim közé tartozik. Mindig találtam a személyiségében olyan pontot, ami vonzóvá tette számomra nem csak a színészt, de az embert is.

 

Tim Robbins at the premiere of "Catch A Fire". Arclight Cinemas,

 

Egy vele készült interjú során, mely bemutatta munkásságát és magát az embert is, megértettem, miért is volt mindig szimpatikus. Finom szociális érzékenységgel rendelkezik, és fel is lép a különbségek ellen, ami az embereket elválasztja vagyoni helyzetük alapján. Igaz kritikát mond, hogy országában a szegények még szegényebbek lettek, a gazdagok még gazdagabbak. Őszinte, nyílt és egyenes, egy igazi egyéniség, amelyet filmjei is tükröznek. Alakításai változatosak és sokoldalúak.

Tim Robbins életrajza ITT olvasható.

A remény rabjai (The Shawshank Redemption) egy 1994-ben bemutatott – Stephen King azonos című kisregényéből adaptált – film. A Tim Robbins és Morgan Freeman főszereplésével készült elgondolkodtató filmet a magyar származású Frank Darabont rendezte.

 

robbins2

 

A film megjelenésekor nem ért el kiugró anyagi sikert, azonban mind a kritikusok, mind a nézők körében az elmúlt időben jelentős elismeréseket vívott ki magának. A film nem csak arra mutat rá, hogy egy ember ártatlanul is bekerülhet a börtön falai közé, de a remény kimondhatatlan mélységét is. Megismerhetjük az alá- és fölérendelt kapcsolatokat nem csak a bebörtönzöttek, de feljebbvalóik között is. A megszokás hatalma is nagy, hiszen az is egy „életforma”, ha valaki több mint húsz évet tölt el a falak között, és megöregedve már nem is tud mit kezdeni a kinti élettel.

 

robbins3

 

Számos börtönben játszódó filmet láthatunk, de ebben a filmben még a brutalitás is olyan színeket, árnyalatokat kap, hogy nem is egy filmbéli jelenetnek gondoljuk, hanem kibontakozik bennünk az együttérzés az ott senyvedők iránt. Már nem mélységes előítélettel vagy akár megvetéssel tekintünk a bűnt elkövető emberekre, hanem megértjük, hogy ok és okozat mindig együtt jár. Nagy különbségek vannak a bűntettek között, és milyen iszonyatos, hogy egy pillanatnyi fiatalkori heves cselekedet egy teljes emberi életet vesz el, sok esetben az újrakezdés reménye nélkül.

 

robbins4

 

 

Az előttünk kibontakozó barátságot a két színész a letisztult, szinte elegáns játékával vetíti elénk. (Tim Robbins, Morgan Freeman) Megéljük a hétköznapokat és a végkifejlet hihetetlen, bámulatos, ugyanakkor a remény kibontását mutatja meg, hiszen erőt adott egy olyan terv kivitelezéséhez, ami hosszú évek után valósult csak meg. A film 1947-ben, felesége és annak szeretője meggyilkolásának vádjával, közvetett bizonyítékok alapján ártatlanul életfogytiglanra elítélt bankárról szól. Andy Dufrense (Tim Robbins) hiába állítja, hogy nem ő volt a gyilkos (bár néha már ő sem biztos ebben, mert a körülmények és az emlékei zavarosak). Bent idővel megbarátkozik Ellis Boyd “Red” Reddinggel (Morgan Freeman), aki Andy érkezésekor már 20 éve tölti életfogytiglani büntetését, és éppen elutasítják a szabadon bocsátási kérelmét.

 

robbins5

 

Azonban Andy nem törik meg. A bankéletben szerzett tapasztalatai segítségével elnyeri az őrök kegyét, és azzal, hogy elvállalja egyik rabtársa illegális akcióiból származó bevételeinek könyvelését, kivívja “társai” elismerését is. Cserébe viszont lehetőséget kap a börtön könyvtárának a fejlesztésére, ezzel némi emberi méltóságot csempészve a keserű körülmények között élő rabok mindennapjaiba.

A film ITT látható:

 

Lakatos Ilona

Szerkesztette: Weninger Endréné Erzsébet

Hozzászólások