A bélflóra megfelelő működéséhez prebiotikumokra van szükség. A prebiotikumoknak pedig probiotikumokra. Az eredmény pedig kiegyensúlyozott emésztés, egészséges immunrendszer és karcsú alak. Azért ez nem hangzik olyan rosszul, igaz? Nézzük meg, mit érdemes tudni a prebiotikumokról.

prebiotikumok
Hogyan működik a bélflóra?

A mikrobiom az emésztőrendszer gombáinak, baktériumainak és vírusainak élő közössége. Az emberi bélflóra az immunrendszer egyik alapja, és több mint 2 kg-ot tesz ki. A bélflóra összetételén múlik az immunrenszer megfelelő működése, a jó emésztés, de a testsúlyunkra is hatással van.

A bélrendszerünkben élő vírusok és gombák mellett kb. 40 fajta baktérium is található. Minél jobb az összetétele ezeknek a baktériumoknak, annál jobb lesz az emésztés, annál hatékonyabb lesz a szervezetet védő immunrendszer működése is. A bélflórában patogén baktériumok is működnek. Ezek megbetegítik a testet. Tehát amellett, hogy minél változatosabb összetételű a bélflóránk, annál jobb a helyzet, az is számít, hogy a patogén baktériumok aránya háttérbe szoruljon.

A baktériumok összetétele pedig az étkezésünkön múlik. A rostban gazdag ételek segítenek abban, hogy a jó baktériumok szaporodjanak a szervezetünkben. Éppen ezért érdemes sok rostot fogyasztanunk.

Mik azok a probiotikumok?

A probiotikumok szintén a bélflóra részei. Ők a vastagbelünkben élő jó baktériumok. A probiotikumok védik meg a bélflóránkat a patogén baktériumoktól. Emellett az emésztésünkre is hatással vannak, ezért mind az immunrendszerünk, mind a jó közérzetünk miatt fontos szereppel bírnak szervezetünkben.

A probiotikumok nagy részét a lactobacillusok családjába, valamint a bifidobacteriumok családjába soroljuk. A legfontosabb szerepük a hasmenés leküzdése, valamint a laktóz feldolgozása. De néhány faj pont a székrekedés ellen véd.

A probiotikumoknak őket tápláló, számunkra emészthetetlen rostokra van szükségük, ezért kell odafigyelnünk az étkezésünkre.

Prebiotikumok

A prebiotikumok pedig rostok, méghozzá azok a vízben oldódó rostok, melyek a probiotikumok táplálékai. Nélkülük nem képesek életben maradni a szervezetünkben élő probiotikumok. Ezek a fajta rostok képesek emésztetlenül végigmenni az emésztőrendszerünkön. Ámbár a szervezetünk számára nem szolgálnak tápanyagul, de kiváló táplálékforrást jelentenek a vastagbeleinkben élő jó baktériumok számára

A prebiotikus rostok tehát olyan anyagok, melyekkel tápláljuk az egészségünket védő jó baktériumokat. Vízben oldódnak. A vízben oldódó rostok közül például a fructo oligoszacharidok és a galacto oligoszacharidok számítanak prebiotikumnak. De ilyen az inulin is.

Hol fordulnak elő? Hagymában, gabonafélékben, banánban, articsókában. Érdemes tehát ezekből a zöldségekből és gyümölcsökből rengeteget fogyasztanunk. A rostban gazdag étkezés azonban akkor is nagyon hasznos, ha nem csak prebiotikus rostokat veszünk magunkhoz.

 

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások