Az idő a legrosszabb plasztikai sebész – szokták mondani. Mi tagadás, előbb-utóbb mindannyiunknak szembe kell nézni az öregedés rémével. A ráncok elburjánzása, a nehéz mozgás vagy éppen a szarkalábak azonban egyáltalán nem számítanak törvényszerűnek. Mit szólnál hozzá, ha a tükörbe nézve a tíz évvel fiatalabb éned köszönne vissza? Ehhez semmilyen csodaszerre nincs szükséged, elég, ha megfogadod az alábbi tanácsokat.

tiz

Mi okozza az öregedést?

Az öregedés természetesen egy elképesztően bonyolult folyamat, és még a tudósokat is kihívás elé állítja, hogy kiderítsék, pontosan milyen okok állnak a hátterében. Ami talán meglepő lehet: az amerikai Virginiai Egyetem kutatói szerint az öregedés már 27 éves korunkban elkezdődik. Tévhit tehát, hogy fiatalon egyáltalán nem kell ezzel a témával foglalkoznunk: a szervezetünk bizony már ilyenkor törődést és odafigyelést igényel.

Ami az öregedés esztétikai oldalát illeti, a tudósok egyetértenek abban, hogy a kollagénszint csökkenésének kulcsszerepe van a ráncok kialakulásában, a bőrszárazságban, a szem alatti táskák megjelenésében és a bőrfoltok kialakulásában. Nem is csoda, hiszen bőrünk kétharmada kollagénfehérjéből áll, az életkor előrehaladtával pedig természetes okokból csökken a szervezet kollagéntartalma.

Így fiatalítsd meg tested akár tíz évvel!

Rendszeres mozgás

Winston Churchill híres mondását mindenki ismeri: csak semmi sport. Az már talán kevésbé ismert tény, hogy az egykori brit miniszterelnök egész életében túlsúllyal és vérnyomásproblémákkal küzdött. Ki tudja, talán épp a mozgásszegény életmód miatt. Akárhogy is, tagadhatatlan, hogy a rendszeres mozgás jó hatással van a keringésre, a tüdőre és persze a szívre is.

Persze csak akkor, ha okosan csinálod. Semmi értelme kapásból száz kilós súlyokat emelgetni vagy egyből maratont futni. A fokozatosság kulcsfontosságú a sport kapcsán, ahogy az is, hogy mindig alapos bemelegítés után állj neki a mozgásnak. A rendszeres testedzés ugyanakkor karban tartja az ízületeid, a vérkeringésed, a légzőszerveidet és persze az elmédet is.

Kollagén készítmények

Az öregedés első jeleit a bőrön veheted észre, ezért különösen oda kell figyelned a kollagén pótlására. Ahogy már említettük, elsősorban ez a fehérje a felelős a szép, egészséges és rugalmas bőrért. Ez azonban nem minden: a kollagénhiány a körmökre és a hajra is hatással van, sőt az izmok karbantartásához is elengedhetetlen.

A kollagén pótlására alapvetően két módszer létezik. Az egyik az olyan kollagénben gazdag ételek fogyasztása, mint a marhahús, a tojás, a csontleves vagy éppen a tökmag. Ezt kiegészítendő azonban érdemes kollagénkészítményeket is használnod, ami lehet folyadék, kapszula vagy tabletta. Ha beépíted őket a táplálkozásodba, egész biztosan később jelennek majd meg a ráncok és szarkalábak!

Egészséges étkezés

A zsíros, nehéz ételek, a túl sok fűszer, a gyorséttermi ételek vagy a rengeteg édesség mind-mind korai öregedéshez vezetnek. Felsorolni is nehéz, mennyi problémát okozhat az egészségtelen étkezés. Kihat a szív- és érrendszerre, a mozgásszervekre és persze a bőrre is. Persze, senki nem állítja, hogy időnként ne férne bele egy kis hamburger, csoki vagy fagylalt, de a mérték nagyon fontos.

A sok zöldség és gyümölcs beépítése a napi étkezésekbe alapvetésnek számít, de a zsíros vörös húsok mellőzésével is sokat tehetsz fiatalságod megőrzése érdekében. Helyettük inkább fogyassz gyakran halat, hiszen a húsuk telis-tele van omega-3 és -6 zsírsavakkal, melyek óvják az idegrendszered, jó hatással vannak a koleszterinszintedre és még a látásod megőrzésében is szerep jut nekik.

Amit mindenképp kerülj el, ha sokáig fiatal szeretnél maradni

Túlzott alkoholfogyasztás

Szó sincs arról, hogy ne ihatnál meg időnként egy finom bort vagy egy jéghideg sört. A mértéktelen alkoholfogyasztás azonban bizonyítottan felgyorsítja az öregedés folyamatát. Károsítja és elcsúfítja a bőrt, hozzájárul a demencia kialakulásához, és persze jelentősen terheli az egész szervezetet, különösen a májat. Ha tehát tíz év múlva is szeretnél fitt és fiatalos lenni, akkor csak óvatosan a poharazással.

Dohányzás

Ha az alkohol káros, akkor nem is tudjuk, mit mondjunk a cigarettára (és a pipára, no meg a szivarra). Tönkreteszi a tüdőt, rákot okoz, véglegesen roncsolja az ereket és hamuszürke, egészségtelennek látszó arcbőrt okoz. A sárga vagy éppen kihullott fogak aligha járulnak hozzá a fiatalos megjelenéshez, márpedig dohányosként ezzel is számolnod kell.

Stressz

Ahhoz, hogy évek múltán is büszkeséggel nézhess a tükörbe, nem elég a testedet ápolnod: a lelki folyamatok legalább olyan fontosak. A folyamatos stressz és szorongás egyes kutatások szerint épp olyan káros, mint a dohányzás. A bőr korai öregedéséhez, szívpanaszokhoz, elhízáshoz és depresszióhoz is vezethet. Bár a stresszt aligha tudod 100%-ban száműzni az életedből, érdemes megtalálnod a lazítás, a szórakozás és feltöltődés pillanatait is.

Mozgásszegény életmód

Az irodai ülőmunka, a túl sok tévénézés és internetezés korában a mozgás sokszor háttérbe szorul. A sport előnyeiről már írtunk, a mozgás azonban azzal is jár, hogy ki kell mozdulnod a szabadba. Márpedig a napfény, a friss levegő mind-mind hozzájárul a fiatalság megtartásához. Nem kell nagy dolgokra gondolnod: már az is elég, ha autó helyett gyalog vagy biciklivel mész dolgozni vagy bevásárolni.

Az öregedés is lehet szép

Ezekkel a módszerekkel tagadhatsz tehát le akár tíz évet is a korodból. Emellett azonban ne feledd, hogy az önbizalom a legjobb fiatalítószer. Egy-két ránc vagy ősz hajszál még nem a világvége! Ha ki vagy békülve az idő elkerülhetetlen múlásával, és büszkén vállalod a korodat, a környezeted is csodásnak tart majd!

 

SZPONZORÁLT TARTALOM

 

Hozzászólások