Augusztus 29-én, csütörtökön zárult le a Katona József Színház Meseváros elnevezésű projektje, melynek keretében havi szakkörökkel, kulturális órákkal és egyéb színházi foglalkozásokkal kedveskedtek a gyerekek számára. A projektzáró rendezvényen először Cseke Péter igazgató úr köszöntötte az intézmények vezetőit, a projektben részvevő foglalkozásvezetőket, pedagógusokat, gyerekeket, a sajtó megjelent képviselőit.

Cseke Péter elmondta, hogy a kecskeméti Katona József Színház a helyi kulturális élet egyik centruma immáron 123 éve és a magyar kultúra egyik meghatározó szegmense Kecskeméten és az országban egyaránt. A színház egyik meghatározó eleme az új nézőgenerációk megtalálása, kinevelése, érintetté válásának megsegítése különböző színházi- és pedagógiai módszerek segítségével, melyet a színház eddig is végzett lehetőségei szerint: pl. kulisszajárás, nyílt napok. A Műérték és mű érték kurzus pedagógusoknak, a Nulladik Óra, az Osztályterem-színházi előadások diákoknak valósulnak meg a színházi szakemberek vezetésével, az NKA és a Városi Támogatási Program támogatásával.

A 2014-2015 között lebonyolított TÁMOP pályázat olyan lehetőségeket nyújtott, melynek segítségével a színház tevékenysége bővült, a felkínált tevékenységi formák az iskolákkal és óvodával tervezetté és rendszeressé váltak. Ennek a pályázatnak a fenntartási ideje jelenleg is tart. A most befejeződő EFOP pályázat tovább gazdagította a színház, az iskolák és ezáltal a város programját is. Újabb köznevelési intézményekkel valósult meg rendszeres együttműködés.

Az elmúlt, 2018/2019-es évadban 397 fő óvodás bérlőnk, 6.676 fő gyermekbérlőnk, 1.781 ifjúsági bérlőnk és 93 családi bérlőnk volt. (ez összesen: 8.947 fő) Szeretnénk ezt a számot évről évre tovább bővíteni, hiszen ők lesznek a jövő színházlátogatói. Ezért is tartottuk nagyon fontosnak a Meseváros projektben való részvételt. A program megvalósítása nagy örömöt és új tapasztalatokat jelentett számunkra is.

Réczei Tamás:

A Katona József Színház által megvalósított program a Meseváros címet viseli. A megvalósítási időszaka 2018. március 1.- 2019. augusztus 31. között zajlott.
A sikeres megvalósításért a foglalkozásvezetők:
Csombor Teréz
Csapó Virág
Märcz Fruzsina
Szegvári Julianna
Tóth Kata
Mahalek Gábor
valamint a projektmenedzsment felelt, ez utóbbiak név szerint: Rimóczi Erika pénzügyi vezető, Lesku Katalin projektmenedzser és Réczei Tamás szakmai vezető.

A program 18 hónapos időtartama alatt a színház a foglalkozásvezetők szakmai közreműködésével két korcsoportot szólított meg. Az óvodás korosztályt, valamint az általános iskolásokat.
A MESEVÁROS projekt tematikájának alapját a Hamupipőke, A kis gyufaárus lány, Az égígérő paszuly, A rendíthetetlen ólomkatona és A fenyőfa mese adta. A választott alkotások bemutatása minden korosztály esetén művészi eszközökkel zajlott, amit a megismert mesék feldolgozása, elemzése követett.

A hőssé válás, a titkok és tabuk kezelése, a megküzdések lehetősége, a gyermek-felnőtt szerepek állandósága, a céltudatosság megtapasztalása olyan meghatározó elemei életünknek, amelyek dramatikus eszközökkel való megismertetése, megéreztetése döntően befolyásolhatja a felnövekvő generáció életfelfogását, hozzáállását, megküzdési technikáit, alapvetően az önképüket. A havi szakköri foglalkozások (félévente 5 alkalom) ezeknek az élethelyzeteknek a feldolgozására épültek.

A témanapok lehetőséget adtak arra, hogy tágabb értelemben és több résztvevővel is megismertessük a színház világát. A résztvevők kulisszajárásokon vettek részt, ahol az előadások, a színházi munka háttértevékenységeivel, háttérszereplőivel ismerkedtek meg. Látogatást tettek a szabótárakban, ahol a jelmezkészítés fázisait tekintették meg, jelmezeket próbáltak. A fodrásztárban és a kelléktárban a parókák, bajszok, egyéb álarcok, kellékek mögé bújhattak.

A tábor egyfajta „hősképző” volt, amely egy választott mesén keresztül a meseelemek felhasználásával segített a gyermekeknek megnyílni, megélni saját hősiességüket. A foglalkozások során felfedeztük, minek felel meg az életünkben a táltos paripa, a fele királyság vagy a hétmérföldes csizma.

A színháztörténeti vetélkedő bővíteni kívánta a résztvevők műveltségi ismereteit, gazdagította a gyermekek eddig megszerzett tudását, mindezt az élménypedagógia módszereit alkalmazva.
A Meseváros program a kulturális órák és a tehetséggondozó foglalkozások révén egyben játszóházzá is vált, hiszen a meseírás/alkotás folyamatát is megismerték a gyermekek, majd az általuk megalkotott meséket saját feldolgozásaik alapján játszották el, abból filmjeleneteket forgattak, díszlet- és jelmezelemeket készítettek.

Lesku Katalin projektmenedzser

A program 18 hónapos időtartama alatt a színház 6 együttműködő intézményben valósított meg komplex művészetpedagógia programot a foglalkozásvezetők szakmai közreműködésével.

  • Az óvodás korosztályt a Ferenczy Ida Óvoda nagycsoportosai
  • a kisiskolás korosztályt a Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola, mint székhelyintézmény, valamint két tagintézménye: a Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola és a Móra Ferenc Általános Iskola
  • a Szent Imre Katolikus Általános Iskola és a Kerekegyházi Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanulói képviselték.

A pályázó célul tűzte ki, hogy már óvodás kortól megismertesse a gyermekekkel a színházat, a színházi előadások segítségével élményszerűen mutassa be a meséket. A célcsoportot alkotó 245 gyermeket a mesék világán keresztül vonta be a nem hagyományos tanulási formákba, hogy kialakítsa a gyermekekben a színházba járás igényét, színházszeretővé, színházértővé nevelje őket.

Märcz Fruzsina színművésznő és a gyerekek, akikkel a projektben foglalkozott

A 25 millió Ft-os összköltségvetésű pályázat megvalósítása során az 5-14 éves gyermekeknek biztosítottunk lehetőséget intézményenként háromféle szakköri foglalkozás-sorozaton, 9-9 témanapon, 1-1 napközis táborban, valamint tehetséggondozó foglalkozás-sorozaton, színháztörténeti vetélkedőkön való térítésmentes részvételre. A megtekintett előadásokhoz, megismert mesékhez kapcsolódóan módszertani, foglalkoztató anyagokat fejlesztettünk ki a projektben résztvevő intézmények részére. Köteteink adaptálható projektleírásokat, foglalkozásterveket, játékgyűjteményt is tartalmaznak. A kötetek a résztvevő intézmények részére eljuttatásra kerülnek.

A programok megvalósítási helyszínei változatosak voltak, hiszen az együttműködő intézményekben megtartott foglalkozások mellett a Katona József Színház, a Ruszt József Stúdió Színház, valamint a Kamaraszínház is helyszínt biztosított számunkra, így kívánjuk bővíteni, erősíteni meglévő szakmai kapcsolatainkat a projektben résztvevő köznevelési intézményekkel.

 

 

Hozzászólások