„És ha vagyonomat mind felétetem is, és ha testemet tűzre adom is, szeretet pedig nincsen én bennem, semmi hasznom abból. (Biblia – Károli Gáspár – Pál Apostolnak Korinthusbeliekhez írt első levele 13. fejezet 3. ige)

Szeretem az igaz történeteket, hiszen sokszor elképesztő, mit ki nem bír egy ember, a szeretetnek és az igazságnak milyen hatalmas az ereje…

filomena1

A Philomena – Határtalan szeretet című film sok kérdést megfogalmaz számunkra. Elgondolkodtató, tanulságokkal, feloldásokkal teljes, hitet ad, hogy a reményt soha nem szabad feladni. (A Stephen Frears által rendezett filmet 2013. december 26 óta lehet a hazai mozikban megnézni, amely egyébként négy kategóriában kapott jelölést, és a 2013-as Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon elvitte a legjobb forgatókönyvnek járó díjat.

filomena4

A film Martin Sixsmith riporter könyve alapján készült. A The Lost Child of Philomena Lee (szabad fordításban: Philomena Lee elveszett gyereke) egy idős ír asszonyról, Philomena Lee-ről szól, aki tizenéves korában, 1952-ben teherbe esett, és ez Írországban akkoriban elképzelhetetlen szégyent jelentett. Philomenát egy apácazárdába küldték, a gyerekét elvették tőle, amikor az három éves volt, s őt kényszerítették, hogy aláírjon egy dokumentumot, mely szerint soha nem fogja keresni a gyermeket.

filomena06

A kicsit egy amerikai család adoptálta. Philomena Lee viszont azzal töltötte az elmúlt ötven évet, hogy a gyerekét kereste, és fogalma sem volt róla, hogy közben a fia is ezt teszi: az igazi édesanyját keresi.) Philomena a megbocsátás, egy megbocsátani tudó asszony filmje.

A megbocsátás egy mindig felemelő, boldog, nyugalmat, békességet adó csodálatos érzés, amely mögött azonban sok bánat, könny, fájdalom, szenvedés is volt. De amikor megbocsátunk, mindig felismerjük az ellenünk vétkezők életének sivárságát, személyének korlátoltságát, olykor irigységet, gonoszságot és még sok más egyebet is. Azonban azt sem jelentheti, hogy „minden rendben van és újra/vagy puszi barátok leszünk”.

Mindannyian hordozhatunk az életünkben olyan terhet, ami az évek múlásával sem oldódik fel. Fokozott megdöbbenéssel követhetjük a film képsorait, a kegyetlen embertelenséget, ami körbeveszi a fiatal lányokat, a kimondhatatlan mély fájdalmat, ami gyermekük elvesztését jelenti. Az irgalom, a szeretet hiányát olyan helyen, ahol éppen ezeknek kellene megnyilvánulniuk. Mint szülők, anyák azonosulni tudunk a film főszereplőjével, hiszen megéljük az életünkben, mit jelent a távolság, a gyermekek hiánya, ha kollégiumba megy, beteg vagy éppen az „új élet” reményét egy másik országban találja meg.

filomena2

Philomena és Martin együtt utazik el Amerikába a fiú keresésére. Érdekes és már-már didaktikusan ellenpólusai egymásnak. Philomena nyíltszívű, hívő. Martin agnoszticizmusa a hívők megvetésével párosul. Az Oxfordban végzettek fölényességével szemléli az alantasnak vélt megnyilvánulásokat, a szappanoperák világát ugyanúgy, mint a dalversenyeket, az amerikai trash filmeket, a romantikus regényeket, slágereket.

filomena3

Kutatásuk eredményes, azonban a várva várt találkozás mégsem valósul meg, mert a fiú addigra meghal. Ez az a pont, ahol azt gondolhatjuk, vége is van a filmnek, de mégis azt érzi az ember, hogy mindezek ellenére nem fejeződhet így be. Nem lehet pusztán ennyire” egyszerű” a történet, s valóban így van. Tovább kutat az anya, hogy megismerje gyermeke életét. A feloldást meg is kapja kétségeire, mert sikeres életet élt meg a fia, amit ő nem adhatott volna meg a számára. Előkerül egy videofelvétel is, ahol látja élete minden fontos pillanatát. Aztán jön a megdöbbenés, amikor a régi zárda jelenik meg, ahol a gyermeke áll azzal a Hildegárd nővérrel, aki kierőszakolta belőle a lemondó nyilatkozatot. Kiderül, hogy a fia is mindvégig kereste őt, de az apáca halottnak mondta az Édesanyát. Végső kívánsága az volt, ott temessék el, a zárda kertjében.

filomena05

Martin személyiségének változása is kibontakozik a filmben: már nem egy szappanoperának látja a történetet. A hazafelé vezető úton egyre jobban fokozódik a dühe, döbbenete az irgalmatlan és galád cselekedet miatt. Szinte nem is érti Philomena nyugodtságát, türelmét. Az idős asszony kéri, hogy ne legyen „jelenet”, hiszen látja a férfi minden rezdüléséből, hogy mennyire fel van háborodva a történtek miatt. Azonban megtörténik, így jön létre a találkozás az apácával. Philomena megbocsát, ami Martin számára feltárja a szeretet és hit olyan oldalát, amit még nem tapasztalt meg.

„Felesküdtem a szent szüzességre és be is tartottam egész életemben, az önmegtartóztatás és az önfeláldozó böjt az egyetlen út az Úrhoz.” (Részlet a filmből, Hildegárd nővér)

Lakatos Ilona

Hozzászólások