Mindenszentek és halottak napja előtt, október 26-án mutatta be Mozart Requiemjét a Kecskemét City Balett a Kelemen László Kamaraszínházban. Az emberiség legismertebb gyászmiséjére Barta Dóra alkotott koreográfiát.

 

requiem01

 

– A Requiemet gyakran nevezik „angyali zenének”. Nyugalmat és biztonságot áraszt. S éppen a lelkünk mélyéig hatoló biztonságtól válunk fogékonnyá olyan gondolatok befogadására, amelyek máskor megriaszthatnak bennünket – mondta Barta Dóra. – A gyönyörű muzsika hozzásegíti hallgatóját, hogy elemelkedjen a tér fizikalitásától, s nyitottá váljon mindannak megértéséhez, amely kézzel nem fogható, szemmel nem látható.

 

requiem02

 

– Egy fiatal élet elvesztése megrázó erejű tapasztalás. Sokat vívódtam, hogy megosztható-e az a belső folyamat, amely során az ember szembesül az élet megváltoztathatatlan törvényeivel. Úgy éreztem, és a próbafolyamat végéhez közeledve egyre erősebb bizonyossággá vált bennem, hogy azok a gondolatok és érzések, amelyeket a halál közelsége ébreszt az emberben, színpadra valók. Családról, összetartozásról, kötődésről és elengedésről beszélünk, s arról a lélekpróbáló helyzetről, amikor az ember megtapasztalja, hogy nem mindenható. Vannak megváltoztathatatlan törvények.

 

requiem03

 

-A Requiem kiválóan alkalmas arra, hogy olyasmiről beszélgessünk, melyről a hozzánk legközelebb állókkal is csak a legritkább esetben szoktunk. A történet azonban számomra nem csak a halálról szól. A születés, az élet csodája ugyanúgy megtalálható benne, mint az elmúlás; és számomra a Requiem a kettő közti időszakot is jelképezi – vallja Barta Dóra. 

 

requiem04

 

Barta Dóra Mozart zenéjét a gyász történeteként használja – azonban érdekes nézőpontból, egy kisfiú szemén át vizsgálja azt. A történetben megelevenedő alakok, a szülők, a rokonok, a barátok, sőt, maga a halál is sajátos módon viszonyul a gyászhoz, és az azt követő feldolgozáshoz. Az előadás érdekessége, hogy valóban igyekszik magáévá tenni ezt a gyermeki nézőpontot. A kisfiú szerető családjától körülvéve ismerkedik a világgal, melynek működését nem mindig érti; ezt az idegen hatást érzékelteti a rendezés azzal, hogy a kisfiút bábként jeleníti meg. Egy gyermek számára ugyanis a felnőttek világa ismeretlen terep – mint ahogy sokszor mi sem tudjuk, mi járhat az ő fejében. 

 

requiem05

 

W. A. MOZART: REQUIEM
táncszínházi előadás

Táncolják:

NAGY NIKOLETT
DOMÁN DALMA
SZŐLLŐSI KRISZTINA
VARGA LOTTI
TÓTH NÓRA
KATONKA ZOLTÁN
RÓNAI ANDRÁS
FÖLDESI MILÁN
SZÓKA ROLAND
MEZŐ MÁTÉ
a Kecskemét City Balett tagjai.

Kisfiú: IVANICS TAMÁS

A Lux Aeterna Kőszegi Ákos tolmácsolásában hangzik el.

Díszletkoncepció: Barta Dóra
Dramaturg: Németh Virág
Szcenika: Szabó Csaba
Jelmez: Kiss Julcsi
Fény, társkoreográfus: Katonka Zoltán

Ügyelő: Mahalek Gábor
Rendezőasszisztens: Frigyesi Tünde

Rendező-koreográfus: BARTA DÓRA

requiem06

Fotók: Walter Péter

Hozzászólások