“Tudod, az otto benzinnel, az autó dízzel megy…” – hallottam ezt a humort még erősáramos-járművillamosági szakos-kandós koromban. Az írás aktualitása, hogy 157 éve, 1858. március 18-án született Rudolf Diesel német gépészmérnök, a róla elnevezett belső égésű motor feltalálója.

Patent-Motorwagen_Nr.1_Benz_2
Estin végeztem el, munka mellett ezt a nem igazán nőies szakmát adó iskolát, de hát nálunk a „családi átok” egyik komponense, hogy csak az az ember, aki műszaki. A lényeg, hogy este munka után tanulni nem túl egyszerű. Az előadóknak is össze kell kapni magukat, hogy a hallgatók ne aludjanak el az órákon. A járművillamosságot tanító Hevesi György tanár úr pedig értette a dolgát, s némi járműtörténettel indítva a negyedik évünket, „színesen-szagosan” adta elő az amúgy képletekkel tarkított anyagot egy Trabant 601-esen demonstrálva azt.

A járműtörténelem bevezetőjeként elmondta, hogy mennyire szükségszerű volt az autó feltalálása. Az akkori tudós statisztikusok kimutatták ugyanis, hogy a lóvontatás mekkora környezetkárosítással jár. A veszély forrását a ló ürülék jelentette. Kiszámolták, hogyha ilyen ütemben kerül a Földre, néhány éven belül többméteres magasságban el is fedi majd. (Kép forrása)

 

traning

A gőzhajtást ugyan az 1800-as évek elején már kitalálták, de a méretei és a „tápanyagszükséglete” miatt az egyéni közlekedésben nem honosodott meg.

 

FardierdeCugnot20050111

 

Egy szó, mint száz, Demokritosz (Kr.e. kb. 460-370) oksági törvénye szerint: “Semmi sem történik vaktában, hanem minden értelmes okból és szükségszerűség folytán.” S ha valami szükségszerűvé válik, akkor általában legalább ketten – a tudósvilágból, vagy laikusként – egymástól függetlenül, valamilyen isteni sugallatra kitalálnak valamit a probléma megoldására. Így történt ez az “otto” és az “autó” esetében is.

Az autó történetéről itt, Rudolf Christian Karl Diesel-ről itt, Nikolas Agust Otto-ról pedig itt olvashatnak részleteket. (A kép forrása)

 

cimkep

A dízelmotorról itt, az Otto-motorról pedig itt találhatnak leírást.

S itt látható a kétféle motor működése közti  különbség:

Diesel_Engine_(4_cycle_running)

 Diesel

4-Stroke-Engine

Otto

Antalffy Yvette

Hozzászólások