A tehetség benned rejlik! – A Kecskeméti Spartacus Sportkör és Közösségi Térben nem csak erőnléti és technikai edzések zajlanak, illetve asztalitenisz oktatás folyik, de tavaly óta a fiatal tehetségek lelki-mentális felkészítését célzó program is fut. Az élet minden területén, így a sportban is kiemelten fontos, hogy ne csak testünk, de lelkünk egészségére is odafigyeljünk.

Folyamatosan fejlesszük szellemi képességeinket, minimalizáljuk a minket érő stressz és feszültség negatív hatásait, egészséges önbizalmat alakítsunk ki, és erősítsük társas készségeinket. Ezekre a fő területekre koncentrál a Kecskeméti Spartacus Sportkör és Közösségi Tér legújabb programja is, mely a “A hazai és határon túli sporttehetségeket fejlesztő tehetséggondozó programok támogatása” című pályázaton belül, neves szakemberek bevonásával valósul meg.

Jelenleg 10, a sport különféle területein tehetséges gyermek bevonásával zajlik a fejlesztő program. A fiatalok hétről hétre, játékos formában, szinte észrevétlenül vértezik fel magukat különféle lelki, szellemi készségekkel, amelyek nem csak a sportpályán, de az élet bármely területén segíthetik majd boldogulásukat.

A heti rendszerességű foglalkozások között a legkülönfélébb területekről érkező szakemberek támogatják a gyermekeket:
Gyimesi András vezetésével társasjáték-délután
Nagy Klára irányítása alatt labdás ügyességfejlesztő foglalkozás
Jeddi Ágost útmutatásával zsonglőrfoglalkozások
Szilágyi Áronnal zenés fejlesztő
Bánsági Elza pszichológussal autogén-tréning
– Ujhidyné Kelemen Erika vezényletével szociális kommunikáció-fejlesztő program. A programok fontosságáról, fejlesztő hatásairól, felépítéséről az említett szakértők maguk meséltek.

Leskowsky Hangszergyűjtemény szakemberei
Magyarország legnagyobb nyilvános hangszergyűjteményében dolgozó szakemberek naponta azon fáradoznak, hogy közelebb hozzák az emberekhez a zenét. Rendszeresen tartanak interaktív zenés délutánokat hangszerkészítést, közös zenélést (elsősorban fiatalok számára).

– Ezek a foglalkozások általában nagyon oldott, kötetlen hangvételűek, a megszokott múzeumi légkörtől teljesen eltérőek. Sok hangszert kipróbálhatnak a gyerekek, olyanokat, amik könnyen megszólaltathatók, és pár pillanatig kicsit a “rivaldafényben” érezhetik magukat. A biztonságos légkör, egymás elismerése, a játékosság és a zene varázsa segíti a fiatalokat abban, hogy felszabadulhassanak, és akár egy új oldalukat is megmutathassák a társaik, a világ felé. A programok végén a jutalom, a taps természetesen soha nem marad el, itt mindenki ügyes valamiben, amit talán magáról sem gondolt, vagy mások nem néztek ki belőle. Ez az élmény a résztvevő gyermek számára önbizalom növelő, oldja az esetleges szorongásokat. Mindenképpen a látókörük is kitágul. Olyan hangszereket látnak a gyerekek, amikkel még soha nem találkoztak és a hozzájuk kapcsolódó érdekes történetek, helyszínek felkelthetik az érdeklődésüket esetleg más kultúrák iránt is – nyilatkozott Szilágyiné Madla Anett

Bánsági Elza
Elsősorban gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozó pszichológus szakember, 7. éve tart rendszeresen pszichodráma foglalkozásokat, relaxációs gyakorlatok, valamint autogén tréningeket. Az autogén tréning az egyik legjobban megalapozott, legtöbbet kutatott relaxációs módszer, amely erősíti a test természetes, öngyógyító mechanizmusait azáltal, hogy olyan erőforrásokat szabadít fel, melyeket eddig a stresszreakció mozgósítására összpontosított a szervezet.

Gyimesi András
A Magyar Társasjátékos Egyesület egyik alapítója, célja, hogy mindenkihez közel hozza a társas-, logikai és memóriajátékokat. Több száz darabos játékgyűjteménye széles palettáját kínálja a különféle fejlesztő játékoknak.
“Minden fejben dől el” – nyilatkozta már számtalan sportoló szerte a világban. E szellemi frissesség elérésében fontos szerepe van a mai modern társasjátékoknak. Kitartás, stratégiaalkotás, logika, kommunikáció, blöff – e készségek több sportban hasznosak, sőt elengedhetetlenek, az egyes társasjátékok segítségével pedig játszva elsajátíthatók. És mindeközben még könnyed, szórakoztató időtöltés is a játék.

Ujhidyné Kelemen Erika
Több területen jártas, tapasztalt fejlesztő-gyógypedagógus. A gyerekek kognitív képességeinek megismeréséhez a program kezdetekor szükséges volt a következő képességterületek vizsgálatára: vizuális emlékezet, verbális emlékezet, történet emlékezet, rajzvizsgálat. A vizsgálat eredményeit ismertettem a programban résztvevő szakemberekkel segítségnyújtási célzattal, hogy e képességterületek fejlesztését célzottan végezzék.
A Szociális kommunikációs fejlesztő program során alapvető célom:

  • A játékos feladatokon keresztül fejlődjenek a szociális kompetenciák és kommunikációs készségek.
  • Csoportos játék elfogadására képesek legyenek úgy, hogy közben figyelnek a társaikra, a viselkedési- és játékszabályokat betartva, elfogadva.
  • Különböző verbális és nonverbális instrukciókat képesek legyenek követni. Tudjanak együttműködni, segítséget nyújtani egymásnak, mások előtt képesek legyenek szerepet vállalni.
  • A foglalkozás végén véleményük elmondásával fejlődjön kifejezőkészségük, kommunikációjuk. Érzéseik, gondolataik, a saját és társak tevékenységének megfigyelése és teljesítményeinek értékelésével, megfogalmazásával önértékelésük, önismeretük, önbizalmuk fejlődjön.

Nagy Klára
Több évtizedes tapasztalattal rendelkező testnevelő, fejlesztő tanár. A labdás ügyességfejlesztő foglalkozás a gyerekek képességeinek – és készségeinek komplex fejlesztésére irányul, játékos formában. Az idegrendszer a mozgáson keresztül fejlődik, már a születés előtti és a születés kezdeti pillanatától. Ennek egyik legkedveltebb eszköze a gyerekek körében a labda, amely játékosan, sokrétűen, mégis észrevétlenül fejleszti a gyermekek képességeit. Segít leküzdeni a tanulási nehézségeket (diszlexia, diszgráfia…), segíti a mozgás összehangoltságát, a mozgáskoordináció fejlesztését. Erősíti a jobb és bal agyfélteke összehangoltságát. A labdás és más mozgásos játékokkal viszonylag rövid idő alatt teljesítménynövekedést lehet elérni napi 20-30 percnyi időráfordítással. A program jótékonyan hat a finom mozgások pontatlanságának kiküszöbölésére, a szem-kéz koordinációra, figyelemzavarra, térorientáció-dominancia kialakítására, vagy erősítésére, a nagy-mozgások fejlesztésére, illetve hatással van a viselkedés és magatartás zavaraira.

Jeddi Ágost
A legtöbb zsonglőreszköz (virágbot, poi, zsonglőrlabda, diabolo stb.) használatát illetően már évtizedes tapasztalattal rendelkezik, és az országban elsőként – a Szegedi Tudományegyetem szakembereinek közreműködésével – kidolgozta a fejlesztő zsonglőrfoglalkozást, melyet évek óta eredményesen alkalmaznak különböző korosztályokban.
A különleges mozgásforma a gyerekek logikai, gondolkodási és motorikus képességeinek fejlesztésére irányul. Cél elsősorban a tanulási hatékonyság fokozása, a kudarcélmények és stressz-hatások oldása, a sikerorientáció kialakulásának segítése, mégpedig a zsonglőreszközök segítségével egy különleges, játékos formában.

 

 

Hozzászólások